GK100 GK100 skrev:
Du har inte funderat på att parallellt söka lite andra vägar mer anslutna till de konventionella byggmetoderna? Som jag ser det finns otroligt mycket att göra där och det du sysslar med kanske lättare kan få fäste i olika delmoment som redan har full acceptans.
Jo, jag har försökt med att skapa förutsättningar för alla i branchen.
Läs www.byggautomation.nu

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Bjor Bjor skrev:
Man behöver inte ha betong när man murar. Jag har murat en del, och aldrig använt nå betong i bruket. Skulle huset vara över 3 våningar då kanske jag skulle överväga betong i bruket, men i en vanlig villa känns det helt onödigt.
  • Cement är ett fint bindande pulver som aldrig används ensamt men är en komponent i både betong och murbruk, såväl som stuckatur, kakelfog och tunt lim.
  • Murbruk består av cement, fin sand och kalk; det används ett bindande material när man bygger med tegel, block och sten.
  • Betong är ett mycket starkt byggnadsmaterial bestående av cement, sand och större ballast (grus).

Tobias v. Haslingen Tobias v. Haslingen skrev:
Hej Maria,
Jag vet inte om den där referensen pekar på sanningen. Det finns som alltid olika forskare som har olika åsikter.

En fråga är om vi i Sverige skall skjuta över utvinning av råvaror till andra länder istället för att ta vårt ansvar för vår välfärd och göra det som behövs?

Med Carbon Capture Storage teknik kan vi fånga in all CO2 som bildas vid cementtillverkning. Då blir tillverkad betong CO2 negativ, då betong äter CO2 under sin livslängd. Kan vi dessutom minska användningen av råmaterial genom att använda tekniker som gör att vi använder mindre råmaterial och på rätt sätt så minskar ju den totala användningen.

/T
En vanlig husbyggnads betong har inomhus på 50 år karbonatiserat ca. 40mm, skyddat utomhus 30mm och om det är regnutsatt på en fasad 10mm. På hundra år har karbonatiseringen nått ca. 60, 40 och 15 mm. Och i tätatre/starkare betong går det mycket långsammare. Och betongen ska vara naken, inte nå putts eller nå som hindrar koldioxiden, och dom flesta villor har inte rena betongytor.

Carbon Capture Storage kräver den också mycken energi. Och ingen elproduktion är miljövänlig. Ett vindkraftverk kräver en del av miljön som transport, elledningar, massa metal mm. Och kan vara dödlig för djur om dom byggs på fel plats.

Betong borde bara få användas det det är svårt att ersätta med något annat, inte i en vanlig villa. Får hoppas på det blir nå miljöskatt på betong om det används i onödan.

Borde fins bättre material ni kan ha till er 3d skrivare om ni inte har för avsikt att skriva ut höghus, broar å liknande.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
  • Cement är ett fint bindande pulver som aldrig används ensamt men är en komponent i både betong och murbruk, såväl som stuckatur, kakelfog och tunt lim.
  • Murbruk består av cement, fin sand och kalk; det används ett bindande material när man bygger med tegel, block och sten.
  • Betong är ett mycket starkt byggnadsmaterial bestående av cement, sand och större ballast (grus).
Ok, jag använder inte cement i mitt murbruk. Och inte i putsen, och kommer inte ha det till kakelfog om jag ska använda det. Och murstocken som är mellan 100-120 år och är hel, inget cement. Så man kan mura utan cement.

Tycker det här är superhäftig teknik. Som före detta snickare och nuvarande ingenjör med stort intresse för 3D-printing ser jag verkligen möjligheterna.

Framför allt möjligheten att kapa mantid på plats. Det är ont om bra hantverkare och planerar man smart kan man som artikeln visade kapa massor med tid. Har följt ConcretePrint ett tag och tror sten(betong?)hårt på idén!

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det som är helt revolutionerande med 3D-printtekniken är ju att man i princip kan producera olika former vid varje 'utskriftstillfälle' utan någon merkostnad eller ställtid - Helt i motsats till traditionell tillverkning som kräver att man tillverkar verktyg/gjutformar/monteringslinjer och producerar stora serier för att få tillbaks pengarna.
Varför skulle inte det gälla även vid husproduktion?
Fast modeller måste ju skapas för varje unikt hus, d.v.s väljer man en icke-standard modell måste den moduleras med tillkommande kostnader. Varje ny utformning är ju också som modell "otestad" d.v.s. man vet inte vad en ny modell kommer ha för egenskaper mot t.ex. väder o.d. utan detta måste på något sätt verifieras.

Vidare kommer man begränsas av skrivarens storlek, d.v.s. möjligheten att bygga på längd och höjd. Även om den är i någon mån "modulär" kommer det tillkomma kostnader för att etablera en större skrivare m.m.

S Styrman_jansson skrev:
Fast modeller måste ju skapas för varje unikt hus, d.v.s väljer man en icke-standard modell måste den moduleras med tillkommande kostnader. Varje ny utformning är ju också som modell "otestad" d.v.s. man vet inte vad en ny modell kommer ha för egenskaper mot t.ex. väder o.d. utan detta måste på något sätt verifieras.

Vidare kommer man begränsas av skrivarens storlek, d.v.s. möjligheten att bygga på längd och höjd. Även om den är i någon mån "modulär" kommer det tillkomma kostnader för att etablera en större skrivare m.m.
Fast med smart programmering och simulering kan man halvautomatisera modellgenerering.
Danskarna kan skriva i tre våningar, skrivaren går att sätta på räls osv.

Grundförutsättningarna finns redan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MikaelJS MikaelJS skrev:
Fast med smart programmering och simulering kan man halvautomatisera modellgenerering.
Danskarna kan skriva i tre våningar, skrivaren går att sätta på räls osv.

Grundförutsättningarna finns redan.
Ja det finns nog inga hinder att skriva i 5-6+ våningar heller. Men jäklar vilken hög skrivare det blir, och en rejäl betongpump, och mobilkranar m.m. för att montera ovandelarna på skrivaren.

Men detta går förstås att komma över med lite "smart programmering" och räls ;)

S Styrman_jansson skrev:
Ja det finns nog inga hinder att skriva i 5-6+ våningar heller. Men jäklar vilken hög skrivare det blir, och en rejäl betongpump, och mobilkranar m.m. för att montera ovandelarna på skrivaren.

Men detta går förstås att komma över med lite "smart programmering" och räls ;)
Ja, och skyskrapor har förstås lyftkranar som står vid sidan av och är strax högre än byggnaden?

Nej, givetvis inte. Man hittade på ett bättre sätt såklart. Det är så världen går framåt.
https://i.ytimg.com/vi/K4oj95E8J9M/hqdefault.jpg

Nej, alla utmaningar löses inte på en kvart, men mycket av det jag pratar om existerar redan, och det är mycket enklare att paketera något som redan finns än att uppfinna något helt nytt, och det behöver man egentligen inte här.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du måste inte ha räls etc. För att köra, det går bra med en arm som bara är monterad på en lastbil. Lite knöligare grundmjukvara bara.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
MikaelJS MikaelJS skrev:
Ja, och skyskrapor har förstås lyftkranar som står vid sidan av och är strax högre än byggnaden?

Nej, givetvis inte. Man hittade på ett bättre sätt såklart. Det är så världen går framåt.
[länk]

Nej, alla utmaningar löses inte på en kvart, men mycket av det jag pratar om existerar redan, och det är mycket enklare att paketera något som redan finns än att uppfinna något helt nytt, och det behöver man egentligen inte här.
Du tänker att man monterar en kran på huset som 3D-printas i betong för att bygga skrivaren som ska printa det?

Jag har inget emot teknikutveckling och som jag skrivit gillar detta, men jag tror bara att även detta kommer att standardiseras, likriktas och paketeras som allt annat. Den utvecklingen pågår och har pågått väldigt länge nu och ser inte ut att stanna av.

S Styrman_jansson skrev:
Du tänker att man monterar en kran på huset som 3D-printas i betong för att bygga skrivaren som ska printa det?

Jag har inget emot teknikutveckling och som jag skrivit gillar detta, men jag tror bara att även detta kommer att standardiseras, likriktas och paketeras som allt annat. Den utvecklingen pågår och har pågått väldigt länge nu och ser inte ut att stanna av.
Nej, jag kan inte tillräckligt mycket om ämnet för att gissa något. Min poäng är snarare att ingenjörer löser problem.

Det lär säkert komma standardiserade lösningar som är billigast, men precis som med "vanliga" hus så är jag rätt säker på att man också kommer kunna göra unika saker. Jag håller på med 3D-printing i mindre skala själv och 3D-modellering därtill. Att designa för olika tillverkningsmetoder ger helt olika förutsättningar till vad man kan göra.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
MikaelJS MikaelJS skrev:
Nej, jag kan inte tillräckligt mycket om ämnet för att gissa något. Min poäng är snarare att ingenjörer löser problem.
Och ekonomer standardiserar och likriktar...

L Lilllen skrev:
Detta med 3D-printade hus är intressant! Byggbranchen ligger verkligen efter. Helt galet vad mycket människor som ska vara inblandade och ofta göra saker för hand(!) Det är ett av de sista områdena som måste automatiseras mycket mera, på ett eller annat sätt. Detta är en väg att gå, men finns förstås andra också. Kul att detta även görs i Sverige! Önskar er som är inblandade ett stort lycka till!
De kan ju inte ens läsa en ritning och mäta rätt i dag, material borde ju kunna specas på pinalen när. Varenda skruv o spik o brälapp varenda koppling o varenda dosa de borde veta exakt vad som går åt och på mm när.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.