20 117 läst · 90 svar
20k läst
90 svar
Surfarens hus vid Löderups strandbad
Noterar allmänt och större gnäll på programmet som var igår.
Kan till viss del hålla med.
Jag och frugan håller på att ta oss igenom alla säsonger från start. Första säsongen gick 2014, så man har hunnit göra några program. Det var mer om det specifika bygget i de första säsongerna, men även då var det en hel del relationssnack, om inte mellan makar/sambor så hur barnen hade det mitt i allt kaos, osv. I första två säsongerna skiljer sig, om inte hälften, så flera stycken under byggenas gång.
Men med detta sagt kan jag rekommendera att titta igenom de tidigare avsnitten om man inte sett dem, eller inte kommer ihåg dem i detalj. Allt finns på SVT play. Ganska trevligt att slå på om man inte har något bättre för sig en tisdagskväll. Även om ni får räkna med lite relationssnack även där.
Det jag reagerade på kring det aktuella huset, var inte huset. Det kändes ganska läckert. Tomten väl vald med tanke på hans "ex", intresse för surfing, lugnt och fridfullt för barn, den fina närheten till havet, etc.
Tomten dock inte väl vald med tanke på stupet baktill. Det hade jag varit orolig över, även om det nu "fixades till". Men det måste ju vara ett ständigt koll på det antar jag. Ett litet gnagande i bakhuvet. Någon större kontroll en gång om året. Hur ser det ut om fem år? Tio år?
Jag och frugan håller på att ta oss igenom alla säsonger från start. Första säsongen gick 2014, så man har hunnit göra några program. Det var mer om det specifika bygget i de första säsongerna, men även då var det en hel del relationssnack, om inte mellan makar/sambor så hur barnen hade det mitt i allt kaos, osv. I första två säsongerna skiljer sig, om inte hälften, så flera stycken under byggenas gång.
Men med detta sagt kan jag rekommendera att titta igenom de tidigare avsnitten om man inte sett dem, eller inte kommer ihåg dem i detalj. Allt finns på SVT play. Ganska trevligt att slå på om man inte har något bättre för sig en tisdagskväll. Även om ni får räkna med lite relationssnack även där.
Det jag reagerade på kring det aktuella huset, var inte huset. Det kändes ganska läckert. Tomten väl vald med tanke på hans "ex", intresse för surfing, lugnt och fridfullt för barn, den fina närheten till havet, etc.
Tomten dock inte väl vald med tanke på stupet baktill. Det hade jag varit orolig över, även om det nu "fixades till". Men det måste ju vara ett ständigt koll på det antar jag. Ett litet gnagande i bakhuvet. Någon större kontroll en gång om året. Hur ser det ut om fem år? Tio år?
Sålänge det är gräs o växter ovanpå sanden lär väl inget hända. Problemet var ju att de hade grävt in lite i kullen. Vet två nedlagda sandag där de planterade tall, den sanden har inte rört på sig de senaste 40 åren.J jaronsso skrev:Noterar allmänt och större gnäll på programmet som var igår.
Men ett tv program måste ha lite dramatik.
Då är det nog värre att bygga på lera...
Verktygstokig
· Stockholm
· 263 inlägg
Håller med Gert och arkitekten att terassräcket var en katastrof till huset i övrigt!
Vad är det med glas och rostfria stolpar som e så populärt? Det ser alltid så på klistrat ut!
Köket blev fint, Den svarta valcromaten och portugisiska kalkstenen gillar verkligen varann!
Dock är ett ikea kök med tillverkade valcromat luckor och därmed blir aldrig med än ett ikeakök med valcromatluckor!
Alltså har det inget med ett en miljon offerten att göra, även om man bygger ihop det själva!
Det skulle vart något av en helt annan kvalité.
Vad är det med glas och rostfria stolpar som e så populärt? Det ser alltid så på klistrat ut!
Köket blev fint, Den svarta valcromaten och portugisiska kalkstenen gillar verkligen varann!
Dock är ett ikea kök med tillverkade valcromat luckor och därmed blir aldrig med än ett ikeakök med valcromatluckor!
Alltså har det inget med ett en miljon offerten att göra, även om man bygger ihop det själva!
Det skulle vart något av en helt annan kvalité.
Själva TV-produktionen var usel som vanligt med mer relationsdrama än bygg men jag uppskattar ändå detta mer än förra avsnittet. Dvs att man får se ett hus som verkligen kontrueras / skräddarsys för just denna individ eller familj, definitionen av husdrömmar helt enkelt.
Sen får de gärna ha en annan produktion med "husflipparna" eller så också, kan vara intressant bara det görs med den utgångspunkten att börja med.
Sen får de gärna ha en annan produktion med "husflipparna" eller så också, kan vara intressant bara det görs med den utgångspunkten att börja med.
Sanden i sig längst upp där det är plant flyttar inte på sig i första taget såklart. I synnerhet inte om det växer där. Det är mer sluttningen jag reagerade på, som också förstärktes rejält. Jag hade inte varit bekväm med att någon meter (!) från huset haft en nära 90 grader sluttning av sand på en höjd av (ca) 20 meter.R RapidSledge skrev:Sålänge det är gräs o växter ovanpå sanden lär väl inget hända. Problemet var ju att de hade grävt in lite i kullen. Vet två nedlagda sandag där de planterade tall, den sanden har inte rört på sig de senaste 40 åren.
Men ett tv program måste ha lite dramatik.
Då är det nog värre att bygga på lera...
Förstärkningen gör väl sitt, men nog kommer det att krävas lite kontroller av den med jämna mellanrum.
Lera är något annat.
Redigerat:
Huset ligger nästan 400 meter från vattnet och däremellan är det parkering/minigolf och ganska mycket träd. Stranden som sådan är en stenstrand och jag är tveksam till att han har kvällsol någonstans på tomten/terassen under sommaren. Med en nivå över havet på 12 meter så kommer vattnet bara vara en liten tunn strimma långt, långt borta.D datpsu skrev:
Läget är förstås inte dåligt men det är inte det drömläge som produktionen ger sken av.
Allvetare
· Västra götaland
· 9 138 inlägg
Frågan är väl vem som ska gilla läget? Huvudsaken är väl att karln som byggt gillade det?E emifog skrev:Huset ligger nästan 400 meter från vattnet och däremellan är det parkering/minigolf och ganska mycket träd. Stranden som sådan är en stenstrand och jag är tveksam till att han har kvällsol någonstans på tomten/terassen under sommaren. Med en nivå över havet på 12 meter så kommer vattnet bara vara en liten tunn strimma långt, långt borta.
Läget är förstås inte dåligt men det är inte det drömläge som produktionen ger sken av.
Hmm ja det är alltid tråkigt att programmet handlar så himla lite om själva huset och mer om snubben. Om man nu ska göra ett personporträtt på personen bakom hade det ju varit intressant att få reda på lite om vad som gjort denna person så *uppenbart* framgångsrik att han har haft möjligheten att bygga detta hus själv. Det hade till exempel varit lärorikt att få reda på hur man hittar en sån tomt t.ex., för jag tror knappast den finns i kommunens tomtkö. Webbplatser för lite mer exklusiva tomter etc? Och det sas väl inte så mycket om just bygglovet, hur man lyckas få bygglov där, det brukar kommuner vara väldigt kinkiga med just pga erosion. Många kommuner har trots enorma arealer tomt längs med vatten knappt någon tomt som tillåter byggnation i havets närhet.
Tyvärr Husdrömmar, för lite detaljer både om huset och personen bakom. Jag gillar när man vågar lyfta framgångsrika personer men då ska man gå hela vägen, och inte göra ett mellanmjölksaktigt personporträtt som utelämnar väsentligheterna.
För mig är själva relationssnacket det minst intressanta. Okej, han tycker det är ingen konstighet att folk skiljer sig till höger och vänster, istället för att jobba med sin relation? Det är ju upp till honom, men vad har det med husdrömmar att göra? En mix liknande
Huset och bygget 50%
Arkitekten 10%
Bakgrund person 10%
Finansiering & bygglov 10%
Tomten (10%)
Relationer, mjuka värden under byggprocessen, reflektioner, kommentarer 10%
Och under hela programmet ska givetvis Gert vara en röd tråd som fliker in och förklarar och ställer frågor. Nu gör han i princip ingenting mer än att peka på några småsaker/självklarheter och delar ut kyssar till höger och vänster.
Tyvärr Husdrömmar, för lite detaljer både om huset och personen bakom. Jag gillar när man vågar lyfta framgångsrika personer men då ska man gå hela vägen, och inte göra ett mellanmjölksaktigt personporträtt som utelämnar väsentligheterna.
För mig är själva relationssnacket det minst intressanta. Okej, han tycker det är ingen konstighet att folk skiljer sig till höger och vänster, istället för att jobba med sin relation? Det är ju upp till honom, men vad har det med husdrömmar att göra? En mix liknande
Huset och bygget 50%
Arkitekten 10%
Bakgrund person 10%
Finansiering & bygglov 10%
Tomten (10%)
Relationer, mjuka värden under byggprocessen, reflektioner, kommentarer 10%
Och under hela programmet ska givetvis Gert vara en röd tråd som fliker in och förklarar och ställer frågor. Nu gör han i princip ingenting mer än att peka på några småsaker/självklarheter och delar ut kyssar till höger och vänster.
Grundstött
· Halland
· 28 355 inlägg