T
D datpsu skrev:
Kanonutsikt från tak terrassen. Nära havet med fin sandstrand.

Är inte det bra läge?
? Nära havet? En bilparkering som utsikt. Perfekt!

• Gilla
Brynasalex och 1 till
  • Laddar…
engs
Här en 5år gammal tråd med precis samma kritik om programmet så det är inget nytt, kanske har det blivit värre ändå med nya programledaren? https://www.byggahus.se/forum/threads/husdroemmar-i-svt-varning-foer-skilsmaessa.228384/

Tror det bästa vore att istället för som nu när man har både en arkitekt och en programledare. Vore om man kan hitta en arkitekt eller åtminstonde någon väldigt kunnig på området. Men som också kan ta den andra rollen och som passar i TV med en viss utstrålning, någon som kan framföra kritik av beslut och designval utan att den som bygger tar direkt illa upp osv.

Eller kanske en arkitekt och en duktig byggare vore en bra kombo, någon som arbetar som konstruktör eller en erfaren yrkesbyggare? Som mer kan ta de praktiska bitarna vi på bygga hus saknar? El, värme, ventilation, isolering etc.

Kommer man in som programledare utan djupare kunskap i ämnet är det väl lätt hänt att annat än bygget tas upp, men det är säkert "by design". Dvs vi på bygga hus är inte genomsnittspubliken man vänder sig till.

• Gilla
Christina51
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Nä, 6 miljoner totalt. Men tycker att det verkar dyrt med 4.5 miljoner för 140 kvadrat. Sen undrar jag hur man tänker om man bygger bara två sovrum? Så otänkbart är det ju inte att han träffar någon ny i framtiden och antingen får bonusbarn eller skaffar fler? Flexibiliteten med ett extra sovrum borde också öka värdet bra mycket mer än byggkostnader för 8-10 kvadrat extra.
Om totalkostnaden är 6 miljoner och tomten kostade 1.5 så har jag svårt att tro att själva huset kan gå på mycket mer än 3.8 (från bädd och upp) med tanke på alla omkostnader.

J
T Thomas' skrev:
Nåja.
Definitionen av "nära havet" är ju såklart olika från person till person.
Men huset ligger några hundra meter från havet, promenadavstånd, och utsikt utöver detsamma.
Tror det ligger inom de flestas periferi att det är "nära havet".

Det låg en parkering längre ner, som man också skymtade, såklart. Den var ju inte det utmärkande i sammanhanget dock.

T Thomas' skrev:
Jag bor fem mil ifrån havet, det tycker jag är ganska nära. De flesta har ju ännu längre:D

• Haha
  • Gilla
lizaliza och 2 till
  • Laddar…
T
J jaronsso skrev:
Nåja.
Definitionen av "nära havet" är ju såklart olika från person till person.
Men huset ligger några hundra meter från havet, promenadavstånd, och utsikt utöver detsamma.
Tror det ligger inom de flestas periferi att det är "nära havet".

Det låg en parkering längre ner, som man också skymtade, såklart. Den var ju inte det utmärkande i sammanhanget dock.
Börjar låta som en annons på hemnet skrivet av en slipad mäklare. "Havsutsikt", gärna en bild på palmer och en paraply drink.

J
T Thomas' skrev:
Börjar låta som en annons på hemnet skrivet av en slipad mäklare. "Havsutsikt", gärna en bild på palmer och en paraply drink.
Mäklare?
Själv låter du både bitter och som reklammakare för Specsavers.

Man behöver ju inte vara mäklare för att konstatera enkel fakta utifrån bilder. Till stor del rörliga sådana dessutom.

Men som sagt - definitionen av "nära havet" är ju såklart olika från person till person.
Du har sannolikt några meter och med andra ord flera hundra procent närmre huset i fråga. Då är saken annorlunda.

J
C C.Lundin skrev:
Jag bor fem mil ifrån havet, det tycker jag är ganska nära. De flesta har ju ännu längre:D
Precis :D
Det är ungefär så nära jag har med från bostadshuset.
Sommarhuset desto närmre.
Men bor man 2 meter från havet så är också 200 meter inte så nära. Det beror ju på vem man frågar har jag förstått :)

Redigerat:
Jag tycker att huset och dess läge är läckert och passar ägaren utmärkt.

• Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
T
J jaronsso skrev:
Mäklare?
Själv låter du både bitter och som reklammakare för Specsavers.

Man behöver ju inte vara mäklare för att konstatera enkel fakta utifrån bilder. Till stor del rörliga sådana dessutom.

Men som sagt - definitionen av "nära havet" är ju såklart olika från person till person.
Du har sannolikt några meter och med andra ord flera hundra procent närmre huset i fråga. Då är saken annorlunda.
Snarare realist! Jag förskönar inte verkligheten, OBS! Min egen åsikt.

J
T Thomas' skrev:
Snarare realist! Jag förskönar inte verkligheten, OBS! Min egen åsikt.
Jag är inte mindre realist än du.
Att huset, ett par hundra meter från havet, också ligger "nära havet" råder det inga tvivel om. Det var ju vad du ifrågasatte.
Att det vidare ligger en parkering nära stranden råder det heller inga tvivel om.

E emifog skrev:
Husdrömmar har bara blivit ett enda långt hemma-hos reportage med väldigt lite byggteknik och väldigt mycket babbel.
Tyvärr det ödet väldigt många bra program möter, det är billigt att producera.

• Gilla
emifog
  • Laddar…
ehh vad hände med tillgänglighetskraven?

• Gilla
b8q
  • Laddar…
T trickydicky skrev:
ehh vad hände med tillgänglighetskraven?
Gäller ej villor, om man inte vill. Går ganska lätt att slippa undan det. Det är flerbostadshus som de kraven ställs på.

Kraven gäller väl i allra högsta grad en- och tvåbostadshus? Det går att komma förbi många av dom genom att bygga ett fritidshus, men det var det väl inte frågan om här?

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.