325 108 läst · 7 250 svar
325k läst
7,3k svar
Sveriges elproduktion är bättre än någonsin
Inte alls och den här bilden visar det totala tyska sammanbrottet.D Daniel 109 skrev:
En gnutta sol nu iaf.
Hoppas den tyska befolkningens dom blir stenhård vid nyvalet!
https://www.smard.de/home
Du menar inte 100%, men du tänker på den underbara marginalprissättningen där Kalle i stugan i Svedala får punga ut med samma pris som fettysken som drar på sitt SPA mitt i vintern?pacman42 skrev:Nu får man nog försvara @paralun här, det spelar ingen roll om så Sverige hade stått för 0,01% av Tysklands import - om det visar sig att dessa motsvarar 100% av konsumtionen i Tyskland vid ett givet tillfället.
Frågan man måste ställa är istället hur mycket exporterar Sverige till Tyskland när elpriset drar upp till 11kr/kWh (med allt) senare idag? Hur stor del av Tysklands elförsörjning står då Sverige och Norge för?
Denna fantastiska marknadsfunktion som enligt dumliberalerna inte har någon motsvarighet värd ens att överväga?
Jo när nu "Dunkelflaute" slagit till med full kraft så blir det ju så här, inget oväntat med dagens gemensamma elhandelsavtal och Tyskland stollepolitikpacman42 skrev:Nu får man nog försvara @paralun här, det spelar ingen roll om så Sverige hade stått för 0,01% av Tysklands import - om det visar sig att dessa motsvarar 100% av konsumtionen i Tyskland vid ett givet tillfället.
Frågan man måste ställa är istället hur mycket exporterar Sverige till Tyskland när elpriset drar upp till 11kr/kWh (med allt) senare idag? Hur stor del av Tysklands elförsörjning står då Sverige och Norge för?
Om Dunkelflaute
https://www.dn.se/ekonomi/dunkelflaute-slar-till-elprisrekord-i-tyskland/
Sen babblar Magda igen och bjäbbar med Magda.
https://www.dn.se/sverige/anderssons-krav-pa-busch-ta-fram-nytt-elprisstod/
Tänk, det var iaf inte många år sen alla "visste" att när våra elpriser är höga så beror det på att vi måste importera smutsig men dyr kolkraft. Det visade sig till sist vara helt fel. Det spelar rätt liten roll vilken kraft de kör, förutom att vi just får samma pris som den kostar där nere.P paralun skrev:
Kooonstigt! Som om Volvo LV skulle höja priset över natten ifall Mercedes fick produktionsproblem och inte fick tag på elektronikdelar några dagar tex. Och Mercedes skulle inte ens kunna hålla problemen för sig själva.
-Men det kan ju inte fungera på något annat sätt...
Precis, jag menade helt enkelt att det är marginalimporten som är styrande i afton och därmed så spear det inte så stor roll vad årsimorten ligger på. Tysklands export av solel på sommaren hjälper ju inte dem idag, därför behöver de importera idag.K karlmb skrev:
Min badtunna får vila ikväll, ett dopp (dvs marginalkostnaden för att värma upp 1,5 kubikmeter vatten till 40 grader från 37 + själva värmningen under badet) skulle gå på runt hundralappen. Jag badar imorgon istället, då kommer jag undan med drygt 10 kronor.K karlmb skrev:
Men nu var priset aldrig en del av diskussionen där du försvarade Paralun.pacman42 skrev:
Paraluns Påstående som ifrågasattes var ju att Tyskland aldrig kunnat avveckla sin KK om de inte kunnat importera el från Sverige.
Vilken import syftar du på? Det exporteras ju för fulla muggar.pacman42 skrev:
Nej nu skrev jag Norge och Sverige och att de skulle aldrig klarat det utan vår hjälp.Z Zodde skrev:
Den tyske gröne ministerspelevinken, Robert Habeck blev ju hårt påhoppad angående de sista tre kärnreaktorerna. Lögner och att man inte följde experråd.
https://www.dw.com/en/german-ministers-quizzed-over-nuclear-phase-out-deception/a-68931166
Hoppas den tyska befolkningen kastar ut de gröna från Bundestag ihop med de röda vid nyvalet.
Vad har du för belägg för ett sånt påstående. ?P paralun skrev:
Varför skulle inte Tyskland kunna ersätta våran lilla andel med ström, Under 2% av Tysklands elkonsumtion e svensk+norsk el.
Knappast nåt de står å faller med som du påstår.
Men att siffrorna inte passar in i ditt historieberättande, det förstår jag.
Jo men nu handlar det inte om stora elvolymer utan mer om det gemensamma elhandelsavtalets utformning.Z Zodde skrev:
Sen blev det ett fasligt liv när man stoppade HansaPowerBridge.
Om Robert Habeck är en lögnare eller ej överlåter jag till den tyska befolkningen att avgöra vid nyvalet.