Garaget (komplementbyggnaden) du vill bygga, kommer det att bli den enda byggnaden på den fastigheten eller finns det en huvudbyggnad?
 
M MetteKson skrev:
Garaget (komplementbyggnaden) du vill bygga, kommer det att bli den enda byggnaden på den fastigheten eller finns det en huvudbyggnad?
Det finns en stor huvudbyggnad och det ska kompletteras med ett stort garage :)
 
A Anonymanvändare99 skrev:
Det finns en stor huvudbyggnad och det ska kompletteras med ett stort garage :)

Ok, du skrev i första inlägget att du har två tomter, och då tänkte jag att du kanske planerade garage på den ena och har en huvudbyggnaden på den andra.

Hur stort är ett stort garage? Och hur stor är huvudbyggnaden?
 
M MetteKson skrev:
Ok, du skrev i första inlägget att du har två tomter, och då tänkte jag att du kanske planerade garage på den ena och har en huvudbyggnaden på den andra.

Hur stort är ett stort garage? Och hur stor är huvudbyggnaden?
Korrekt antagande, det ens är runt 90 kvadrat nånting och garaget ska vara ungefär lika stort!
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Just traktorskjulet som verkar uppröra dig mest då du skrev det i versaler är nog därtill det som är minst risk att det är olovligt då lantbruk inte omfattas av strandskydd och byggnader för sådan verksamhet är bygglovsbefriade.
En sådan byggnad som behövs för näringen kan bara placeras inom strandskydd om den också för sin funktion måste vara belägen inom strandskydd. Låter sällsynt för ett traktorskjul.

I övrigt verkar TS uppge att fastigheten är delvis park/natur i DP? Det är givetvis ett hinder för att få lov (inom de delarna)
 
  • Gilla
Anonymanvändare99
  • Laddar…
Bygg bara och mörka, väck inte den björn som sover :) Eller förresten, det är nog mer som en tandlös tax om det är likt Stockholms kommun.
 
  • Gilla
Anonymanvändare99
  • Laddar…
A Anonymanvändare99 skrev:
Hela detaljplanen är från 1957, inkl huset och tomten (huset fanns 30 år tidigare)
Hej,

Jobbar med detaljplaner (som egen konsult). Strandskyddet inträdde 1975. I detaljplaner som fastställdes innan dess så började strandskyddet gälla allmän plats och vattenområden men inte kvartersmark. Med andra ord: Har du en fastighet som är planlagd för bostäder innan 1975 gäller inte strandskyddet på din fastighet.

/ DBSP
 
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A Anonymanvändare99 skrev:
tomten är parkmark.
Det här är, ihop med vad @DBSP skriver ovan problematiskt.

För om din mark är detaljplanerad som allmän plats och park, och dessa marktyper inte undantogs från strandskydd vid övergången -75, så är det mest troliga att din mark faktiskt är underkastad strandskydd, utöver att vara svår att få bygglov på då det inte är kvartersmark.

Är det verkligen så illa?
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
D DBSP skrev:
Hej,

Jobbar med detaljplaner (som egen konsult). Strandskyddet inträdde 1975. I detaljplaner som fastställdes innan dess så började strandskyddet gälla allmän plats och vattenområden men inte kvartersmark. Med andra ord: Har du en fastighet som är planlagd för bostäder innan 1975 gäller inte strandskyddet på din fastighet.

/ DBSP
Var hittar man den där infon att allmän platsmark i t ex en gammal byggnadsplan från före 1975 omfattas av strandskydd? Går det att läsa direkt i lagtexten?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A Anonymanvändare99 skrev:
Korrekt antagande, det ens är runt 90 kvadrat nånting och garaget ska vara ungefär lika stort!
Jag kanske är trög :) men jag hänger inte riktigt med. Du har två fastigheter bredvid varandra och det finns en stor huvudbyggnad på den ena? Planerar du garaget på den andra? Jag frågar för det påverkar också bygglov.
 
  • Gilla
Anonymanvändare99
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Jag kanske är trög :) men jag hänger inte riktigt med. Du har två fastigheter bredvid varandra och det finns en stor huvudbyggnad på den ena? Planerar du garaget på den andra? Jag frågar för det påverkar också bygglov.
Korrekt! Och den tomten är inom strandskyddat område eller inte är frågan. Samt att den är parkmark
 
Claes Sörmland
A Anonymanvändare99 skrev:
Korrekt! Och den tomten är inom strandskyddat område eller inte är frågan. Samt att den är parkmark
Detaljplanerad som allmän plats med parkändamål sätter stopp för all byggnation oavsett strandskydd eller inte.
 
  • Gilla
Manfreds och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar man den där infon att allmän platsmark i t ex en gammal byggnadsplan från före 1975 omfattas av strandskydd? Går det att läsa direkt i lagtexten?
Det torde framgå av ikraftträdande- och övergångsbestämmelserna. Dels när reglerna infördes, dels i grundikraftträdandet för miljöbalken.

Man behöver för att förstå läsa i två steg, först sakbestämmelserna för att se vilka paragrafer det gäller, sen övergångsbestämmelserna för att se vad det finns för undantag från dessa paragrafer.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detaljplanerad som allmän plats med parkändamål sätter stopp för all byggnation oavsett strandskydd eller inte.
Ajdå. Detta var bara något jag fått berättat för mig av en bygglovshandläggare en gång. Kan faktiskt inte hitta någon annan information än att strandskyddet inte gäller alls inom planer antagna före sommaren 1975.

Det enda jag hittade om detta gällde enbart Huddinge kommun där länsstyrelsen beslutat om det jag skrev 1980. Så de har särskilda regler i just den kommunen!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var hittar man den där infon att allmän platsmark i t ex en gammal byggnadsplan från före 1975 omfattas av strandskydd? Går det att läsa direkt i lagtexten?
Som nämnts ovan, ikraftträdandebestämmelserna till miljöbalken.

I införandelagens 10 § står att läsa:
Strandområden som vid utgången av juni 1975 ingick i fastställd generalplan, stadsplan eller byggnadsplan skall inte omfattas av strandskydd enligt miljöbalken, om det inte bestäms något annat.
Med andra ord gäller, som @DBSP redan konstaterat, upphävandet av strandskyddet hela planområdet.

Edit: Det var lite mer lättlästa ikraftträdandebestämmelser än normalt; det vanligaste är att man måste ha koll på exakta paragrafer för att kunna uttyda ett samband.
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.