L lat skrev:
Osäker på hur mycket du kan om vår demokrati, men det är just det vi gör vart 4:de år.
Sen är det valfritt för vem som helst att engagera sig i valfritt parti & påverka i alla frågor som rör kommunen.
Du kan tom delta på i stort sett alla möten utan att vara med i nåt parti, och där framföra dina synpunkter.
Men, nu blev det sådär jobbigt igen...
fast många regler kommer ju från regeringen med så då är det inte lokalt

här är det inte ens komunen som har nåt säga till om här det socken nivå och vi röstar om det

om vill jag bygga ut huset så är det bara en anmälan och socken blir bara glad för det blir mer skatt till socken pengarna stannar här till by skolan som exempel
 
M maria01 skrev:
jag hade rätt :crysmile: och jag har drivit eget företag och vet exakt hur svårt det är när komunala tjänstemän ska bråka om allt och blanda sig i med egna motiv om allt
Hur lätt tror du det skulle varit att driva företag om lagar och regler hela tiden förändras från en dag till en annan.
Jag tycker att det är bra att saker tar tid och utreds noga. Det är så en bra demokrati fungerar. Ett bra lagförslag ska tålas att granskas och hållas vid liv
Hur tror du det hade sett ut om SD (eller något annat parti) fått ta över och börja klubba igenom massa lagar från dag 1 i makten? Sveriges lagar och regler hade sett ut som ett slagfält efter 4år, som sen nästkommande regering får försöka städa upp efter eget tycke.
 
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
då blir det det aldrig ett sverige hus om det först ska utredas bara det kan ta 20 år

så nu har sd blivit som vilket annat parti och ska utreda allt först det är just utredningar som har dödat så många förslag i sverige :crysmile::crysmile::crysmile:
Det har inget att göra med vilken typ av parti SD har blivit. Det handlar om hur Sveriges demokrati fungerar, det är en (bra) modell som formats under århundraden och inget som ett parti kan ändra på i en handvändning.
Även om SD vunnit valet med 100% så hade de inte fått börja klubba nya lagar från dag 1.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det har inget att göra med vilken typ av parti SD har blivit. Det handlar om hur Sveriges demokrati fungerar, det är en (bra) modell som formats under århundraden och inget som ett parti kan ändra på i en handvändning.
Även om SD vunnit valet med 100% så hade de inte fått börja klubba nya lagar från dag 1.
var skrev jag det?
 
S Stuff skrev:
Inte för att det har så mycket med mig poäng att göra men NEJ, jag röstar inte på sd och jag har inte mycket till övers för dem.
Dock känner jag att många av sd:s väljare blivit lurade eller har lurat sig själva när de faller för enkelt för valfläsket. SD tryckte väldigt mycket på de stora förändringar/förbättringar de ville göra och vann stora framgångar på det i det senaste valet. Dock så finns det inte på världskartan att man kan rösta fram SD idag och vakna upp till ett helt nytt sverige på måndag. Demokrati fungerar inte så.

Vet inte om man ska skratta eller tycka synd om dem som inbillat sig något annat
jag röstar inte alls ingen politiker går att lita på enda dom gör är att diskuterar och gör utredningar
 
  • Ledsen
kashieda
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag röstar inte alls ingen politiker går att lita på enda dom gör är att diskuterar och gör utredningar
Det är bra att de gör utredningar, så att det bara är realistiska och genomtänkta saker som klubbas igenom.
 
  • Gilla
reez och 5 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Det är bra att de gör utredningar, så att det bara är realistiska och genomtänkta saker som klubbas igenom.
och oftast imot det lokala intresset
 
M maria01 skrev:
och oftast imot det lokala intresset
För bara ett par sidor föreslog du att man skulle skrota kommunerna. Hur rimmar det met att ta till vara på lokala intressen?

Skriver du ens något positivt/konstruktivt på detta forum? Känns som att du bara hittar saker att klaga på?
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
S Stuff skrev:
För bara ett par sidor föreslog du att man skulle skrota kommunerna. Hur rimmar det met att ta till vara på lokala intressen?

Skriver du ens något positivt/konstruktivt på detta forum? Känns som att du bara hittar saker att klaga på?
vad har lokala intressen och komuner att göra?

och du gör samma sak när jag går igenom dina inläg:crysmile:
 
M maria01 skrev:
vad har lokala intressen och komuner att göra?

och du gör samma sak när jag går igenom dina inläg:crysmile:
Ja vad tror du själv?

Tvärt om så är majoriten av mina inlägg här väldigt positivta och konstruktiva.
(Jag kan flascha med att jag har två stjärnor under mitt namn. Var är dina?)

Att jag upplevs som negativ i mina möten med dig får du rannsaka dig själv om.

Ärligt talat så känns du jäkligt dryg när du sitter där i Frankrike och bara gnäller på allt som är fel med Sverige. Kan du inte bara nöja dig med ditt val att du har bostatt dig där och bespara oss resten?
 
  • Gilla
  • Haha
TowaTei och 5 till
  • Laddar…
  • Nu får du nog fö
M maria01 skrev:
om vill jag bygga ut huset så är det bara en anmälan och socken blir bara glad för det blir mer skatt till socken pengarna stannar här till by skolan som exempel
Nu får du nog förklara!
  • Det finns inget juridiskt objekt eller samhällelig nivå med inflytande över tex byggnation som heter Socken
  • Hur kan din ombyggnation påverka vad du betalar i skatt då det inte finns nåt som heter fastighetsskatt.
  • Det finns nåt som heter fastighetsavgift, men den tas ut av staten & inte kommunen

Hur mycket koll har du egentligen på hur det funkar ?
 
  • Älska
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo och för att kunna besluta något i riksdagen så måste det då skrivas en proposition, sen kan det då ingå utredningar plus att det sedan ska remissas innan beslut kan tas.

Ett "Sverigehus" är ju sedan bara att försöka gå runt problemet med det kommunala självstyret.
Det finns sedan flera "självstyren" i Sverige som nog bör ses över innan vi tvingas till en översyn av pengaskäl.
Vad bra att vi är överens om att utredningar behövs och inte är något att svära åt som maria01 gjorde.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
och oftast imot det lokala intresset
Sen när blev det mot lokala intressen att införa dessa lagar som är de som har införts under februari?

Lag om ändring i skatteförfarandelagen
Lag om skatt på överintäkter från el
Lag om ändring i lagen (2009:99) om anstånd med inbetalning av skatt i vissa fall
Lag om ändring i patientlagen
Lag om ändring i offentlighets- och sekretesslagen
Lag om ändring i lagen (2006:351) om genetisk integritet m.m.
Lag om ändring i lagen (2003:460) om etikprövning av forskning som avser människor
Biobankslag
Lag om ändring i hälso- och sjukvårdslagen
Lag om ändring i patientsäkerhetslagen

Så vitt jag kan se inte en enda lag som går emot några lokala intressen. Du bör nog kolla upp saker innan du skriver sådana tokigheter.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
För f.n!!
Du måste väl FÖRSÖKA LÄSA IALLAFALL?
Jag HAR (presens, dåtid, tidigare gjort) drivit ett hyfsat stort företag, det betyder att jag INTE gör det idag och inte heller att det var nåt jätteföretag.


????
Det börjar uppenbarligen bli jobbigt nu eftersom du inte svarar på nåt, utan bara trollar.
jag svara med jag tycker inte om när staten eller komunen blandar sig i för mycket utan att folket ska få säga sitt

helt enkelt att man borde rösta på flera viktiga saker
 
BirgitS
M maria01 skrev:
jag svara med jag tycker inte om när staten eller komunen blandar sig i för mycket utan att folket ska få säga sitt

helt enkelt att man borde rösta på flera viktiga saker
Så vad i februaris lagar anser du att riksdagen har blandat sig för mycket och anser du att folk i allmänhet skulle ha något intresse av att rösta om de lagarna?
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.