Världen har som bekant gått igenom ett ekonomiskt stålbad med hög inflation och höga räntor. Inte världens bästa läge att sälja egentligen.

Har försökt sälja husvagnen sedan juni och får knappt ens skambud. Vagnen är två år gammal och mycket lite använd. En ganska populär modell men just nu är det svalt, ordentligt svalt. Inte ens återförsäljaren ville köpa eftersom dem inte ens säljer sina egna de har på lager.

Naturligtvis kan man sälja allt till rätt pris men vill inte förlora alltför mycket, jag vet ju ungefär vad de gick för innan ekonomin dök. Vad tror ni, kommer spekulanterna tillbaka nästa år? Eller har ni samma situation som mig?
 
  • Gilla
Bengt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Kan tänka mig att det finns en tydlig säsong för detta, när folk sitter och planerar semester på vårkanten. Så är det i alla fall med båtar, hopplöst att sälja på hösten (eller sommaren när de ligger i vattnet)

Kanske befinner vi oss i en rejäl baksmälla från "hemester-sommrarna" under pandemin och att marknaden är mättad nu när folk kan ut och flänga i världen igen.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Ja absolut är det säsongsbetonat. Men jag började annonsera tidigt av säsongen.

Men gissningsvis är en relativt ny husvagn kanske man inte prioriterar i tider som dessa. Just nu är det verkligen köparens marknad och man har medlen.
 
Du kanske ligger för högt i pris och de som kan tänka sig att köpa i den prisklassen kanske väljer en ny istället.
 
  • Gilla
islander och 1 till
  • Laddar…
Freddan_ Freddan_ skrev:
Du kanske ligger för högt i pris och de som kan tänka sig att köpa i den prisklassen kanske väljer en ny istället.
Nja, ligger ca 30-40 procent lägre än nypris. Sen finns det säkert kampanjer etc men ändå.
 
  • Gilla
Freddan_
  • Laddar…
Freddan_ Freddan_ skrev:
Du kanske ligger för högt i pris och de som kan tänka sig att köpa i den prisklassen kanske väljer en ny istället.
klart att TS ligger för högt i pris det är ju köparen som som sätter priset
 
  • Gilla
Peter_Ker och 10 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
klart att TS ligger för högt i pris det är ju köparen som som sätter priset
Så är det alldeles uppenbart. Min poäng är är bla husvagnar drastiskt sjunkit. När vi köpte både innan och under pandemin var det ett helt annat läge.
 
Om vagnen är såpass ny borde den vara välutrustad med bra värmesystem etc. Kanske finns en marknad i Norrbotten eller Västerbotten med folk som pendel-jobbar från södra Sverige och behöver tillfällig arbetsbostad som kan vara i en husvagn på en camping? Du kanske ska erbjuda dig att ordna transport upp dit?
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
sysmali
Jag som kikar på campervans (plåtis) upplever att där är det säljarens marknad. Verkar vara en stark trend just nu.

Kan det vara så att brukarna hellre letar husbil/campervans än husvagn?
 
  • Gilla
MichelleW och 7 till
  • Laddar…
Kanske nyblivna pensionärer som vill åka runt och se många länder i Europa? Husbil är ju så populärt så det måste finnas anledning till det såsom bättre parkerings-/uppställningsmöjligheter och högre tillåten hastighet.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag som kikar på campervans (plåtis) upplever att där är det säljarens marknad. Verkar vara en stark trend just nu.

Kan det vara så att brukarna hellre letar husbil/campervans än husvagn?
Den kategorin är nog mer säljarens marknad, det känns lite mer ”inne” tror jag.

Får försöka med försäljning till våren och att ekonomin ser ljusare ut.
 
  • Gilla
Svårinloggat
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kanske nyblivna pensionärer som vill åka runt och se många länder i Europa? Husbil är ju så populärt så det måste finnas anledning till det såsom bättre parkerings-/uppställningsmöjligheter och högre tillåten hastighet.
Ja husbil är ett väldigt trevligt fordon. Dock är det mig veterligen ganska dyrt med skatter etc.
 
Jag tror att en så pass ny husvagn är dyr och folk vill helst låna till allt som ska köpas, så därför köper de på en firma som också ordnar med finansiering=lån. Det verkar som att ingen sparar längre till det de vill köpa utan ska de ha något så är det meddetsamma och då lånas pengar till köpet.
 
  • Gilla
Mekplatsen och 10 till
  • Laddar…
Husvagn kanske inte passar så bra ihop med dagens personbilar? Många nya vanliga familjebilar har ju numera små bensinmotorer, hybriddrift eller är rena elbilar, ska man dra runt på en husvagn på semestern vill man nog hellre ha en ordentlig dieselmotor och det verkar ju bli allt ovanligare i Sverige.
 
  • Gilla
  • Ledsen
ffredrik_s och 6 till
  • Laddar…
Nja, merparten bilar är starka och kan dra husvagnar men dock krävs oftast B96 eller BE för det.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.