Hemmakatten
Vilken bänkskiva ska ni ha?

Siemens ugn och mikrougn har vi haft i två hus och har nu. Mkt nöjda med kvalitén. Rostfritt även i knappar och handtag, ingen plast. Satsa på mikrougn, har haft det i 20 år. Suveränt att ha två ugnar för både gratängen och köttet eller efterrättspajen.

Inbyggd fläkt är jag skeptisk till. Läst undersökningar där man visar att uttaget är ganska dåligt. Det innebär att mycket av matoset kommer ut i rummet.
 
Bänkskivan är Dekton ARGA. Känns bra att du är nöjd med Siemens, då det just nu lutar åt att det blir ett sånt paket, och vi är rätt inne på microugn oxå av precis dom anledningar du nämner, samt att om några år så har kidsen flyttat ut och då är vi bara två kvar - bra att bara ha en liten ugn att värma upp, samt dubbla ugnar när kidsen kommer med respektive på middagar...

För vår del som inte har så mkt val, så överväger nog ändå fördelarna med inbyggda fläkten ändå, även om det inte är det bästa som finns... och allt måste ju vara bättre än den skiten vi har idag som är 20 år gammalt...
 
JA”Snabbe” Jonas ”Snabbe” Andersson skrev:
Måste man se havet när man lagar mat? :thinking:
Nä, men det är ju trevligare att stå vänd dels mot havet och dels mot barbordet där andra i familjen kanske sitter. Blir ett mycket mera socialt kök då.
 
Dekton-skivorna verkar landa på drygt 100K totalt... inkl montering av nerfräst ho och häll, samt montering i kök.
Är det mycket eller mindre jämfört med riktig granit i samma volym tro?
Om jag tolkar offerten rätt så är det 4,9 kvm i 2cm tjocklek och 0,85 kvm i 12mm tjocklek som vi ska ha...
 
Vad skulle ni säga är rimlig kostnad från snickare för att riva och sätta ett kök av den här storleken?
 
rampante rampante skrev:
Vad skulle ni säga är rimlig kostnad från snickare för att riva och sätta ett kök av den här storleken?
Samt vad är rimligt pris för klinkersättning 30*60-plattor per kvm?
 
rampante rampante skrev:
Dekton-skivorna verkar landa på drygt 100K totalt... inkl montering av nerfräst ho och häll, samt montering i kök.
Är det mycket eller mindre jämfört med riktig granit i samma volym tro?
Om jag tolkar offerten rätt så är det 4,9 kvm i 2cm tjocklek och 0,85 kvm i 12mm tjocklek som vi ska ha...
Jag har nog ungefär samma storlek på skivan men 30mm tjock och granit. 80 bred mot bardelen. För mig att den gick på ca 150k och det är en del gerningar och vinklar på den
 
rampante rampante skrev:
Vad skulle ni säga är rimlig kostnad från snickare för att riva och sätta ett kök av den här storleken?
Borde väl gå på ca 5 dagar gissar jag om det inte krånglar. Mellan 4-600kr timmen. Men svårt att säga exakt, jag hade nog valt att köra på timmar där
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Borde väl gå på ca 5 dagar gissar jag om det inte krånglar. Mellan 4-600kr timmen. Men svårt att säga exakt, jag hade nog valt att köra på timmar där
5 dagar för en eller två personer? Dvs 40 eller 80 timmar.
 
rampante rampante skrev:
5 dagar för en eller två personer? Dvs 40 eller 80 timmar.
2 man så 80 timmar skulle jag räkna med
 
  • Gilla
rampante
  • Laddar…
Gick förbi ett gammalt K-märkt hus i stan som renoveras lite...
K-märkt hus under renovering med byggnadsställningar och entreprenör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av K-märkt trähus med öppen stomme och synliga plankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
Har en liten oro... såhär lutar det ju åt att köket kommer att se ut (fast med lite gulare ton på bänkskivorna som ni som följt bloggen vet). oron hänger ihop med risken för att få fula bucklor och uppslag i kyl/frys. Har man dom stående som på bilden med handtagen åt samma håll så finns ju risk att det högra skåpet bucklas av det vänstra skåpets handtag när man öppnar fullt, eftersom det inte verkar finnas någon öppningsbegränsning.
Vänder man på det och har handtagen mot varandra, så kommer högra skåpet att slå i ugnarnas handtag istället, så inte bättre det...
Några tankar eller kommentarer som kan lugna oss i vår oro?
3D-rendering av ett modernt kök med grå kyl och frys bredvid inbyggda ugnar och en kjøkkenøy.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är Siemens StudioLine Black steel vi tänker oss förresten...
 
richardtenggren
Sätt högskåpet mellan kyl/frys och ugnar? Kanske ger ett lugnare intryck om det är olika ytor på kyl/frys och ugnar också.
 
Några kommentarer kring köket;

Överlag rätt snyggt tycker jag. Men är det praktiskt och funktionellt? Du pratade om trender tidigare. Jag skulle säga; skit i trender och kör på det som är praktiskt och funktionellt. Bygger du något som är trendigt nu så är det ute om 10 år. Ska du göra om köket då?

Jag skulle sätta hällen mot en vägg med en riktig fläkt. Hur fungerar det att stå och steka så där öppet? Fett som sprutar överallt? En annan nackdel är att ni kommer få bära varma stekpannor och kastruller (med kokhett vatten i) över "öppet golv". Lite meckigt och mer riskfyllt att tappa något.

Jag har inga direkta erfarenheter av fläktar som ska suga ångan nedåt, men det är ju som att jobba i motvind. Hur fungerar det med en hög kastrull? Och då pratar jag inte om säljarens video, utan, har ni några verkliga erfarenheter? Några bekanta som har en sådan fläkt? Det kanske fungerar bra.

En nackdel i vårat nuvarande kök är att ugnen inte sitter under hällen, vilket medför att ugnsluften sprutar rakt ut i köket. Lite beroende på vad du lagar i ugnen så luktar det mer eller mindre.

Gällande hur kyl och frys öppnas så tror jag det är värt att få till en bra lösning där. Mina föräldrar hade tidigare en lösning som gjorde att man inte kunde öppna kylen och skafferiet samtidigt, lite småirriterande. Så undvik att kyl/frys kan stöta i något när det öppnas. Det borde kanske kökstillverkaren kunna hjälpa till med?

Är diskmaskinen till höger om diskhon? I så fall ser det bra ut om man tänker sig att man ska stå och mata upp glas och koppar i överskåpen.

Det här är mina personliga åsikter. Ta med det du tycker är bra och lämna det du tycker är kasst :)
 
  • Gilla
xLnT och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.