Körde ju ut Stroller häromveckan... och körde strängarna där jag missat nu igen...
Klippt gräsmatta med synliga klippmönster framför en trädgårdspaviljong vid en villa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen sådd gräsmatta med några grässtrån som börjar gro, intill en sjö med båt och brygga i bakgrunden.
Skapa konto

5 dagar sen sådd... några små strån har tittat upp...

Nyplanterade växter och täckduk i ett trädgårdsland med skottkärra och spade i bakgrunden.
Skapa konto

Lite ny växter i landet fram och ny täckduk...

• Gilla
BiFuel och 1 till
  • Laddar…
Härligt ställe!
Läste tidigare i tråden att du har lite svårt att avgöra vart gödslet har hamnat med spridarvagnen.
Tipset är att du ska ställa in vagnen på hälften av storleken på givan. T. ex om du ska lägga ner 3kg / 100m2 så ska den göra det med överlapp.
Med överlapp menar jag att när du gått en remsa och ska gå tillbaka i motgående riktning så ska spridare kasta till dina tidigare hjulspår närmast dig. Då får du heltäckning utan ränder.
Kan vara värt att att kalibrera gödselspridaren.

• Gilla
rampante
  • Laddar…
Maxwells demon TotalControl skrev:
Härligt ställe!
Läste tidigare i tråden att du har lite svårt att avgöra vart gödslet har hamnat med spridarvagnen.
Tipset är att du ska ställa in vagnen på hälften av storleken på givan. T. ex om du ska lägga ner 3kg / 100m2 så ska den göra det med överlapp.
Med överlapp menar jag att när du gått en remsa och ska gå tillbaka i motgående riktning så ska spridare kasta till dina tidigare hjulspår närmast dig. Då får du heltäckning utan ränder.
Tack för tipset. Dock är det så jäkla svårt att se var man kört. Kornen borde vara oranga eller nåt tycker jag.

rampante rampante skrev:
Tack för tipset. Dock är det så jäkla svårt att se var man kört. Kornen borde vara oranga eller nåt tycker jag.
Strunta i kornen. Det är däcksspåren du ska se till att spridaren kastar till.
Du får kolla hur brett åt sidan den kastar. Säg t.ex. 1.5 meter. Sen håller du dig med det avståndet från den tidigare passeringens däckspår.

Strunta i kornen. Det är däcksspåren du ska se till att spridaren kastar till.
Du får kolla hur brett åt sidan den kastar. Säg t.ex. 1.5 meter. Sen håller du dig med det avståndet från den tidigare passeringens däckspår.
Den kastar ju inte - den släpper ju bara rakt ner mellan hjulen. (Har Gardenas vagn)

Jaha. Sorry. Trodde du hade en centrifugalspridare. Ja nej det där "drop spreaders" är junk. Byt ut är tips nr 2.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Tar inte ut nån seger i förskott men kul när man ser skillnaden från en dag till nästa... exakt 6 dagar sen sådd nu ikväll, om jag minns rätt
Nyutsprungen gräsmatta med små gröna skott sex dagar efter sådd, närbild med landskap i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
Huskomling
  • Laddar…
Öppen Magic Mowers box med strömförsörjning och kablar bredvid en installationsmanual på ett betonggolv.
Skapa konto

Har ju införskaffat en Magic Mowers box till min Husqvarna robot så den ska klara hela nya området. Förberedelser pågår.

Daggdränkt gräsmatta vid sjö i gryning med brygga och träddunge i bakgrunden.
Skapa konto
Nattdaggen gör sitt

• Gilla
fremax
  • Laddar…
Riktigt intressant tråd! Otroligt fint på alla sätt och påminner om mitt hus och tomt fast jag bor i Hudiksvalls skärgård.

Följer med stort intresse!

• Gilla
rampante
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Riktigt intressant tråd! Otroligt fint på alla sätt och påminner om mitt hus och tomt fast jag bor i Hudiksvalls skärgård.

Följer med stort intresse!
Tittade precis på dina bilder - shit vilken läcker brygga du byggt!

• Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Härligt ställe!
Jag kan verkligen rekommendera en handhållen, batteridriven spridare. Körde tidigare med spridarvagn men fick ofta ränder som jag missade. Handhållen går mycket snabbare också. Med din stora gräsmatta bör du kanske ha med en liten vagn med gödningsmedlet då en laddning räcker till ungefär 100 Kvm vad jag minns.

rampante rampante skrev:
Tittade precis på dina bilder - shit vilken läcker brygga du byggt!
Tack! De var en dröm att bygga en fin brygga och riktigt härligt när den är färdig och används. Precis som hos dig så har jag inte så djupt men ungefär 1 meter vid båten i normalvatten.
Skaffade en ny TG i sommar så man har varit lite oroad att den skulle slå i men det har faktiskt gått bra:D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.