114 508 läst · 1 517 svar
115k läst
1,5k svar
Svenska språket
Hur vet du vilket fel jag syftar på som du gjorde?Nötegårdsgubben skrev:Nej, det gjorde jag inte. Ett syftningsfel bygger på att det finns flera objekt och refererandet till ett av dem görs på fel sätt, så att man egentligen syftar på det andra.
Exempelvis: Fröken fick äpplen av barnen som hon gjorde mos av.
Där kan man hävda att det syntaktiskt är barnen och inte äpplena som det görs mos av.
Det jag gjorde var istället att använda omvänd ordföljd, med följden att man i teorin kan förväxla subjektet (de könlösa byråkraterna) med objektet (ordet cirkulationsplats).
Jag tackar för försöket till rättning. Jag tycker det stärker min poäng.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 042 inlägg
Genom att vara ganska bra på språk.
Ja amerikanerna var ju som vanligt efter sin tid och avskaffade träldomen formellt 1865 och praktiskt på 1960-talet. Ryssland och flera arabländer är ännu mer efterblivna och har i praktiken trädomen kvar även om den formellt är upphävd.
Det är väl där vi är? Eller var är du?P Pin skrev:
Jag är iofs i Afrika och här fanns slavar lite längre men det är ju ett svenskt forum vi skriver i?
Det finns fler slavar idag än det någonsin gjorts i historien så jag förstår din poäng men i Sverige har slaveri inte varit tillåtet under flera sekler.
Portugal var väl ett av de senaste länderna att förbjuda slaveri har jag hört.H heimlaga skrev:
Jag är i en gammal portugisisk koloni nu och här bor nästan bara svarta människor som är ättlingar till gamla slavar.
Det var det som var min poäng.G gaidin skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 610 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 705 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 705 inlägg
Du behöver inte gå över ån för att hämta vatten.T Thomas_Blekinge skrev:
En helt vanlig dag i Malmö med andra ord... 🤔
I det nya Sverige är allt tillåtet.
Sensmoralen är: Konstigt nog...
Portugisisk kreol.T Thomas_Blekinge skrev:
Kap Verde, helt obebott innan portugiserna kom hit med sin slavhandel.
Folket är oerhört vackra med sin mix av massor med olika folk. Blåögda svarta människor t ex.