65 624 läst · 225 svar
66k läst
225 svar
Svärfar har beställt solceller - nu gått bort - vad ska vi göra?
Ja, aktieportföljen är en mycket bra investering.Jonatan79 skrev:
Som sagt, jag har valt bort solpaneler av många skäl. De två främsta skälen är ekonomiska och estetiska. Solpaneler förfular ett hus väldigt mycket, speciellt om det inte har svarta takpannor från början.
Det ekonomiska är ju mätbart, utseendet är mer subjektivt.
Finns det fler skäl än ekonomiska och estetiska? Jag håller med att det kan förfula vissa hus helt otroligt.Nissens skrev:Ja, aktieportföljen är en mycket bra investering.
Som sagt, jag har valt bort solpaneler av många skäl. De två främsta skälen är ekonomiska och estetiska. Solpaneler förfular ett hus väldigt mycket, speciellt om det inte har svarta takpannor från början.
Det ekonomiska är ju mätbart, utseendet är mer subjektivt.
Ja, som jag nämnt kan installationerna ibland vara tveksamma. Om jag skulle köpa ett hus med solpaneler skulle besiktningsmannen få i uppdrag att kolla den installationen extra nogsamt. Samma sak om någon skulle installera solpaneler på mitt hus, jag skulle inte lita en sekund på de firmorna som utför installationerna.Jonatan79 skrev:
Sedan känner jag mig kite tveksam till att ha ytterligare ett tekniskt system att ha koll på, men det är ju min subjektiva åsikt.
Du får läsa igen, makalöst att man kan missförstå så gravt.Nissens skrev:Du lever i en helt egen värld om du tror att tex 15 år gamla värmepumpar eller solceller har kvar sitt ursprungsvärde. Till skillnad från en tegelsten slits de och de blir omoderna med sämre egenskaper än de nya har som säljs med fördelar efter 15 års teknisk utveckling. Dessutom behöver man sannolikt se över infästningar o annat för solpanelerna, det är ju inte direkt hantverkare som monterar dem och de har gjort hål i yttertaket. Efter 15 år kan det ha hänt saker.
Välkommen till verkligheten…
Solceller är ingen lyckad ekonomisk investering, hur mycket du och andra än vill det. Återbetalningstiden är minst ett decennium för de flesta, vilket är en väldigt lång tid.
Ser man objektivt på det så är det möjligen en ideologisk investering, och det är väl inget fel i det.
Det är bara att konstatera - ROI för solceller är i stor grad beroende av hur lång tid skattereduktionen får finnas kvar, hur elpriset utvecklar sig framöver och vilken ränta man betalar för ev. lån (samt om ränteavdraget får finnas kvar i nuvarande form). Köper man solceller med produktgaranti (dvs. inte bara effektgaranti) på 30 år är det dock en tämligen riskfri investering sett till risken att inte nå ROI. Särskilt med tanke på att solcellerna som det verkar höjer värdet på huset motsvarande investeringskostnaden, vilken värdehöjning kanske dock minskar i samma takt som solcellerna betalar av sig själv.
Med en solcellsinstallation på >10 000 kW, ett litet batteri och en växelriktare med UPS får man även andra värden än de rent monetära - ex. preppingvärdet med tryggad elförsörjning 9 av 12 månader om året, och sannolikt tillräckligt mycket solinstrålning under vintermånaderna för att ladda elbilen någon/några gånger per månad samtidigt som man har el till radio, lampor, mobiltelefoner och nätverksutrustning. Därutöver ger ett litet batteri möjligheten att öka sin egenförbrukning under sommarhalvåret, vilket kommer vara värdefullt den dagen skattereduktionen ryker. Vidare finns förstås också den miljömässiga aspekten (och politiserade), att vara med och bidra till produktionen av fossilfri el och kanske en minskning (om än liten) av risken för utbyggnation av kärnkraften.
Eftersom elpriserna förväntas falla tillbaks till priser som närmar sig nivåerna innan krigsutbrottet är min gissning att en indexfond kommer visa sig ha överträffat solcellsinstallationen om 30 år. Ligger spotpriset dagtid kvar på över 1,5 kr / kWh (inkl nätavgifter och moms), samtidigt som skatteavdraget får finnas kvar, under de närmsta åren kanske de kan prestera likvärdigt. Ser man inget värde i "tryggad" elförsörjning, de miljömässiga aspekterna, glädjen i att njuta av höga elpriser när solen skiner och framförallt glädjen i att ha investerat i ännu en teknisk pryl som kan gå sönder (eller göra så att taket läcker in) så är mitt stalltips att man ska köpa en indexfond för pengarna.
(Beställde solceller för två veckor sen, hoppas nu på evigt höga elpriser dagtid under sommarhalvåret, börscrasher, långa perioder av elavbrott under sommarhalvåret och skatteavdrag på solel de närmsta 30 åren för att kunna motivera beslutet.. )
Med en solcellsinstallation på >10 000 kW, ett litet batteri och en växelriktare med UPS får man även andra värden än de rent monetära - ex. preppingvärdet med tryggad elförsörjning 9 av 12 månader om året, och sannolikt tillräckligt mycket solinstrålning under vintermånaderna för att ladda elbilen någon/några gånger per månad samtidigt som man har el till radio, lampor, mobiltelefoner och nätverksutrustning. Därutöver ger ett litet batteri möjligheten att öka sin egenförbrukning under sommarhalvåret, vilket kommer vara värdefullt den dagen skattereduktionen ryker. Vidare finns förstås också den miljömässiga aspekten (och politiserade), att vara med och bidra till produktionen av fossilfri el och kanske en minskning (om än liten) av risken för utbyggnation av kärnkraften.
Eftersom elpriserna förväntas falla tillbaks till priser som närmar sig nivåerna innan krigsutbrottet är min gissning att en indexfond kommer visa sig ha överträffat solcellsinstallationen om 30 år. Ligger spotpriset dagtid kvar på över 1,5 kr / kWh (inkl nätavgifter och moms), samtidigt som skatteavdraget får finnas kvar, under de närmsta åren kanske de kan prestera likvärdigt. Ser man inget värde i "tryggad" elförsörjning, de miljömässiga aspekterna, glädjen i att njuta av höga elpriser när solen skiner och framförallt glädjen i att ha investerat i ännu en teknisk pryl som kan gå sönder (eller göra så att taket läcker in) så är mitt stalltips att man ska köpa en indexfond för pengarna.
(Beställde solceller för två veckor sen, hoppas nu på evigt höga elpriser dagtid under sommarhalvåret, börscrasher, långa perioder av elavbrott under sommarhalvåret och skatteavdrag på solel de närmsta 30 åren för att kunna motivera beslutet.. )
Ja, såna spekulationer kan man ju göra, säger inte emot, men de är ju inte värda "bläcket de skrivs med", att gissa börsutveckling och elpriser på 30-50 års horisont är helt meningslöst. Jag tror att energi kommer att fortsätta vara högt värderat, förmodligen med konstant ökning men det kan jag inte backa upp med fakta heller.Y Yojimbo22 skrev:Det är bara att konstatera - ROI för solceller är i stor grad beroende av hur lång tid skattereduktionen får finnas kvar, hur elpriset utvecklar sig framöver och vilken ränta man betalar för ev. lån (samt om ränteavdraget får finnas kvar i nuvarande form). Köper man solceller med produktgaranti (dvs. inte bara effektgaranti) på 30 år är det dock en tämligen riskfri investering sett till risken att inte nå ROI. Särskilt med tanke på att solcellerna som det verkar höjer värdet på huset motsvarande investeringskostnaden, vilken värdehöjning kanske dock minskar i samma takt som solcellerna betalar av sig själv.
Nej precis. En osäkerhet jag noterat är dock att elspotpriset har utvecklats ganska modest sen 1990-talet. Från ungefär 20 till 40 öre per kWh. Jag måste säga att jag levde i tron att elpriset hade följt prisutvecklingen i övrigt i större mån.D djac skrev:Ja, såna spekulationer kan man ju göra, säger inte emot, men de är ju inte värda "bläcket de skrivs med", att gissa börsutveckling och elpriser på 30-50 års horisont är helt meningslöst. Jag tror att energi kommer att fortsätta vara högt värderat, förmodligen med konstant ökning men det kan jag inte backa upp med fakta heller.
Ja, det är knepigt men jag antar att det kommer bli allt svårare att motivera stora fossilsubventioner och att det kanske blir tvärtom, detta lär påverka elproduktionen rätt mycket i vårt europeiska närområde, som i sin tur kommer smitta priserna i Sverige också. Min personliga gissning, allt kan ju hända!Y Yojimbo22 skrev:
Nejdå, har kvalificerat jobb, men det är lite stiltje just nu, så uttråkad eller understimulerad just nu ja.H Hus-i-Sörmland skrev:
Om du tycker att jag säger emot mig själv så har du missförstått.
Men jag förstår verkligen att man VILL att solpaneler skall vara en god ekonomisk investering när man köpt dem.
Det är sannolikt inte så fördelaktigt ur det perspektivet. Men det kan ju finnas andra skäl.
Jag förstår också att man inte VILL att solceller ska vara en bra investering om man inte köptNissens skrev:Nejdå, har kvalificerat jobb, men det är lite stiltje just nu, så uttråkad eller understimulerad just nu ja.
Om du tycker att jag säger emot mig själv så har du missförstått.
Men jag förstår verkligen att man VILL att solpaneler skall vara en god ekonomisk investering när man köpt dem.
Det är sannolikt inte så fördelaktigt ur det perspektivet. Men det kan ju finnas andra skäl.
Skulle inte en gemensam grund att stå på vara att konstatera att ROI på anläggningen med all sannolikhet kommer nås inom anläggningens livslängd inkl. räntekostnad för lån på rimliga villkor. Därmed utgör investeringen worst case att man på bekostnad av att man tar i anspråk del av sitt maximala låneutrymme får tillgång till el även vid strömavbrott - en kostnadsfri preppingåtgärd över tid. Allt förutsatt att vi inte ser räntor som närmar sig 10 %.
@Nissens - brister i resonemanget? =)
@Nissens - brister i resonemanget? =)