Ännu en liten frågetråd om svartlim
Vet såklart att svaret är att lämna in på analys. men vill kolla om detta vanligt med svartlim på taklister?
Har ett pappspänt tak i ett hus från 1948, och håller på och renoverar lite smått. Tog ner taklister och trodde först det var svart färg på baksidorna, men sen fick jag den härliga tanken på asbest och svartlim….
Så min fråga är om det vanligt förekommande på listverk?? eller är det mer att man tager vad man haver?
Vet såklart att svaret är att lämna in på analys. men vill kolla om detta vanligt med svartlim på taklister?
Har ett pappspänt tak i ett hus från 1948, och håller på och renoverar lite smått. Tog ner taklister och trodde först det var svart färg på baksidorna, men sen fick jag den härliga tanken på asbest och svartlim….
Så min fråga är om det vanligt förekommande på listverk?? eller är det mer att man tager vad man haver?
Asbest användes där det behövdes slitstyrka, värmebeständighet eller liknande. Exempelvis röringodringar, tak, fog utomhus, golvmatta etc. Svartlim användes till mattor.L Lououl skrev:Ännu en liten frågetråd om svartlim
Oerhört osannolikt att man målade asbest på taklister, och extremt mycket mer sannolikt att man målade/betsade dem svarta…
Okej, tack för svar! det kan inte vara någon annan typ av lim då? Varför jag tänkte lim är för att det är inte ”målat”någonstans på den synliga delen av taklisten utan det svarta är endast där listen möter tak/vägg. Har heller inte hittat spår av mörk väggfärg eller liknande på väggarna i samma rum..KristinaRT skrev:
De kanske är återanvända från ett annat rum/hus/lgh?
Är inte ens säker på att man hade den typen av lister på 40-talet, de kan ju tillkommit senare? Typ 70-talet när man gillade mörkt trä? Som någon senare tagit bort
Är inte ens säker på att man hade den typen av lister på 40-talet, de kan ju tillkommit senare? Typ 70-talet när man gillade mörkt trä? Som någon senare tagit bort
Det ser ju verkligen ut som färg, och
Då kan man sova lugnt vad gäller detta iaf hehe!
Ja det skulle ju stämma fint överens med de renoveringar som gjorts tidigare här.. mycket på 70 talet. Okej! tack så mycket för dina svarKristinaRT skrev:
Klicka här för att svara