176 924 läst · 961 svar
177k läst
961 svar
Sydöstra hörnet av Sverige
Jag har ju som jag tidigare skrivit lite problem att få gräset att ta sig överallt på dom uppgrävda muddermassorna. kan ha att göra med att det blir för hårt och att fröna inte klarar av att rota sig ordentligt. Vi la ju på ca 10cm matjord från början men den verkar ha ätits upp av muddermassorna kanske.
Längs hela stenkanten har det tagit sig och där ligger en brun fiberduk mellan massorna och jorden.
Vad tror ni om att rulla ut sån fiberduk överallt och sen ny matjord ovanpå och så igen?
Finns det för eller nackdelar med det tror ni?
Längs hela stenkanten har det tagit sig och där ligger en brun fiberduk mellan massorna och jorden.
Vad tror ni om att rulla ut sån fiberduk överallt och sen ny matjord ovanpå och så igen?
Det är nog inte blomman för dagen men någon av släktingarna snårvinda eller åkervinda. Mycket besvärliga ogräs som om man låter dem vara växer på andra växter och kväver dem till slut. Tjocka vita rötter som lätt går av när man rycker i dem.
Det gäller att vara envisare än vindan, ryck så fort ett minsta litet skott tittar upp. Rötterna kan gå ner över 1m i marken men får den ingen energi via bladverket ger den upp till slut.
Det gäller att vara envisare än vindan, ryck så fort ett minsta litet skott tittar upp. Rötterna kan gå ner över 1m i marken men får den ingen energi via bladverket ger den upp till slut.
Medlem
· Blekinge
· 10 470 inlägg
Jag bor troligen inte så långt bort, också vid vattnet. Det verkar vara svårt med gräsmattor i dessa trakter med sjöläge. Solen gassar här så enormt nästan varje dag att man inte kan tro att man finns i Sverige. Vår gräsmatta har lidit mycket förra sommaren men vi behöver inte ha ett golfgreen. Jag sådde ut en grässort som även tål bräckt vatten, men det tar ett par tre år innan en skada i gräsmattan blir läkt, och då med en annan nyans av grön.rampante skrev:Satte upp nät häromdan... men i morse hade 8 fjäderfän tagit sig förbi ändå. Ger snart upp...
Samma vad gäller gräset. Det tar sig så dåligt på sina ställen och där det har tagit sig tidigare i vår efter omsådd och gödsling så växer det inte mera. Vattnat varje dag om det inte regnat.
Pickade hål med grep i går kväll på ett av områdena, strödde ut lite sand, räfsade och sådde med snabbfrö från Granngården...
Tacksam för ALLA tips!
[bild] [bild] [bild]
Medlem
· Blekinge
· 10 470 inlägg
Det tror jag inte riktigt på. Muddermassorna kan vara blålera och det packa sig som total vattenogenomträngligt. Och då har ett 10 cm tjockt jordlager dåligt med fuktreserver.rampante skrev:Jag har ju som jag tidigare skrivit lite problem att få gräset att ta sig överallt på dom uppgrävda muddermassorna. kan ha att göra med att det blir för hårt och att fröna inte klarar av att rota sig ordentligt. Vi la ju på ca 10cm matjord från början men den verkar ha ätits upp av muddermassorna kanske.
Hur lyckades ni att få muddra?
Fick avslag på första ansökan om vattenverksamhet hos Länsstyrelsen men efter ett besök på plats och i samråd med dom så gick det bättre andra gången.T Thomas_Blekinge skrev:
Rätt formulering är superviktigt.
Vi är inte heller ute efter golfgreen men vill gärna ha gräs hyfsat överallt iallafall i blickfånget.T Thomas_Blekinge skrev:Jag bor troligen inte så långt bort, också vid vattnet. Det verkar vara svårt med gräsmattor i dessa trakter med sjöläge. Solen gassar här så enormt nästan varje dag att man inte kan tro att man finns i Sverige. Vår gräsmatta har lidit mycket förra sommaren men vi behöver inte ha ett golfgreen. Jag sådde ut en grässort som även tål bräckt vatten, men det tar ett par tre år innan en skada i gräsmattan blir läkt, och då med en annan nyans av grön.
Ska om nån vecka ta hem lite mer matjord och sen så igen tänkte jag men funderar på om jag ska köra samma frö eller nåt annat då Slottspark växer så fruktansvärt sakta och jag tycker det var väldigt mycket konstiga strån som oxå dök upp...
Kul med en solglad strandboende bleking till här på forumet. Finns du i östra eller västra Blekinge? Karlskrona finns jag i.T Thomas_Blekinge skrev:Jag bor troligen inte så långt bort, också vid vattnet. Det verkar vara svårt med gräsmattor i dessa trakter med sjöläge. Solen gassar här så enormt nästan varje dag att man inte kan tro att man finns i Sverige. Vår gräsmatta har lidit mycket förra sommaren men vi behöver inte ha ett golfgreen. Jag sådde ut en grässort som även tål bräckt vatten, men det tar ett par tre år innan en skada i gräsmattan blir läkt, och då med en annan nyans av grön.
Medlem
· Blekinge
· 10 470 inlägg
Söder om Lyckeby. Troligen Sveriges soligaste plats.
Medlem
· Blekinge
· 10 470 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 10 470 inlägg
Tyvärr är det bara drygt en halv meter. Jag kommer in med en motorbåt men det är inget badställe.