richardtenggren
Vad landar Bora-hällen på? :)
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Vad landar Bora-hällen på? :)
Vet inte ännu, det beror lite på hur mkt rördragning som behövs. Men utan rör så ligger Pure på 37000 ungefär, och några tusen till för rören, så lite drygt 40 har jag kalkylerat med.
 
  • Wow
[SKPG]Zamora och 1 till
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Vet inte ännu, det beror lite på hur mkt rördragning som behövs. Men utan rör så ligger Pure på 37000 ungefär, och några tusen till för rören, så lite drygt 40 har jag kalkylerat med.
Ja, jo, det är mkt pengar för en spishäll... MEN man slipper ju kostnader för fläkt och rördragning och sådant, så med det inräknat är skillnaden inte enorm... Samt att det för vår del ju inte finns något annat alternativ.
 
Är det en kolfilterfläkt?
 
Immobil Immobil skrev:
Är det en kolfilterfläkt?
Ja, det stämmer
 
rampante rampante skrev:
Ja, jo, det är mkt pengar för en spishäll... MEN man slipper ju kostnader för fläkt och rördragning och sådant, så med det inräknat är skillnaden inte enorm... Samt att det för vår del ju inte finns något annat alternativ.
Jag skrev ju att det finns takintegrerade kolfilterfläktar, de funkar ju för er enligt vad du skrivit innan. Låter som ni snöat in på just den typen (integrerat i hällen) bara :)
 
Redigerat:
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
rampante rampante skrev:
Det behöver vi absolut! Ont om plats ändå.
Offerterna börjat ramla in nu med...
Bänkskivan inte gratis....jisses.....
Har ni ingen lokal stenhuggare som kan göra bänkskivan? Så gjorde jag i mitt kök, det kanske inte blir billigare iofs. Min skiva var hutlöst dyr men ganska stor oxå
 
X xLnT skrev:
Jag skrev ju att det finns takintegrerade kolfilterfläktar, de funkar ju för er enligt vad du skrivit innan. Låter som ni snöat in på just den typen (integrerat i hällen) bara :)
Fast takintegrerade - då behöver vi ju ändå en separat fläkt, som skall byggas in i befintligt tak - och där har vi som sagt golvvärme och även lösull som isolering, så inte jättepigg på att öppna upp där...
 
rampante rampante skrev:
Fast takintegrerade - då behöver vi ju ändå en separat fläkt, som skall byggas in i befintligt tak - och där har vi som sagt golvvärme och även lösull som isolering, så inte jättepigg på att öppna upp där...
Jag vet inte riktigt hur du tänker dig att det installeras. Men jag är ganska säker på att ni inte har golvvärme under bjälklaget.
Som jag förstår det behöver du bara öppna upp under delen av bjälklaget och installera takfläkten i bjälklagsutrymmet.
Vi är alla olika, men jag föredrar att ha en slät yta att torka av, det händer ju att man spiller ut saker, tråkigt att spilla ner saker i fläkten.
Jag har själv inte upplevt de hällar som har integrerad fläkt, jag vet inte hur mycket de låter.
Vart hade ni tänkt släppa ut luften nånstans?

Missförstå mig inte, vill ni ha en integrerad fläkt i hällen är det klar ni ska ha det, jag vill bara försäkra mig om att ni har tänkt på allt :)
Det är därför jag ställer dessa obehagliga frågorna ;)
 
  • Gilla
rampante och 2 till
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Jag vet inte riktigt hur du tänker dig att det installeras. Men jag är ganska säker på att ni inte har golvvärme under bjälklaget.
Som jag förstår det behöver du bara öppna upp under delen av bjälklaget och installera takfläkten i bjälklagsutrymmet.
Vi är alla olika, men jag föredrar att ha en slät yta att torka av, det händer ju att man spiller ut saker, tråkigt att spilla ner saker i fläkten.
Jag har själv inte upplevt de hällar som har integrerad fläkt, jag vet inte hur mycket de låter.
Vart hade ni tänkt släppa ut luften nånstans?
Som jag precis skrev så har jag lösull som isolering i takbjälklaget, så att öppna upp underifrån blir inte så kul.
Och ang att släppa ut luften så tror jag det framgår några poster upp i tråden, dvs att den kommer att släppas ut i sockeln på köksön.
 
rampante rampante skrev:
Som jag precis skrev så har jag lösull som isolering i takbjälklaget, så att öppna upp underifrån blir inte så kul.
Och ang att släppa ut luften så tror jag det framgår några poster upp i tråden, dvs att den kommer att släppas ut i sockeln på köksön.
Allt sånt går ju att lösa ganska enkelt. Men du verkar väldigt angelägen om en integrerad fläkt i hällen, så kör på det. Det kommer säkert bli kanon.
Och känner ni att pengarna springer iväg så finns det ju alternativ till Boran :)
 
X xLnT skrev:
Allt sånt går ju att lösa ganska enkelt. Men du verkar väldigt angelägen om en integrerad fläkt i hällen, så kör på det. Det kommer säkert bli kanon.
Och känner ni att pengarna springer iväg så finns det ju alternativ till Boran :)
Vilken kombo hällfläkt tänker du då? Tycker dom verkar ligga där runt och över 40 k alla jag sett.
 
rampante rampante skrev:
Vilken kombo hällfläkt tänker du då? Tycker dom verkar ligga där runt och över 40 k alla jag sett.
Bosch har en för 25k.
Sen finns det fler alternativ tex kan du ha en popup fläkt integrerad i köksön istället för i hällen.
 
rampante rampante skrev:
Inte viktigt specifikt med Boran, men genom att kunna ha en häll med inbyggd fläkt, kan vi vända på köket och få havsutsikt från spishällsmatlagningen, utan nån stor ful fläkt hängande från taket.
Sen kan vi inte dra upp ventilation genom innertaket upp till övervåningen, då vi har vattenburen golvvärme på båda planen.
Vi har en fläkt hängande i taket med kolfilter. Från spisdelen har vi havsutsikt men upplever inte fläkten som begränsande. Man står ofta inte stilla vid spisen utan flummar runt i köket och då ser man havet hela tiden.
Jag skulle inte satsa på en hällfläkt då luftströmningen känns väldigt onaturligt. Har inte sett det själv man kan tänka mig att man behöver fler gånger fläkt effekt, och kanske ganska mycket oljud?
 
  • Gilla
NoiseMaker
  • Laddar…
Måste man se havet när man lagar mat? :thinking:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.