410 391 läst · 10 259 svar
410k läst
10,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Ja jag tycker det är häftigt, men läste lite om det precis. Magnituderna på både elbehovet, parat med de enorma subventioner som krävs gör att man blir fundersam.Mikael_L skrev:
Jag är inte heller så påläst, men jag är ganska säker på att det är reduceringen av malm till järnsvamp som tar mest energi.
Jag borde egentligen kunna detta bättre, då jag dels jobbat på SSAB i Luleå, har varit rätt intresserad av ståltillverkning och stålets historia (jag vet inte hur många gamla järnverk och masugnar jag varit och sprungit runt i, Iggesund rekommenderar jag som utflyktsmål om man är intresserad). jag har också en kompis som är involverad i SSAB's del av Hybrit-projektet, delen med skänkmetallurgi.
Ja det är spännande saker på gång, och att byta från kol (ved) till vätgas för reducering av järnmalm är faktiskt det första totala teknikskiftet i mänsklighetens ståltillverkning sedan Hettiterna ca 1500 f.k började att framställa järn/stål från malm).
(Det är dock inte säkert att det var Hettiterna som var först, men de brukar som regel få äran för detta).
För miljön (och nu kovänder jag) förefaller det vettigare att exportera dessa 70TWh/år som anläggningen utbyggd verkar behöva, till fossileldande länder.
Utopin är endast tillgången på el.Boilerplate4U skrev:
Men det är sant, det är inget litet lortproblem, utan Hybrit t.ex. antas behöva energi motsvarande ca 30-40% av Sveriges nuvarande elförbrukning, så att vår överskottsproduktion på drygt 30TWh per år kommer inte alls att räcka, utan vi kommer behöva dubbla detta.
Att elda kol och gas på kontinenten för att göra el och transportera denna till Malmbergsområdet för att där tillverka järnsvamp är ju ingen vinst, då är det bättre att fortsätta att använda kol, göra koks av denna och sen köra traditionell process. Klimatpåverkan blir samma.
Så ärligt talat, för att skapa nytta för mänskligheten och planeten så måste det sättas upp sol och vindkraftsparker i tillräckligt mängd, samt ha ett vätgaslager som klarar att hantera variationerna i effekt.
Men DÅ blir det en riktigt bra grej.
Och sen, Sverige är ju bara en liten plutt i världens ståltillverkningskarta. Detta teknikskifte ska ju ske även på alla andra ställen.
Nej, det spelar ingen roll.S Snikholt skrev:
Vi använder stenkol, tillverkar koks av denna, och matar masugnen med detta.
Det blir i princip samma koldioxidutsläpp hur man än gör.
Så det är inte bättre att exportera elen, men det är inte heller bättre att göra stål med den.
Det är en nollsummeekvation.
Man kan lite hyfsat tumregelmässigt tänka sig att det är skitsamma vilken energimängd som används, eller var.
Men, visst, jag tror att det är högre verkningsgrad i steget kol->koks + malm ->råjärn, än
kol -> el -> vätgas+malm -> järnsvamp
Men man ska inte glömma efterföljande steg, vid vanlig malmbaserad stålproduktion så blir det råjärn med för hög kolhalt som kommer ur masugnen, så sen ska järnet färskas, för det mesta idag i en LD-konverter, och då krävs det enorma mängder syrgas som kräver energi för framställning, och det blir väldigt mycket CO2 från detta också.
Så hela ledet från malm till stål, blir nog lite vilket som ifall man använder el eller kol. Men kan elen produceras fossilfritt, så blir det en stor klimatvinst.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 650 inlägg
Nu svarade du på något annat än det jag skrev, så banalt eller inte går det uppenbarligen lätt att missförstå varandra.Mikael_L skrev:
Jag tycker detta är så självklart att jag faktiskt tycker det är banalt.
Även om jag ibland postat tabeller där bara månadsmedel presenterats, så fattar väl alla att det bara är ett rakt enkelt framräknat medelvärde, och att det skulle behöva viktas med dygnsprofiler i första hand för att bli lite mer exakt, och dag för dag och timme för timme för att bli helt exakt.
Detta antar jag är helt självklart för alla, har inte alla som deltar i denna tråden godkända grundskolemattekunskaper?
Att jag ibland har gjort den enkla, att bara posta månadsmedelpriser, det är för att det är bara som jämförelse med andra månader, som är framräknade på exakt samma sätt, och felet blir i princip lika och siffrorna därmed jämförbara.
Om folk här inte har nått denna nivå, borde jag kanske lämna tråden helt och fortsätta någonstans där kunskapsnivån matchar mig bättre,![]()
Fast nu missar du poängen och blandar ihop spotpriset med tillsvidarepriset.Mikael_L skrev:
Vad var Vattenfalls tillsvidarepris 2009?
75kr/kWh?
Jo finska Outokompo med ett stort stålverk i Torneå ser själv om sitt hus och planerar SMR reaktorer.S Snikholt skrev:Ja jag tycker det är häftigt, men läste lite om det precis. Magnituderna på både elbehovet, parat med de enorma subventioner som krävs gör att man blir fundersam.
För miljön (och nu kovänder jag) förefaller det vettigare att exportera dessa 70TWh/år som anläggningen utbyggd verkar behöva, till fossileldande länder.
https://www.energinyheter.se/20250213/32732/outokumpu-oppnar-smr-projekt-i-anslutning-till-stalverk
I Luleå kan LKAB, SSAB, H2GS-Stegra göra samma sak så slipper man snylta på elproduktion som behövs till annat i Sverige och en rimlig export om gökungarna Danmark o Tyskland löser sitt mediokra elsystem.
Om nu affärsiden är så bra för fossilfritt stål? Eller en till grön bubbla?
Jag har inte heller sett någon sådan här sammanställningNötegårdsgubben skrev:
Men att dessa priser skiljer sig åt för alla utom de med helt fast elpris tycker jag jag är rätt trivialt, rent av banalt.Nötegårdsgubben skrev:
Dvs, jag håller med ulltand, det har jag alltså alltid gjort, långt innan detta uppenbara började drivas här som att någon har upptäckt ljuset.
Och jag tycker att det var det jag tyckte och svarade på, men kanske med onödigt många ord.
Borde kanske svarat med ett enda ord.
En bra historiebeskrivning. Som vi ser är det inte bara Ekenstierna, som byggt flera av dagens förbindelser, som ser att något måste göras.
Och Svenskt Näringsliv, de bör väl begripa balansen mellan frihandel och ren idioti?
https://www.tn.se/naringsliv/41278/svenskarna-far-dyrare-elrakning-for-att-radda-danmarks-klimatmal/
Och Svenskt Näringsliv, de bör väl begripa balansen mellan frihandel och ren idioti?
https://www.tn.se/naringsliv/41278/svenskarna-far-dyrare-elrakning-for-att-radda-danmarks-klimatmal/
Angående ändrad prissättning så finns det såklart bekymmer med det, vilket analytikern påtalar.D Daniel 109 skrev:
Men övrig beskrivning är inte direkt felaktig.
Jag har ingen aning om SVKs agenda, men om det är som beskrivs borde det ske en reset där.
Eller är det formuleringen "... men el är inte som andra varor" som skaver?
Nej, de underliggande beskrivningen är korrekt. Men inramningen är extremt vinklad. Bengt behöver väl publicitet.
Vad har han gjort när han menar att han byggt ledningarna?
Vad har han gjort när han menar att han byggt ledningarna?
Yes där finns en variation man vill få med!K karlmb skrev:
Vill man veta exakt så måste man titta på elpriset vid varje given utetemperatur. Först då kan man beräkna vad konsumentens genomsnittliga elpris blev.
Men det är ju så självklart enligt @Mikael_L att det inte behöver nämnas
Så vad var det genomsnittliga elpriset i Stockholm, Malmö och Umeå för en normalkonsument med bergvärmepump? Och hur har det utvecklats över tid sedan avreglering och vindkraft?
Lika självklart som intressant så finns väl svaret redan i tråden?
Jag startade ju tråden och har följt den från början, och jag är ganska säker på att ingen har presenterat någon sådan beräkning.Ulltand skrev:
Jag har aldrig tyckt det varit speciellt relevant med ekpriset i en tråd som hade som syfte att diskutera ifall Sveriges elproduktion hade blivit sämre, eller, som det visade sig, nu var bättre än någonsin förr.
Och om elpriset inte var tänkt att diskuteras här, utan bara hur enormt mycket bättre svensk elproduktion har blivit, så blir ett viktat elpris ännu mindre intressant att lägga tid på att räkna fram.
Och om man gör prisjämförelser så är det väl viktigast att båda är framräknade på samma vis, dvs inte jämföra viktat elpris ett år med ett rakt genomsnitt ett annat år.
Så där har nog inte heller några fel begåtts i denna tråd, tror jag.
Men du är hemskt välkommen att räkna fram viktat elpris för vilken tidsperiod du vill, jag tror ingen har något emot det.
Så sätt igång nu, starta Excel, och leta fram data, det finns en del länkar till olika datakällor i denna tråd, särskilt i början.
Tjänster
Populärt i forumet
-
Jag försöker räkna på om jag tjänar på timavtal, räknar jag rätt?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Vill inte låta mig ladda
Jämför elförbrukning
Elavtal, elpriser & elförbrukning