99 783 läst · 202 svar
100k läst
202 svar
Svenska elementhus mockfjärd 1981
Hej igen, borde funka med en "tjocklek på väggen minus ytskikt" *30 (u-balk eller vkr) den är då lika bred som väggen ( mina innerväggar är 110 tror jag) och hålet ner till källarmuren blir betydligt mindre varför behovet av extra upplag eventuellt försvinner. Kan i alla lägen vara bra att sprida lasten lite på källarmuren i form av en stålplatta.
Väljer man en lite klenare dimension av stålpelare kan man limma fast ngt spikbart/skruvbart material på balken om man vill fästa listverk eller dylikt med spik/skruv/dyckert (om man nu inte limmar listverken direkt på balken)
Föreställer mig att det är bökigt att dimensionera krutladdningens storlek i spikpistolen om man vill få en lagom försänkning i trälisten samtidigt som spiken penetrerar stålet
Med vänlig hälsning
L-E
Väljer man en lite klenare dimension av stålpelare kan man limma fast ngt spikbart/skruvbart material på balken om man vill fästa listverk eller dylikt med spik/skruv/dyckert (om man nu inte limmar listverken direkt på balken)
Föreställer mig att det är bökigt att dimensionera krutladdningens storlek i spikpistolen om man vill få en lagom försänkning i trälisten samtidigt som spiken penetrerar stålet
Med vänlig hälsning
L-E
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "dyckert"
Dyckert
Dyckertspikar är särskilt utformade med ett koniskt format spikhuvud, vilket gör att de kan sjunka in i materialet efter infästning. Denna funktion gör att spikhuvudet blir nästan osynligt efter infästning, vilket gör dyckertspikar till ett
Läs mer
Medlem
· VästraGötalandslän
· 12 inlägg
Ja mina innerväggar är också 110. Så det blir super, tänker att jag slipper inklädnads bekymmer och får bra material att skruva i.
Medlem
· VästraGötalandslän
· 12 inlägg
Bara så vi pratar samma språk, du har ett hus från -81. I vårt hus från -64 finns inget regelrätt bjälklag utan "kassetter". Ville bara dubbelkolla så jag inte börjar stämså så något som inte håller
// Markus.B
// Markus.B
Hej igen! Måste bara rycka upp min tidigare fråga angående golvet som aldrig besvarades egentligen:
Och ni som har förstärkt med golvgips: var det 13 mm? Gick det att skruva? Någon skrev att det inte fanns nåt att fästa skruvarna i (pga avsaknad av bjälklag i lådorna). Räcker det med att limma?
hej,
se till att sprida lasten från stämpen. Alltså, stämpen skall inte ställas direkt på golvet utan lägg en regel på golvet så nära hjärtväggen som du kan och ställ stämpen på denne. Man kan ju alltid stämpa från källaren oxå men jag tror inte det är nödvändigt om du placerar lasten från stämpen nära hjärtväggen.
se till att sprida lasten från stämpen. Alltså, stämpen skall inte ställas direkt på golvet utan lägg en regel på golvet så nära hjärtväggen som du kan och ställ stämpen på denne. Man kan ju alltid stämpa från källaren oxå men jag tror inte det är nödvändigt om du placerar lasten från stämpen nära hjärtväggen.
hej,
Medlem
· VästraGötalandslän
· 12 inlägg
Yes? Då snackar vi verkligen samma språk . Kör igång nästa helg! Tack för bra reflektioner
//Markus.B
//Markus.B
Kan tilläggas att anledningen till den tomma lådan är att jag ersatte en del av lådan med en bärande stolpe och det resterande utrymmet fyllde jag med isolering. Detta för att få det nya fönstret på samma position som originalfönstret linjerat med tegelfasaden.
Medlem
· VästraGötalandslän
· 12 inlägg
Kassetterna ser exakt ut som i vårat hus. Blir super snyggt det där du!
//Markus
//Markus