L lat skrev:
Till skillnad mot dig (antar jag) har jag erfarenhet av att ha varit egen företagare, drivit hyfsat stort företag, varit anställd och jobbat som kommunal "tjänsteman".

Och åtskilliga ggr i alla de rollerna mött "messerschimttar" som tyckt att "det är väl bara...", sen har man ställt en fråga till dem & fått svar "tänkte inte på det....".

Och det är kanske samma sak här med svaret "bästa är ju att rösta istället istället för att tjänstemän med nol koll ska bestäma allt"
jag hade rätt :crysmile: och jag har drivit eget företag och vet exakt hur svårt det är när komunala tjänstemän ska bråka om allt och blanda sig i med egna motiv om allt
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
sveriger och deras jävla utredningar
Så du tycker att det i stället ska gå till så här:
Dag 1: En riksdagspolitiker får en ide om hur något ska ändras.
Dag 2: Pratar med några andra som tycker det verkar vara bra.
Dag 3: Man röstar om det i riksdagen och får en ny lag.
Dag x: Det visar sig att lagen har lett till en massa negativa händelser och följer man den nya lagen så bryter man mot 4 andra lagar etc..
Dag x+1: Politikerna: Hoppsan, tänkte inte på det.
 
  • Gilla
  • Älska
TowaTei och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tycker att det i stället ska gå till så här:
Dag 1: En riksdagspolitiker får en ide om hur något ska ändras.
Dag 2: Pratar med några andra som tycker det verkar vara bra.
Dag 3: Man röstar om det i riksdagen och får en ny lag.
Dag x: Det visar sig att lagen har lett till en massa negativa händelser och följer man den nya lagen så bryter man mot 4 andra lagar etc..
Dag x+1: Politikerna: Hoppsan, tänkte inte på det.
vart skrev jag att politiker ska rösta om det?
 
M maria01 skrev:
jag hade rätt :crysmile:
Ja, eftersom nån måste sköta det där tråkiga med parkskötsel eller kommunens IT eller administrera äldrevården & eftersom såna där "experter" som du aldrig erbjuder sina tjänster, så får vi andra göra så gott vi kan.
 
Redigerat:
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
vart skrev jag att politiker ska rösta om det?
Nej helt riktigt, du har överhuvudtaget inte sagt vem som ska rösta om vad, eftersom då ledde tankarna lite väl långt.

I din värld så verkar det vara så här:

-Nån (vilken j.vla idiot som helst) anser att vi behöver rusta upp försvaret
-Ja, vi röstar om det
-Röstar om vad?
-Rusta upp försvaret!
-Med vad?
-Vadåra, vi måste väl ha bättre försvar?
-Ja men, ska vi ha fler flygplan, eller nya båtar eller vad?
-Fan va du komplicerar saker, kan vi inte bara rösta om att rusta upp?
-Men, det finns ju in te hur mycket pengar som helst, och vi måste väl i så fall anskaffa det som vi bäst behöver?
-Typiskt såna där tjänstemän att alltid lägga sig i utan att ha nån koll!
 
  • Gilla
  • Haha
reez och 7 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Så du tycker att det i stället ska gå till så här:
Dag 1: En riksdagspolitiker får en ide om hur något ska ändras.
Dag 2: Pratar med några andra som tycker det verkar vara bra.
Dag 3: Man röstar om det i riksdagen och får en ny lag.
Dag x: Det visar sig att lagen har lett till en massa negativa händelser och följer man den nya lagen så bryter man mot 4 andra lagar etc..
Dag x+1: Politikerna: Hoppsan, tänkte inte på det.
Jo men mellan Dag 2 samt Dag 3 så måste då det skrivas en proposition till riksdagen.
Sen ska det då remissas av olika instanser. (vilket man också kan träta om)
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/proposition/
Efter det kan man gå till riksdagen och besluta något.
Själv ser jag väl mest problemet med det "kommunala självstyret" och att det blir problem för ofta med just husbyggen eller ombyggnader, det borde inte vara så.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
BirgitS
M maria01 skrev:
vart skrev jag att politiker ska rösta om det?
Så vilka tycker du ska stifta nya lagar?
Ditt inlägg om "jävla utredningar" gällde ju just en ny lag.
 
  • Gilla
reez och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Sen ska det då remissas av olika instanser. (vilket man också kan träta om)
Men maria01 vill ju inte att det ska utredas något enligt #144 så det ska ju bort då enligt henne.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så vilka tycker du ska stifta nya lagar?
Ditt inlägg om "jävla utredningar" gällde ju just en ny lag.
man skulle kunna slump välja ut säg en 30 tusen personer ur samhället som får rösta om olika regler om det är riksnivå och på komunal nivå kan man låta kommun invånarna rösta
 
  • Haha
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men maria01 vill ju inte att det ska utredas något enligt #144 så det ska ju bort då enligt henne.
Jo men vi bör nog lägga mödan på förenkla all detaljstyrning som nu sker via en kommun isf "sverigehus"....
Ingen lätt uppgift men nog ett "måste" för framtiden.
 
BirgitS
M maria01 skrev:
man skulle kunna slump välja ut säg en 30 tusen personer ur samhället som får rösta om olika regler om det är riksnivå och på komunal nivå kan man låta kommun invånarna rösta
Utan att ha satt sig in i saker på djupet då eftersom inget har utretts utan rösta lite på måfå efter dagens humör verkar det som. Blir det då inte väldigt många "Ooops, jag tänkte inte på det ..."?
Som då leder till att alla bryter mot lite lagar då och då eftersom de är motstridiga så att polisen alltid kan haffa någon godtycklig för något.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P paralun skrev:
Jo men vi bör nog lägga mödan på förenkla all detaljstyrning som nu sker via en kommun isf "sverigehus"....
Ingen lätt uppgift men nog ett "måste" för framtiden.
Fast det låter ju som en utredning och det är ju maria01 emot. Hur ska ni ha det egentligen?
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
M maria01 skrev:
man skulle kunna slump välja ut säg en 30 tusen personer ur samhället som får rösta om olika regler om det är riksnivå och på komunal nivå kan man låta kommun invånarna rösta
Så du tycker alltså att det är lämpligt att någon som har bott i hyresrätt i hela livet är lämpad att rösta om diverse bygglovsregler?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
på komunal nivå kan man låta kommun invånarna rösta
Osäker på hur mycket du kan om vår demokrati, men det är just det vi gör vart 4:de år.
Sen är det valfritt för vem som helst att engagera sig i valfritt parti & påverka i alla frågor som rör kommunen.
Du kan tom delta på i stort sett alla möten utan att vara med i nåt parti, och där framföra dina synpunkter.
Men, nu blev det sådär jobbigt igen...
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Fast det låter ju som en utredning och det är ju maria01 emot. Hur ska ni ha det egentligen?
Jo och för att kunna besluta något i riksdagen så måste det då skrivas en proposition, sen kan det då ingå utredningar plus att det sedan ska remissas innan beslut kan tas.

Ett "Sverigehus" är ju sedan bara att försöka gå runt problemet med det kommunala självstyret.
Det finns sedan flera "självstyren" i Sverige som nog bör ses över innan vi tvingas till en översyn av pengaskäl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.