45 928 läst · 101 svar
46k läst
101 svar
Superdyr elräkning för avfuktare i krypgrund med 2022 elpris
har en Corroventa avfuktare här som drar 1-2 kwh om dygnet ungefär
skulle gärna sänka el åtgången , har solpaneler så timer vore kanske bra så
avfuktaren bara går på dagtid när jag har gratis el
vad tror ni om att sätt en timer på avfuktaren ?
skulle gärna sänka el åtgången , har solpaneler så timer vore kanske bra så
avfuktaren bara går på dagtid när jag har gratis el
vad tror ni om att sätt en timer på avfuktaren ?
Två tips:
1. Kolla gärna att avfuktaren verkligen funkar. Vi hade en Corroventa i huset när vi flyttade in för 16 månader sedan. Den drog väldigt mycket el p.g.a. av att den gick nästan jämt. Till slut insåg jag att rotormotorn hade lagt av så värmaren och fläkten gick dygnet runt men det blev ingen avfuktning och därmed slog hygrostaten aldrig av. Jag bytte sen (enkelt) till en Acetec 6H. Mycket billigare än Corroventa, funkar perfekt och elförbrukningen har minskat dramatiskt.
2. Enligt tabeller på detta forum för när tillväxt kan uppstå behöver man inte ha så låg relativ luftfuktighet som många företag rekommenderar. Se t.ex. lämplig luftfuktighet/RF på vind? | Byggahus.se
1. Kolla gärna att avfuktaren verkligen funkar. Vi hade en Corroventa i huset när vi flyttade in för 16 månader sedan. Den drog väldigt mycket el p.g.a. av att den gick nästan jämt. Till slut insåg jag att rotormotorn hade lagt av så värmaren och fläkten gick dygnet runt men det blev ingen avfuktning och därmed slog hygrostaten aldrig av. Jag bytte sen (enkelt) till en Acetec 6H. Mycket billigare än Corroventa, funkar perfekt och elförbrukningen har minskat dramatiskt.
2. Enligt tabeller på detta forum för när tillväxt kan uppstå behöver man inte ha så låg relativ luftfuktighet som många företag rekommenderar. Se t.ex. lämplig luftfuktighet/RF på vind? | Byggahus.se
Redigerat:
Jätteintressant tråd! Och då har jag inte ens en krypgrund… Tack @Forskande Fukttekniker för många informativa inlägg!
Jag tänker att en kombination av kondensavfuktare och sorptionsavfuktare borde vara allra bäst? Med sådana kostnader så borde det kunna betala sig hyfsat snabbt? Det är ju inte bara olika krypgrunder utan även helt olika väder olika årstider och även från år till år. Enklast att köra kondensavfuktaren under sommaren och sorptionsavfuktaren när det är kallare. Men bäst är förstås att mäta och välja rätt avfuktare för aktuella förhållandet. Allra helst automatiskt.
Jag tänker att en kombination av kondensavfuktare och sorptionsavfuktare borde vara allra bäst? Med sådana kostnader så borde det kunna betala sig hyfsat snabbt? Det är ju inte bara olika krypgrunder utan även helt olika väder olika årstider och även från år till år. Enklast att köra kondensavfuktaren under sommaren och sorptionsavfuktaren när det är kallare. Men bäst är förstås att mäta och välja rätt avfuktare för aktuella förhållandet. Allra helst automatiskt.
Det allra bästa måste ju vara att täcka bjälklaget med betong eller täta så att ingen fukt kan skada eller växa på och sedan lufta om det behövs. Ingen sparar ska ju behöva du grunden om det är dränerat…
Det beror nog på var i landet man är och även vilket år mm. Har inte krypgrund, men väl kallvind. Tror det var vintern 2018-2019(?) som var helt galen i Stockholm i alla fall. Var som en enda lång och fuktig höst. Jag har haft viss påväxt på vinden andra år, men detta år var det något helt annat.F Fideliox skrev:Är det ett riktigt problem? Generellt sett så har man störst behov på sommaren. Vintern har ju betydligt torrare luft vintertid och man kan antagligen ligga på 80% fuktighet utan större problem? Obs, bara spekulationer från mitt håll. Woods nyare modeller funkar ner till 2+ och har även avfrostning. Men jag vet inte hur bra det är. Min fungerar ner till 5 och det har inte varit några problem hitintills.
Byggnadsvårdare
· Ljungby
· 145 inlägg
Det bör inte vara något problem. Det finns en hel del husägare som satt timer då de inte vill höra luftbruset från avfuktaren genom sovrumsgolvet på natten. Ingen fara alls när avfuktaren inte behöver gå mer än så per dygn.M Matte60 skrev:
Va skönt då att de bara är sålda där....pacman42 skrev:
Och inte är det hus som många markägare låter kasta upp för snabba pengar även här nere i södern
Irrelevant vad som var förrpacman42 skrev:
Det där kommer aldrig komma tillbaka
Och elpriserna i norrland kommer komma på samma novå som i resten av landet när all energi är i full gång.
Började med en Acetec PD-250 sorptionsavfuktare I krypgrunden under huset. Körde den ett par år men tyckte att elförbrukningen var hög. Köpte en Woods kondensavfuktare. Känslan är att den drar nästan ingenting men säg en 5:e del av vad sorptionsavfuktaren drar. Båda avfuktarna är aktiva. En billig temostat väljer vilken avfuktare som körs. Under 6 grader körs sorptionsavfuktaren. Över 6, kondensavfuktren. Jag har loggat fukthalten i krypgrunden i över 5 år nu. Huset ligger på norra och östra sidan av Öland. Flera äldre grannar har åkt genom sina golv där och fått byta bjälklag. Så här i efterhand så inser jag att jag inte hade behövt någon sorptionavfuktare men valet är ju lite beroende av var i landet man bor och hur kallt det kan bli i krypgrunden.
Vilken intressant tråd!
Vi har liknande förutsättningar som OP då vi fixade till vår krypgrund och la nytt golv(endast krypgrund i ett rum, resten gjuten platta) när vi flyttade in för 2,5 år sedan. Det var då en hel del påväxt som vi fick bort.
Tyvärr gjorde våra hantverkare inget kunnigt jobb då de inte tyckte det behövdes någon plast mot jordgolvet utan att en sorptionsavfuktare skulle klara det galant...
Som ni kan förstå blev resultatet tveksamt och under några varma och fuktiga veckor i somras så kom tillväxten tillbaka. Elåtgången har dessutom varit väldigt hög då avfuktaren har kört på för fullt under dessa två år. Vi har nu försökt lösa detta genom att lägga plast, vilket kan läsas mer om här: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-vi-aekta-hussvamp-i-krypgrunden.464978/
Denna tråden har gett mig en hel del idéer, framförallt kanske att inte förlita mig på den "dumma" avfuktaren som inte tar hänsyn till elpriser, utan att vi kan sätta dit en smartplugg (IKEA Trådfri) och en luftfuktighetsmätare (Aqara) för att själva styra när vi vill ha igång avfuktaren. Detta kan utan problem kopplas till Home Assistant där jag redan idag har information kring elpris från Nordpool.
Vi har dessutom nyligen installerat solceller, och jag ser några som skriver att avfuktaren borde vara igång på dagtid när de producerar egen el. Jag tänker snarare att det är bra att sälja elen på dagtid om elpriset är markant högre än på natten, och istället köra avfuktaren när elpriset är lågt. Självklart behöver hänsyn tas till elskatt och elnätskostnader också, och det gäller endast om man har spotpris på elavtalet.
Tack för en bra tråd OP!
Vi har liknande förutsättningar som OP då vi fixade till vår krypgrund och la nytt golv(endast krypgrund i ett rum, resten gjuten platta) när vi flyttade in för 2,5 år sedan. Det var då en hel del påväxt som vi fick bort.
Tyvärr gjorde våra hantverkare inget kunnigt jobb då de inte tyckte det behövdes någon plast mot jordgolvet utan att en sorptionsavfuktare skulle klara det galant...
Som ni kan förstå blev resultatet tveksamt och under några varma och fuktiga veckor i somras så kom tillväxten tillbaka. Elåtgången har dessutom varit väldigt hög då avfuktaren har kört på för fullt under dessa två år. Vi har nu försökt lösa detta genom att lägga plast, vilket kan läsas mer om här: https://www.byggahus.se/forum/threads/har-vi-aekta-hussvamp-i-krypgrunden.464978/
Denna tråden har gett mig en hel del idéer, framförallt kanske att inte förlita mig på den "dumma" avfuktaren som inte tar hänsyn till elpriser, utan att vi kan sätta dit en smartplugg (IKEA Trådfri) och en luftfuktighetsmätare (Aqara) för att själva styra när vi vill ha igång avfuktaren. Detta kan utan problem kopplas till Home Assistant där jag redan idag har information kring elpris från Nordpool.
Vi har dessutom nyligen installerat solceller, och jag ser några som skriver att avfuktaren borde vara igång på dagtid när de producerar egen el. Jag tänker snarare att det är bra att sälja elen på dagtid om elpriset är markant högre än på natten, och istället köra avfuktaren när elpriset är lågt. Självklart behöver hänsyn tas till elskatt och elnätskostnader också, och det gäller endast om man har spotpris på elavtalet.
Tack för en bra tråd OP!
Jag tror inte att det är så enkelt. jag skrev tidigare om ett hus, men jag har kondensavfuktare i 2 krypgrunder. Har även timpris på el från Tibber i område 4:a. Varför inte låta avfuktarna köra för fullt mellan 00.00 och 04.00 när elen är som billigast ? Jag har testat. Luftfuktigheten sjunker snabbt till en bra nivå i kryputrummet. 04.00 är den helt ok. Men,men under kommande dag så ökar den till katastrofala nivåer, 75 % relativ RF eller mer. Varför ? En avfuktare kan avfukta till en viss lägre nivå och hålla värdet där. Helt plötsligen ska den göra jobbet på 4 timmar och sänka lägsta nivån mycket mer i luftrummet men framför allt i allt trävirke som finns där. Många ton med virke. Det är där fukten ligger lagrad. När jag loggar och mäter ser jag ju relativa RF i luften. Inte i virket. Kollade upp vad mina avfuktare drar. 185 watt eller 0,185 kiloWatt. Skulle bli ca 4,4 kilwattimmar per dygn om dom vore på 24 timmar per dygn. Det är dom inte. Dom har en bra hygrostat som mäter. Dom kanske under dåliga förhållanden är på 50 % av tiden. Men glöm inte. Det är inte enbart fukten i luften vi vill ta tort. Det är relativa fuktigheten i byggkonstruktionen som utgör faran.
Marktäckande plast är viktigt. Har man luktproblem kan en kondensavfuktare och tätad grund vara olämpligt. Då kommer lukten upp i huset där det ska vara undertryck om det finns fungerande ventilation.B Bragul skrev:Vilken intressant tråd!
Som ni kan förstå blev resultatet tveksamt och under några varma och fuktiga veckor i somras så kom tillväxten tillbaka. Elåtgången har dessutom varit väldigt hög då avfuktaren har kört på för fullt under dessa två år. Vi har nu försökt lösa detta genom att lägga plast, vilket kan läsas mer om här: [länk]
Tack för en bra tråd OP!
En zwave temp & fuktsensor kostar bara 300:-torparavgrund skrev:Om @Forskande Fukttekniker är personen på bilden (och inte bara någon störd typ som missbrukar bilden) så är det där Jerker på Ljungby Fuktkontroll & Sanering, sannolikt Sveriges enskilt kunnigaste yrkesman på området. Deras hemsida lfs-web.se är den bästa sammanställningen av tillämpad fuktteknik som skrivits på svenska.
Grafen som @4092 lade upp är suverän och lättöverskådlig.
Själv går jag och funderar på att bygga en liten kondensavfuktare som exjobb på min kylteknikutbildning, den skulle bli "ekonomisk" i så måtta att jag lär kunna bygga den nästan gratis av skrotdelar och lite hjälp från skolan, men jag är tveksam till att det skulle vara värt det. Huset ligger i slänt i regniga Borås, det har ingen ordentlig dränering och även om jag var så noggrann jag kunde när jag plastade och isolerade krypgrunden var det närmast omöjligt att få det bra på sina håll (bottenbjälklaget vilar på oregelbundna natursten). Bjälklaget var ändå i OK skick för att vara nästan 100 år, och nu har jag åtminstone rensat bort mycket organiskt skräp som låg på marken. Blir väl att köpa någon seriös fuktmätare som kan logga över tid, men de är så snablars dyra. :/
https://www.m.nu/tillbehor/z-wave-rackviddsforlangare-med-sensor-for-temperatur-luftfuktighet
(om du har nån zwave smart hub dvs )