K kortis skrev:
Undrar hur stora och höga huskroppar det går att bygga ex bara att trava ovanpå varandra. Byggherrarna borde få skrämselhicka men lobbyingmaskineriet är nog i full gång med regler och förbud
Detta hus är nog max utan armering, om man nu tycker detta var ett hus.

Jag kan se tekniken om man nu går med och armerar och isolerar samtidigt. Men i denna artikel är det bara en stomme för man kan väl inte tro att någon skulle vilja ha det som det ser ut på bilderna.
Ska man dra vatten el isolera och sätta skivor på insida och panela eller putsa detta hus ja då är det inte någon billig teknik detta.

T twoody skrev:
Detta hus är nog max utan armering, om man nu tycker detta var ett hus.
Varför skulle det vara utan armering det går väl att ha i betongen

Tror du 3d skrivaren skriver ut stål?

K kortis skrev:
Biocement från Biomason kanske kan bli en hit
kan gå fort. Jag vet internet är bara en fluga och cd skivor kommer aldrig att försvinna.
Och på 50-talet trodde kända svenska forskare att var och en skulle ha en kärnreaktor i källaren på sina villor.
Allt som är trendigt, nytt och "hype" slår inte stort över allt.

Redigerat:
T twoody skrev:
Tror du 3d skrivaren skriver ut stål?
Det finns väl betong med iblandad armering (sen om det funkar till skrivaren vet jag inte)

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
nino nino skrev:
Det finns väl betong med iblandad armering (sen om det funkar till skrivaren vet jag inte)
Ja det finns en sådan betong men den är ju till noll nytta här när det är 100 tals lager

• Gilla
Fulkemisten
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ja det finns en sådan betong men den är ju till noll nytta här när det är 100 tals lager
Fast lagren sitter väl ihop?

nino nino skrev:
Hur då? Tror inte skrivaren sätter i armering som nästa lager fästs i.

AXS
Det finns plastskrivare som lägger i tråd för ökad styrka. Det löser dock inte styrkan mellan lager.

Jag tror absolut utskrivna hus kan ha en plats i framtiden, men det är såklart en bit kvar innan det är ekonomiskt och praktisk.

Jag är glad att någon tar första stegen.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Och på 50-talet trodde kända svenska forskare att var och en skulle ha en kärnreaktor i källaren på sina villor.
Allt som är trendigt, nytt och "hype" slår inte stort över allt.
Ja du får väl läsa om det

• Haha
  • Gilla
Jovima och 1 till
  • Laddar…
lärjungen
Är det tänkt att ytskiktet skall vara sådär? Alltså som en ringlad korv från en korvstoppningsmaskin? Eller putsar man ytan efteråt?

Går väl att göra som man tycker. Och som diskuteras med isolering går det att fylla hålrummet med isolering i efterhand.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
Fulkemisten
nino nino skrev:
Njae...

Nej jag gillar inte det här. I don't approve!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.