heimlaga skrev:
Diverse elektronikprylar som inte fyller någon funktion för 90% av användarna men som alla tror att vi måste ha...... skall vi börja uppräkningen med smarttelefon och surfplattor....... för att inte tala om diverse konstiga tjänster på nätet.....

Som jag ser det är en varas absoluta värde bestämd av dess förmåga att fylla ett faktiskt behov och efter hur högprioriterat behovet är. Smarttelefoner är säkert årtusendets näststörsta uppfinning efter automobilen om man är handelsresande men för oss vanliga fyller de inget behov.
Plattan är billigare än datorn (så OM man har behov av en dator kan en platta vara ett billigare alternativ!) och används av mig och barnen varje dag = extremt lite pengar per timme :)
Samma sak med telefonen som jag använder till väldigt mycket, inklusive att ringa på (då jag förstås inte har ngn hemtelefon)

Båda ersätter dessutom massa saker som att fysiskt gå till banken, handla i fysiska butiker, slipper skicka in pappersblanketter etc -vilket spar mig tusenlappar och mer än så i förlorad arbetsinkomst (pga tid att göra ärenden) varje år !

Pratar vi nöjen och information så har jag hela världens information via internet (som förvisso kostar ett par hundralappar också varje månad), TV, video, spel mm mm för en spottstyver jämfört med vad den mängden skulle kostar för 25 år sen. Att betala 99kr/mån för all musik (i princip) som jag vill konsumer a i månaden, well, en CD kostade 200 kr på 90-talet och vara ca 11 låtar från EN artist....prisjämförelsen haltar :)
Jag kan också gå en otrolig massa kurser via internet, utbildningar på institut som Stanford, MIT, Harvard mfl som förr hade kostat hundratusentals kronor och krävt en fysisk närvaro, som jag idag kan gå för ett par tusen, eller i vissa fall tom gratis. Och då skall man betänka att inte bara jag kan detta, ungdomar i hela världen kan göra detsamma om dom bara har internet, engelskakunskaper och en platta/smartphone (som är otroligt billiga om man inte nödvändigtsvis skall ha den senaste/bästa)

Inte minst kan jag hitta massa bra information och goda råd, förutom förströelse på detta forum :)

/K
 
Redigerat:
  • Gilla
Sister ray och 8 till
  • Laddar…
gaidin skrev:
Vattenvirvlare för över två papp. Det måste vara billigare att snurra lite på glaset innan man dricker :)

[länk]
Hur hittar man ens sådana här sidor på nätet??
 
Man googlar självfallet på vattenvirvlare :D
 
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
Alla småkablar i elektronikhandeln.

Kostar 1 - 3 USD med leverans från Kina, men aldrig under 99:- på Elgiganten.
 
fredda skrev:
Man googlar självfallet på vattenvirvlare :D


:wow:......men då måste man kunna det ordet först :D
 
pelpet skrev:
Alla småkablar i elektronikhandeln.

Kostar 1 - 3 USD med leverans från Kina, men aldrig under 99:- på Elgiganten.
Visst, men hos arid får du betala 60 papp för några småkablar ... Där ligger elgiganten duktigt i lä ;)
 
Robotgräsklippare
 
Men alltså tävlingen måste ju redan vara avgjord, vad skulle kunna slå vattenvirvlaren!
Jag fick en skrattattack när jag läste detta.

"För att minska den negativa verkan från jordstrålningen i ett rum, kan det virvlade vattnet placeras ut i flaskor i hörnen. Rummet blir då tvåpoligt. "
 
  • Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
Real7 skrev:
Men alltså tävlingen måste ju redan vara avgjord, vad skulle kunna slå vattenvirvlaren!
Jag fick en skrattattack när jag läste detta.

"För att minska den negativa verkan från jordstrålningen i ett rum, kan det virvlade vattnet placeras ut i flaskor i hörnen. Rummet blir då tvåpoligt. "
Ändå bra gjort att hindra strålning som inte finns.
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
larsbj skrev:
Ändå bra gjort att hindra strålning som inte finns.
Den finns ju inte för att vattenvirvlaren tar bort den. Försök motbevisa det om du kan... ;-)
 
  • Gilla
ricebridge och 4 till
  • Laddar…
Jag installerade en vattenvirvlare i varje stuprör, som kompliment till min elektroosmos-anläggning, fin skit! ;)
 
  • Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
heimlaga skrev:
Diverse elektronikprylar som inte fyller någon funktion för 90% av användarna men som alla tror att vi måste ha...... skall vi börja uppräkningen med smarttelefon och surfplattor....... för att inte tala om diverse konstiga tjänster på nätet.....

Som jag ser det är en varas absoluta värde bestämd av dess förmåga att fylla ett faktiskt behov och efter hur högprioriterat behovet är. Smarttelefoner är säkert årtusendets näststörsta uppfinning efter automobilen om man är handelsresande men för oss vanliga fyller de inget behov.
För att inte tala om de där jäkla hemsidorna, faceboken och vad de nu heter, och alla löjliga moderna bilar som ser likadana ut, och en massa knarkare som ringer i telefon och vill sälja pensionsförsäkringar och telefonabonnemang. Ungdomarna - kan inte de göra något vettigt, stå rakt och ta händerna ur fickorna? Och klockorna går fel också. Så arg blir jag.
 
  • Gilla
Valkyr och 1 till
  • Laddar…
elpaco skrev:
För att inte tala om de där jäkla hemsidorna, faceboken och vad de nu heter, och alla löjliga moderna bilar som ser likadana ut, och en massa knarkare som ringer i telefon och vill sälja pensionsförsäkringar och telefonabonnemang. Ungdomarna - kan inte de göra något vettigt, stå rakt och ta händerna ur fickorna? Och klockorna går fel också. Så arg blir jag.
Haha....jag är 34 och hör ju i stort sett till den unga generationen...... men eftersom jag har haft kronisk otur i livet och knappt om pengar har jag alltid tvingats ifrågasätta alla mina behov och fundera på olika sätt att fylla dem. Hur jag än räknar så blir billigaste sättet att fylla behovet en bordsdator som är gemensam för hela hushållet och en internetlös telefon som i mitt fall brukar vara begagnad.
Dator med skanner och skrivare och ordentligt skrivprogram och internet är väldigt praktiskt då man krigar mot myndigheter. Internet är också praktiskt då man söker olika slags material och reservdelar och forskar fram hur olika saker fungerar.
Att fylla i myndighetsblanketter eller skriva olika slags inlagor i formulär på nätet är inte rationellt. Om en fattig skall ha en chans att få sin lagliga rätt så måste man kunna lägga från sig en halvt ifylld blankett och ta reda på vad man skall fylla i. Ibland kan det ta en vecka innan alla fakta är klara så man kan fortsätta. Framför allt måste man ha en kopia av den färdigifyllda blanketten som man arkiverar och sedan kan ta fram när det är dags för besvär.
Att inte kriga mot myndigheter innebär att gå under!

Då man har levt på det viset ända sedan barndomen så inställer sig frågan allt oftare...... vad skall folk med alla prylarna till för de fyller inga definierade behov?
 
nemlan skrev:
1,8 meter? Det räcker ju bara från uttaget till apparaten... seriösa lyssnare tjackar kabel på löpkilometer och drar direktlina till kraftverket.
Så här skriver Josef Svalander själv på Tips & Trix sidan:

"Att man kan höra skillnad på ljudet i en anläggning beroende på vilka nätkablar som används är för mig och många andra en stor gåta. I synnerhet som man ju endast kan påverka de sista metrarna från Harsprånget till stereon"

Men det hindrar ju inte att man tillhandahåller dylik kabel (y)
 
  • Gilla
ghoti
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.