G Goran0 skrev:
Vi var i precis samma situation som du. Så vi gick till mäklaren som höll i visningen. Hon använd sin intresslista och fick sålt vår lägenhet direkt. För ett högre pris tom
vi använde samma mäklare som de hade gjort för lägenheten ovanför. Vi hade egentligen tänkt att använda en annan men tyckte att det var lämpligt med samma. Mäklaren var bra jag har inget att klaga på hennes agerade, men det kändes som att hon fick spela ut hela sitt register för att få vår lägenhet såld. Sen handlade det inte om jätte lång tid, det tog några veckor.

Jag jobbar som mäklare sedan 12 år tillbaka och det finns oerhört många faktafel i den här tråden. Det är nog dumt och tidskrävande att berätta vad som är rätt. Men det du skriver är nog det mest extrema. Några sådana avtal finns inte. Sluta trolla.

AndersPS AndersPS skrev:
Exakt, och därför skyddar de sig (i vart fall ofta) genom ett sådant villkor i avtalet.

Många Mäklare har i sina avtal att man måste sälja för överenskommet utropspris. Detta avtal skriver man som säljare på.

Du ör alltså bunden av det och ”kan” inte vägra att sälja. Sen kan du givetvis strunta i avtalet och ta det avtalsbrottet. Eller så väljer du en mäklare som inte har det kravet i sitt uppdragsavtal.

• Gilla
L8ttas och 2 till
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
Jag jobbar som mäklare sedan 12 år tillbaka och det finns oerhört många faktafel i den här tråden. Det är nog dumt och tidskrävande att berätta vad som är rätt. Men det du skriver är nog det mest extrema. Några sådana avtal finns inte. Sluta trolla.
Detta är från ett avtal med en av de större mäklarfirmorna, Bjurfors, minns inte den exakta texten i avtalet, men förklaringen från mäklaren var ganska tydlig. Drygt 6-7 år sedan.

Omöjligt och olagligt så du minns garanterat fel.

AndersPS AndersPS skrev:
Detta är från ett avtal med en av de större mäklarfirmorna, Bjurholms, minns inte den exakta texten i avtalet, men förklaringen från mäklaren var ganska tydlig. Drygt 6-7 år sedan.

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
I IHLi skrev:
Nu skriver jag hit för att be om råd och hjälp i en svår fråga:

Hela våren har vi haft vårt radhus, som ligger i ett attraktivt område nära storstad, ute på "kommande". Många har visat intresse och velat köpa men vi har inte vågat sälja bostaden innan vi själva hade köpt. Dumt, förstår jag nu, men det kändes osäkert att sälja och inte veta vart vi skulle ta vägen med tanke på att vi har barn i skolåldern. Hur som helst köpte vi ett hus i maj och la ut vårt eget hus till salu nu i början av juni. Det "tryck" och intresse för huset som vi hade sett hela våren var som bortblåst. Inte många som kom till visningen och vi fick bara ett bud på det lockpris som mäklaren hade satt som utgångpris. Det blev omvisning och precis samma sak hände. Chockerande eftersom vårt område har varit enormt attraktivt och bostäder alltid sålts snabbt i flera år.

Utgångspriset är ett lockpris som är satt 1 miljon lägre än vad huset är värderat till hos banken och mer än en miljon lägre än vad liknande radhus har sålts för under våren. Vårt hus är i normalskick. Nymålat och fräscht men med lite mindre skavanker på olika ställen som till exempel slitna köksluckor. Allt är helt dock. Mäklaren har värderat huset lägre än banken men det är fortfarande så att utgångspriset är satt 600 tkr lägre än vad mäklaren har värderat huset till. Vi gick med på det utgångspriset trots att vi var väldigt tveksamma till så lågt pris.

Nu står vi inför dilemmat att vi inte kan sälja för det här låga utgångspriset och vi har bara ett enda bud som är på det. Spekulanten som har lagt det vill inte höja. Säljer vi för så lågt så kan vi inte fullfölja vårt husköp och vad som händer då vet alla att det är en katastrof.

Vi har valt en mäklare som har sålt mycket i området och som vi trodde var bra och jag hoppas fortfarande på det. Men, frågan kvarstår, vad gör vi nu?? Huset har lagts ut till ett lockpris som knappt någon har lockats av och som vi inte kan sälja för. Jag upplyste mäklaren om detta när bostaden lades ut men hon sa bara: "nej, det är klart att ni inte ska sälja till det priset".

Detta ser jag som ett stort problem. Ska man lägga ut en bostad till ett pris som man inte kan sälja för? Som dessutom är så långt under bostadens värde? Hur gör vi nu? Med så få spekulanter. Hur ska bostadens pris kunna räddas nu? Ett alternativ är att ta bort bostaden och lägga ut till försäljning igen senare, men hur mycket hjälper det undrar man och kan man begära ett högre pris då? Vi skulle egentligen behöva sälja nu.

Jag tar tacksamt emot råd och tips från alla och speciellt från er som har varit i samma sits. Finns det någon vars bostad var svårsåld men att det sedan löste sig och att priset blev rimligt i förhållande till bostadens värde?

Ha en bra dag alla!
Tyvärr är de5 ju så att man blir mer misstänksam ju längre ett hus varit till salu.. och man sett att det funnits visningar. Då tror man att de andra besiktigat/sett fel och så kollar man vidare helt enkelt.

Vi hade inte samma situation direkt. Här hade vi köpare som budade om vartannat och när de vunnit gjorde de besiktning (inget nytt framkom som vi inte berättat om).. men de började dividera och skulle pruta på varje punkt. Tillslut var de nere under vad vi gett för huset (då hade vi ändå dränerat, byggt 50 m2 uteplats, nyrenoverat badrum).. och vi sa att vi säljer inte till dem.. punkt. Då får det hellre stå tomt.. (för skambudet kunde vi ha det stå tomt flera år)

Men eftersom allt dragit ut på tiden.. så hade ett par av de andra budgivarna hittat andra hus och några blev nervösa över att de trodde vinnande bud bangat köpet pga stora fel (de vägrade såklart dela rapporten).

Huset kom ut igen och då var intresset svalt..

Vi stod med huset (dubbla hus) i ett år.. ingen höjdarsituation.. men tillslut prutade någon mer normalt och vi sålde med förlust (men inte likamycket förlust som om vi sålt till knäppgökarna först..- inte ens när man räknat ihop amorteringar, värme, försäkringar så för ett år.. plus prutningen!)

Men ja.. ibland går det tyvärr inte som man vill.. :( och man måste bita ihop och välja pest el kolera.

AndersPS AndersPS skrev:
Detta är från ett avtal med en av de större mäklarfirmorna, Bjurfors, minns inte den exakta texten i avtalet, men förklaringen från mäklaren var ganska tydlig. Drygt 6-7 år sedan.
Ev finns det skillnader mellan orter, men så här har just Bjurfors skrivit i ett avtal någorlunda nyligen: "För förmedlingsuppdraget gäller som utgångspris X kronor, vilket uppdragsgivaren har accepterat som ett tänkbart försäljningspris. Detta kan komma att överskridas och underskridas efter överenskommelse med uppdragsgivaren."
Riktigt värdelös klausul egentligen, om det nu är tänkt att vara en klausul, då den inte binder säljaren till någonting alls.

• Gilla
Rollerolle22
  • Laddar…
R Rollerolle22 skrev:
Omöjligt och olagligt så du minns garanterat fel.
Att mäklare gör olagliga affärer är verkligen inte en omöjlighet, men visst

AndersPS AndersPS skrev:
Jo just mäklare är den enda yrkesgruppen utav alla som absolut inte kan bryta mot lagen. Det är helt omöjligt :rolleyes: :lying:

• Haha
  • Älska
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Ev finns det skillnader mellan orter, men så här har just Bjurfors skrivit i ett avtal någorlunda nyligen: "För förmedlingsuppdraget gäller som utgångspris X kronor, vilket uppdragsgivaren har accepterat som ett tänkbart försäljningspris. Detta kan komma att överskridas och underskridas efter överenskommelse med uppdragsgivaren."
Riktigt värdelös klausul egentligen, om det nu är tänkt att vara en klausul, då den inte binder säljaren till någonting alls.
Det var nog något liknande i avtalet, sen fick jag en lång muntlig förklaring.

Lägg gärna upp paragrafen här.

AndersPS AndersPS skrev:

Lockpris. Skäms!

För 10 år sen var jag tvungen att sälja hus i en lokalt sjunkande marknad (stort företag flyttade från ort på landet). Efter den erfarenheten lovade jag mig själv att jag aldrig köpa innan befintligt boende är sålt.
Det enda tips jag kan ge är att byta mäklare.

Fairlane
J John_Anders skrev:
För 10 år sen var jag tvungen att sälja hus i en lokalt sjunkande marknad (stort företag flyttade från ort på landet). Efter den erfarenheten lovade jag mig själv att jag aldrig köpa innan befintligt boende är sålt.
Det enda tips jag kan ge är att byta mäklare.
Ett annat tips, läs tråden innan du svarar... ;)

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Värst vad det klagas över att folk inte läser hela tråden.
Lösningen på TS problem ligger mitt i smeten så det är lätt att missa och anekdoter är alltid intressant så det får gärna komma fler instick.

Fairlane Fairlane skrev:
Ett annat tips, läs tråden innan du svarar... ;)
Jag läser alltid tråden noggrant innan svar men @Fairliane verkar tycka att jag missat väsentlig information.

Förklara gärna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.