65 624 läst · 225 svar
66k läst
225 svar
Svärfar har beställt solceller - nu gått bort - vad ska vi göra?
Nä, det glömde jag inte. Kalkylen bygger inte på 2022 års siffror. Isf hade den varit betald ännu kortare. Och enligt mig skulle det även vara vilseledande att räkna på dom siffrorna i en kalkyl som ska vara till grund för ett långsiktigt beslut. Man måste enligt mig räkna på siffror som är trovärdiga kommande år. Det är lika fel att lägga in gamla (låga) priser i kalkylen.Nissens skrev:
Du måste även räkna på priset i ditt elområde. Annars blir kalkylen också fel, såklart.
Som jag skrev. Priset på såld el la jag på 1 kr. Inte alls så högt som under 2022. Utan ett pris jag tror det kommer vara i snitt i mitt elområde kommande år.
Priset för köpt el grundar sig inte heller på priset för 2022 där regeringen gett tillbaka lite i form av bidrag. I deras kalkyl är priset 2 kr inkl ALLA kostnader och avgifter. Kändes ok kommande år och därför ändrade jag INTE det.
Redigerat:
Exakt, det var ju det jag skrev. Värdeökningen motsvarar investeringen för solpaneler.D djac skrev:
Medan värmepump, isolering mm ökar värdet mer än investeringskostnaden direkt.
SBAB och Booli har undersökt värdeökningen på fastigheter med solpanel, de lär ju inte ha några dolda intressen i solpaneler. De säger tydligt att värdet med solpaneler inte ökar mer än vad solpanelerna kostat.
Källa på det:
https://via.tt.se/pressmeddelande/s...-pa-hus?publisherId=3236046&releaseId=3327239
Länk till att värmepump/isolering ökar värdet på fastigheten mer än investeringen?Nissens skrev:Exakt, det var ju det jag skrev. Värdeökningen motsvarar investeringen för solpaneler.
SBAB och Booli har undersökt värdeökningen på fastigheter med solpanel, de lär ju inte ha några dolda intressen i solpaneler. De säger tydligt att värdet med solpaneler inte ökar mer än vad solpanelerna kostat.
Källa på det:
[länk]
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 19 075 inlägg
Nissens skrev:
Intressant. Då faller dina påståenden om att det tar 10 år innan vinst. Du får alltså tillbaka pengarna vid försäljningen och gör vinst från dag ett. Ungefär så jag gissar. Tänk att det skulle ta 20 inlägg innan du kom fram till samma sak.Nissens skrev:Exakt, det var ju det jag skrev. Värdeökningen motsvarar investeringen för solpaneler.
Källa på det:
[länk]
Så ta nu ut pengarna från försvarsindustrin (vem vill gynna den liksom) och satsa dom på miljön istället
Det skulle jag också vilja veta.U uplj skrev:
Det finns väl ingen som är så korkad att man är villig att betala mer för det vid ett köp av gamla grejer än att själv sätta dit nya prylar för samma pengar (inflation medräknat).
Det är så marknaden fungerar. *Gissar* att köparna tycker att det är bekvämt att förbättringen är gjord så att de slipper rådda med det.A Arne_Planka skrev:
Men så är det alltså inte med solpaneler, kanske för att de inte är nödvändiga, utan bara en extra teknisk funktion. De har dessutom både för och nackdelar, till skillnad från tex en ny värmepump, nya fönster eller tilläggsisolering som bara har fördelar.
Har du tänkt på att det finns många olika sorters människor, väldigt många tycker inte som du gör. Har du en chefsposition på jobbet ?Nissens skrev:Det är så marknaden fungerar. *Gissar* att köparna tycker att det är bekvämt att förbättringen är gjord så att de slipper rådda med det.
Men så är det alltså inte med solpaneler, kanske för att de inte är nödvändiga, utan bara en extra teknisk funktion. De har dessutom både för och nackdelar, till skillnad från tex en ny värmepump, nya fönster eller tilläggsisolering som bara har fördelar.
Jo men så kan det ju vara, vi är ju inte helt objektiva, ta tex energiförbrukning, tvärtom vad som sagts här så betalas det tydligen lite bättre just för hus med låg energiförbrukning, än vad investeringarna kostar. Jag antar att det är det vanliga, ränta omvandlas till driftskostnad och med lägre kostnader för huset får man råd med mer lån. Så förmodligen finns det både en matematisk del och en känslomässig del, man minskar exponeringen mot den nyckfulla elmarknaden. Finns allt fler stora studier som visar att man får mer tillbaks än vad solelsinstallationen kostade och jag misstänker att detsamma kan gälla andra energibesparande åtgärder.A Arne_Planka skrev:
Skillnaden är ju att solpanelernas vinst kommer först 10+ år efter investeringen om man investerar idag.D djac skrev:Jo men så kan det ju vara, vi är ju inte helt objektiva, ta tex energiförbrukning, tvärtom vad som sagts här så betalas det tydligen lite bättre just för hus med låg energiförbrukning, än vad investeringarna kostar. Jag antar att det är det vanliga, ränta omvandlas till driftskostnad och med lägre kostnader för huset får man råd med mer lån. Så förmodligen finns det både en matematisk del och en känslomässig del, man minskar exponeringen mot den nyckfulla elmarknaden. Finns allt fler stora studier som visar att man får mer tillbaks än vad solelsinstallationen kostade och jag misstänker att detsamma kan gälla andra energibesparande åtgärder.
Enligt ditt sätt att resonera ska man alltså inte investera i energibesparande åtgärder som värmepump, tilläggsisolering m.m. eftersom det dröjer många år innan de ger vinst.Nissens skrev:
För övrigt så har jag dragit in 27% av installationskostnaden för mina paneler sedan de kom igång i februari 2022 fram till och med mars i år.
Du missförstår väldigt mycket, måste vara medvetet.Nissens skrev:
Det är inte många saker du köper som genast ger avkastning, om du inte är återförsäljare eller distributör av dessa. Att du går in och köper en tapetrulle och genast säljer den för mer är ovanligt.
Så är det också efter att du har satt upp tapeten, för det mesta, och likadant med energirelaterade investeringar, den lilla skillnaden är att de kan faktiskt ge mer tillbaks ganska snabbt, efter ett par år har du nya data på husets energiförbrukning och om denna är låg så kan skillnaden i försäljningspris blir större än den investering du gjorde, detta gäller både för isolering och solceller.
Du gissar på värdehöjningen på huset pga installation av solpaneler, jag förlitar mig mer på fakta. I det här fallet på det SBAB och Booli redovisat. Nätet är fullt av glädjekalkyler från diverse företag och institut som sannolikt har dolda agendor. SBAB och Booli har dels ett stort statistiskt underlag, dessutom har de med stor sannolikhet inte några dolda agendor gällande solpaneler.D djac skrev:Du missförstår väldigt mycket, måste vara medvetet.
Det är inte många saker du köper som genast ger avkastning, om du inte är återförsäljare eller distributör av dessa. Att du går in och köper en tapetrulle och genast säljer den för mer är ovanligt.
Så är det också efter att du har satt upp tapeten, för det mesta, och likadant med energirelaterade investeringar, den lilla skillnaden är att de kan faktiskt ge mer tillbaks ganska snabbt, efter ett par år har du nya data på husets energiförbrukning och om denna är låg så kan skillnaden i försäljningspris blir större än den investering du gjorde, detta gäller både för isolering och solceller.
Så, frågan är ju vem det är som missförstår mycket…