176 877 läst · 961 svar
177k läst
961 svar
Sydöstra hörnet av Sverige
Härligt ställe!
Läste tidigare i tråden att du har lite svårt att avgöra vart gödslet har hamnat med spridarvagnen.
Tipset är att du ska ställa in vagnen på hälften av storleken på givan. T. ex om du ska lägga ner 3kg / 100m2 så ska den göra det med överlapp.
Med överlapp menar jag att när du gått en remsa och ska gå tillbaka i motgående riktning så ska spridare kasta till dina tidigare hjulspår närmast dig. Då får du heltäckning utan ränder.
Kan vara värt att att kalibrera gödselspridaren.
Läste tidigare i tråden att du har lite svårt att avgöra vart gödslet har hamnat med spridarvagnen.
Tipset är att du ska ställa in vagnen på hälften av storleken på givan. T. ex om du ska lägga ner 3kg / 100m2 så ska den göra det med överlapp.
Med överlapp menar jag att när du gått en remsa och ska gå tillbaka i motgående riktning så ska spridare kasta till dina tidigare hjulspår närmast dig. Då får du heltäckning utan ränder.
Tack för tipset. Dock är det så jäkla svårt att se var man kört. Kornen borde vara oranga eller nåt tycker jag.TotalControl skrev:Härligt ställe!
Strunta i kornen. Det är däcksspåren du ska se till att spridaren kastar till.rampante skrev:
Du får kolla hur brett åt sidan den kastar. Säg t.ex. 1.5 meter. Sen håller du dig med det avståndet från den tidigare passeringens däckspår.
Den kastar ju inte - den släpper ju bara rakt ner mellan hjulen. (Har Gardenas vagn)TotalControl skrev:
Jaha. Sorry. Trodde du hade en centrifugalspridare. Ja nej det där "drop spreaders" är junk. Byt ut är tips nr 2.
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Riktigt intressant tråd! Otroligt fint på alla sätt och påminner om mitt hus och tomt fast jag bor i Hudiksvalls skärgård.
Följer med stort intresse!
Följer med stort intresse!
Jag kan verkligen rekommendera en handhållen, batteridriven spridare. Körde tidigare med spridarvagn men fick ofta ränder som jag missade. Handhållen går mycket snabbare också. Med din stora gräsmatta bör du kanske ha med en liten vagn med gödningsmedlet då en laddning räcker till ungefär 100 Kvm vad jag minns.TotalControl skrev:Härligt ställe!
Lösvirkesbyggare
· Gävleborgs
· 2 426 inlägg
Tack! De var en dröm att bygga en fin brygga och riktigt härligt när den är färdig och används. Precis som hos dig så har jag inte så djupt men ungefär 1 meter vid båten i normalvatten.rampante skrev:
Skaffade en ny TG i sommar så man har varit lite oroad att den skulle slå i men det har faktiskt gått bra