D
blackarrow blackarrow skrev:
Menar du att utsläppen ökade med 1%?
Vår regering vill väl inte driva på kostnadsökningar och inflation utan gynna svensk produktion och transporter.
Mår inte industrin bra mår inte Sverige bra.

Det reella problemet var att produktionskapaciteten på förnybart inte matchade behovet vilket då driver upp priset till orimliga nivåer.
Vet inte var du får 1% från, antar att det är en känsla du har, i verkligheten så ökade vi förra kvartalet 5,6% och det i en kontext där man generellt minskar, vårt BNP ökade bara 1% så det kan inte ens kopplas till detta. Vi kommer missa våra åtaganden grovt, mycket grovt till och med och den verklighet vi är del av utvecklas allt snabbare och sämre än de värstascenarios som forskarna vågat modellera fram.

Kostnaden för utsläppen är och kommer vara en långt större belastning framöver, jag tillhör inte de som flinar åt folks katastrofer och död (Spanien är ju aktuellt), dunkar varandra i ryggen och njuter av att bensinen i alla fall blev lite billigare.

• Gilla
  • Wow
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Vet inte var du får 1% från, antar att det är en känsla du har, i verkligheten så ökade vi förra kvartalet 5,6%
Vad har förra kvartalet med ökade utsläpp av CO2 från minskad reduktionsplikt i första kvartalet att göra?

1% tog jag ur minnet.
Men jag hade lika fel som du.
Ökningen var 24% enligt ”Drivkraft Sverige”.
Det krångliga är att veta procent av vad.

D djac skrev:
och det i en kontext där man generellt minskar, vårt BNP ökade bara 1% så det kan inte ens kopplas till detta.
Källa tack.
Är vår produktion så dieselberoende?
D djac skrev:
Vi kommer missa våra åtaganden grovt, mycket grovt till och med och den verklighet vi är del av utvecklas allt snabbare och sämre än de värstascenarios som forskarna vågat modellera fram.

Kostnaden för utsläppen är och kommer vara en långt större belastning framöver, jag tillhör inte de som flinar åt folks katastrofer och död (Spanien är ju aktuellt), dunkar varandra i ryggen och njuter av att bensinen i alla fall blev lite billigare.
Jag flinar inte år naturkatastrofer.

Däremot tycker jag både miljö och ekonomi ska ha en hållbar utveckling.
Då blir det inte lika mycket konkurser.

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
D djac skrev:
Hur du kan få en i huvudsak fossilbaserad energimarknad till att vara reglerad av "gröna dogmer" kan du nog inte ens förklara för Trump, du närmar dig komplett galenskap nu.
Jo en "grön galenskap" är nog rätta ordet.

Sen lägger man ner planerbar elproduktion dels svenska och tyska kärnkraftverk så tar man ju bort den stora förutsättningen för en elektrifiering av fordon. Så dumt så det borde inte vara sant, ren grön galenskap!

• Gilla
  • Älska
Peter787 och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, jag frågade dig och tog med det du svarade på som kontext. Det är väl rätt tydligt.

Du har hittat på ett tramsinvektiv (plastliberal) som du slänger ur dig när du är emot något. Det var ungefär vad jag trodde, men jag höll öppet för att du hade någon rimligt sammanhållen definition av det. Det hade du uppenbarligen inte.
Man ser direkt att norrbaggetrollet gillar.🤣🤣🤣
Jag återkommer med ett svar.

K karlmb skrev:
Man ser direkt att norrbaggetrollet gillar.🤣🤣🤣
Jag återkommer med ett svar.
Hur memmm
Nej, jag frågade dig och tog med det du svarade på som kontext. Det är väl rätt tydligt.

Du har hittat på ett tramsinvektiv (plastliberal) som du slänger ur dig när du är emot något. Det var ungefär vad jag trodde, men jag höll öppet för att du hade någon rimligt sammanhållen definition av det. Det hade du uppenbarligen inte.
Att du har problem att fatta får ju stå för dig.
Du verkar inte se skillnaden mellan bonden på marknaden och att marknaden får besök av den store uppköparen som leder till att priserna skenar.
Alternativt ser du skillnaden men tycker inte det är något att bry sig om.
Jag har försökt otaliga ggr med exempel på potatishandel på torget och tyska uppköpare men de som ändå inte vill fatta problematiken är de jag kallar plastliberaler.
De har en närmast religiös tro på att allt löser sig med fri marknad.

Kanske får min oförmåga att förstå stå för mig. Kanske beror den på att du hävdar att du använder termen på ett sätt men i verkligheten använder flera.

Som jag ser det har du bland annat använt plastliberal när du beskyllt svenskar för att vara dåliga förhandlare i hur marknader ska riggas, och att de då låter sig luras av förslagna norrbaggar och tyskar.

Hur en marknad ska regleras är dock en fråga som har relativt lite med liberalism att göra. Dels kan man reglera bort oönskade saker (fossila bränslen, freoner, kärnkraft; whatever floars your boat) och ändå ha en tämligen fri marknad för det som är tillåtet – det ryms inom liberalismen, men har inte så mycket med den att göra i sig. Dels kan man reglera själva funktionen (förbjuda stora köp, begränsa öppenhet mot utlänningar, subventionera vissa producenter eller konsumenter osv.), då blir det svårare att säga att inskränkningarna ryms inom det liberala.

Det kan finnas rimliga skäl för båda varianterna, men dem du kallar plastliberaler verkar framför allt vara emot variant två. För förståelsens skull vore det lättare om du bara fann dig i att de är liberaler och du inte alltid är liberal.

Det är klart att det kan göra ont att inse att man har ickeliberala böjelser, jag har själv fått göra det när det kommer till kärnkraften, där jag förlikar mig med att det är bra att staten har ett stödprogram för denna även om jag hoppas att den hade tagit sig fram även på en fri marknad. Det gör dock inte att jag tycker att det behövs invektiv för dem som är mer renlärigt liberala än jag i frågan.

• Gilla
Hemingway och 2 till
  • Laddar…
Begreppet liberal blir ju inte lättare att ta till sig när det parti som kallar sig liberaler är de som är piggast på att införa nya regleringar och mer övervakning. De känns inte särskilt liberala, mer om ett oliberalt högerparti.

Prepositionen ”plast” brukar ju läggas till på något som inte är riktigt. Men här tycks det ju oftast vara ett epitet på de som anses vara för liberala.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Prepositionen ”plast” brukar ju läggas till på något som inte är riktigt. Men här tycks det ju oftast vara ett epitet på de som anses vara för liberala.
En god poäng! Det är nog prefixets udda nyttjande som skaver mest.

Kanske får min oförmåga att förstå stå för mig. Kanske beror den på att du hävdar att du använder termen på ett sätt men i verkligheten använder flera.

Som jag ser det har du bland annat använt plastliberal när du beskyllt svenskar för att vara dåliga förhandlare i hur marknader ska riggas, och att de då låter sig luras av förslagna norrbaggar och tyskar.

Hur en marknad ska regleras är dock en fråga som har relativt lite med liberalism att göra. Dels kan man reglera bort oönskade saker (fossila bränslen, freoner, kärnkraft; whatever floars your boat) och ändå ha en tämligen fri marknad för det som är tillåtet – det ryms inom liberalismen, men har inte så mycket med den att göra i sig. Dels kan man reglera själva funktionen (förbjuda stora köp, begränsa öppenhet mot utlänningar, subventionera vissa producenter eller konsumenter osv.), då blir det svårare att säga att inskränkningarna ryms inom det liberala.

Det kan finnas rimliga skäl för båda varianterna, men dem du kallar plastliberaler verkar framför allt vara emot variant två. För förståelsens skull vore det lättare om du bara fann dig i att de är liberaler och du inte alltid är liberal.

Det är klart att det kan göra ont att inse att man har ickeliberala böjelser, jag har själv fått göra det när det kommer till kärnkraften, där jag förlikar mig med att det är bra att staten har ett stödprogram för denna även om jag hoppas att den hade tagit sig fram även på en fri marknad. Det gör dock inte att jag tycker att det behövs invektiv för dem som är mer renlärigt liberala än jag i frågan.
Jo kort så finns det väl inga liberala tankar för de "galna" röd-gröna som kört ner Tyskland i sank och röd-gröna i Sverige hjälpt till och vi följer säkert efter.

Egentligen absurt och tragiskt.

"Europas ekonomiska motor fortsätter att hacka. Tyskland befinner sig i en djup svacka med recession, en krisande industri, en handfallen och oenig regering – och ett urholkat energisystem. ”Kärnkraften är elefanten i rummet som ingen vill prata om”, säger Stefan Kooths, ekonomiprofessor och forskningsdirektör vid ansedda Kiel-Institutet."
https://www.tn.se/utrikes/39722/tysk-stjarnekonom-om-landets-kris-karnkraften-ar-elefanten-i-rummet/

Tyvärr men förhoppningsvist så blir det kravaller i Tyskland när VW-Wolfsburg varslar.......

• Gilla
Peter787
  • Laddar…
Riggad? En öppet reglerad marknad, om man nu behöver ha det, är inte en riggad marknad. Sverige är usla förhandlare i de flesta EU-frågor, jag är nog inte ensam om att ha sett det. Så vad är din poäng här?

Så vad får jag kalla en liberal jag anser korkad? En liberal som inte ser verkligheten pga alla liberala dunster.

D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja dessa vindkraftverk som blåser omkull hela tiden.

Vilket i ordningen är detta, bara i år, det hundrade ...?

[länk]
Ingen aning men jag skulle nog utvidgat din mening från vindkraftverk till byggnader, det är är rätt mycket som ryker här nere i skåne i stormarna men vad jag känner till, just inget vindkraftverk.

Mikael_L
Jag ville bara förekomma vindkraftshatarna, och rapportera först, och överdriva och ljuga som det brukas ... ;)

• Gilla
  • Haha
Dilato och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag ville bara förekomma vindkraftshatarna, och rapportera först, och överdriva och ljuga som det brukas ... ;)
Stormsäkra Svärje nu, -säg nej till byggnader, träd, och stränder! Citat från valfri kommungubbe.

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.