445 läst · 6 svar
445 läst
6 svar
Svart unionkoppling läcker
Jag har en svart 1” unionkoppling som har suttit på plats ett par månader och nu har jag upptäckt att den inte är tät. Det är rostiga spår inunder och ibland kan jag känna en vattendroppe i skarven.
Innan jag tömmer värmesystemet för att åtgärda vill jag gärna höra från någon med mer erfarenhet: bör jag börja med att bara försöka dra den hårdare eller ska jag tömma, ta isär och byta ut?
Innan jag tömmer värmesystemet för att åtgärda vill jag gärna höra från någon med mer erfarenhet: bör jag börja med att bara försöka dra den hårdare eller ska jag tömma, ta isär och byta ut?
Produkter som diskuteras: "polygrip"

Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Det låter väldigt långsökt, det enda är väl att det alltid finns en liten risk för att det börjar droppa lite mera när man pillar på en koppling. Unionkopplingar kan vara lite knepiga ibland men får man dom tät så brukar dom hålla tätt också, mycket smörj vid montaget hjälper mycket här men det är ju lite sent nu.
Nu är det ju försent för smörja men det kan du tänka på om du rörmokar framöver. Pasta som tex Locher hör hemma i princip alla moment vid såna jobb i lagom mängd. Till och med vid klämringskopplingar även om det ofta finns diskussioner där i trådarna här.B Bergsunda skrev:
En sak du kan testa är att lossa lite tex 1/4 varv och knacka till lite så den lossnar och sen dra åt rejält. Är det koppling med konisk- eller planritning du har? Är den plan så är det känsligare för ev vinkelfel.
Har du bekräftat att läckan kommer från skarven i just unionskopplingen och inte från en anslutande skarv med gängtäning?!B Bergsunda skrev:Jag har en svart 1” unionkoppling som har suttit på plats ett par månader och nu har jag upptäckt att den inte är tät. Det är rostiga spår inunder och ibland kan jag känna en vattendroppe i skarven.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden