110 768 läst · 259 svar
111k läst
259 svar
Svårt att sälja, mot all förmodan
Naturligtvis. Det är förkastligt när mäklaren lockar in mig i butiken med ett billigt hus jag inte behöver och som han han går back på och sedan köper jag flera dyra hus av mäklaren också när jag ändå är i butiken.Verkstadsteknikern skrev:
Som sagt är TS nog redan påväg att lösa problemet, vad det lät.Vi Andersson skrev:
Men i vilket fall, så är detta kanske ändå ingen lösning, ifall första hyresbetalningen är lika stor som det nya huset kostar så är det inga problem (dock är det väl lite saftigt med flera miljoner i månadshyra, även om det bara är en enda månad).
Får man inte så mycket i hyra så måste betalningen av nya huset fixas på något annat vis, dvs att hyra ut är faktiskt ingen lösning.
Jag tror att folk gärna kollar på hus under sommaren om det nu finns något att kolla på, men ogärna köper. De kollar marknaden, drömmer och fantiserar.S SueCia skrev:
Om man kan hyra ut det gamla huset för en summa som täcker åtminstone räntan på det extra lån som behövs för att äga två hus plus driftskostnader under en övergångsperiod så är det en temporär lösning.Mikael_L skrev:Men i vilket fall, så är detta kanske ändå ingen lösning, ifall första hyresbetalningen är lika stor som det nya huset kostar så är det inga problem (dock är det väl lite saftigt med flera miljoner i månadshyra, även om det bara är en enda månad).
Får man inte så mycket i hyra så måste betalningen av nya huset fixas på något annat vis, dvs att hyra ut är faktiskt ingen lösning.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 13 219 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 13 219 inlägg
Under förutsättning att man får lån vilket är långt ifrån självklart. Bankerna brukar väl inte räkna hyresintäckter som säkra så risken för avslag på låneansökan är stor.P pmd skrev:
Håller med dej angående lockpriser. När vi sålde vårt förra hus sa mäklaren att priset som man la ut huset för var vi tvugna att kunna acceptera som lägsta pris annars var vi tvugna att lägga ut det till ett högre pris. Sen kan man ju bara som säljare hoppas på att det blir en budgivning och att man får mer betalt. Allt över utgångspriset blir ju liksom en bonusS SueCia skrev:Det är helt absurdt att lockpriser kan vara tillåtet på det här viset. Har man ett utgångspris ska man väl för fan vara redo att sälja för det.
Nu förstår jag att det är mäklaren som rekomenderat att göra så. Men jag skulle tycka att det vore enormt mycket bättre om säljare var tvungen att sälja för bud på utgångspriset.
Har man lagt ut det till lockpris borde man stå sitt kast och acceptera detta lockpris när en potentiell köpare erbjuder det.
Hur hade ni själva reagerat om ni var ensam spekulat på ett hus och säljaren inte accepterade att ni bjöd de pengar huset låg ute för ? Dags att välja en annan "duktig" mäklare som är lite seriösare ?
Hur hade ni själva reagerat om ni var ensam spekulat på ett hus och säljaren inte accepterade att ni bjöd de pengar huset låg ute för ? Dags att välja en annan "duktig" mäklare som är lite seriösare ?
Renoverare
· Stockholm
· 385 inlägg
Du har inte läst tråden va?F Flaska skrev:Har man lagt ut det till lockpris borde man stå sitt kast och acceptera detta lockpris när en potentiell köpare erbjuder det.
Det är inte ett helt ovanligt system utanför Sverige. Men jag uppfattar det som att det blir väldigt utdragna försäljningar. I Sverige går det väl fort ibland. Men på många håll tycks det vara helt normalt att försöka sälja i månader.
Vilken jobbig situation!I IHLi skrev:Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:
Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.
Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.
Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.
Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".
Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.
Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?
Ha en bra dag alla!
Vi missade också att sälja på en pristopp för några år sedan.
Jag skulle föreslå:
1. Vänta tills efter semestrarna och gå ut igen, ta bort huset helt under tiden.
2. Fundera på att byta mäklare.
3. Titta på försäljning i andra delar även er stad, har priserna bromsat upp allmänt och kanske t o m droppat lite sedan topped? Troligtvis är de ändå fortfarande högre än för 1-2 år sedan. Har ni rimliga förväntningar?