Jag har en känsla att min är ungefär samma. Ska försöka installera en mätare till min för och se. Synd att det inte finns en på och av knapp lite mer lätttillgänglig
 
kisumisu kisumisu skrev:
Timpris skulle jag nog inte gå till.

Jag har valt timpris. Men är ingen märkbar skillnad på natt vs dag. Däremot finns det vissa toppar som man ska undvika använda nåt och dalar där man ska slå allt igång.

Bor visserligen i SE1.
[bild]

Gammal graf från Tibber. Men såg ut såhär en gång. Dvs dyrast mitt i natten. Men oftast är det ungefär samma pris.

Det enda jag är glad för är billaddningen. Fick den billigare än vattenfall och halva priset på billaddning. Annars ångrar jag att jag inte band avtalet med 80 öre som vattenfall hade i juni månad.

så här ser det ut i stort sett jämt. Betydligt billigare på natten
Graf som visar elpriset med en topp på 300 öre mellan 21:00 och 22:00 och genomsnittspriset på 265 öre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bragul och 1 till
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Håller med. Vill minnas att jag tjänade 30 000 på att göra allt själv !! En dags jobb. Köpte avfuktaren från Ljungby Fuktkonttoll och dom supportade med tips.
Samma här, gjorde jag också. Kan STARKT rekommendera Ljungby fuktkontroll. Väldigt bra företag o anställda! Superbra support och väldigt serviceminded! Grymma!
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Ja det blir spännande se hur osljbara Älvsbyhus blir. Dessa har ju en så dålig konstruktion att de väl har avfuktare som standard…

perfekt när elen är så dyr. Eller… i Älvsbyn är den ju billig ett tag till iaf.
 
nordlp nordlp skrev:
Satte mätning på min Acetec sorbtionsavfuktate.
Den drar 8 kWh per dygn trots att jag har en extra regulator som skall stänga av då innanför säkra intervallet för temperatur / fukt.
Det blir ju minst 1000 kr per månad med nuvarande elpris !
Vad göra? Törs man ha 80% 15 grader när man har täckta ventiler o plast på golvet?
Kan man sätta en enkel utsugsfläkt på vintern då avfuktningen är mindre kritisk?
Annars kanske gå över till timpris o bara köra på natten.
nordlp nordlp skrev:
Satte mätning på min Acetec sorbtionsavfuktate.
Den drar 8 kWh per dygn trots att jag har en extra regulator som skall stänga av då innanför säkra intervallet för temperatur / fukt.
Det blir ju minst 1000 kr per månad med nuvarande elpris !
Vad göra? Törs man ha 80% 15 grader när man har täckta ventiler o plast på golvet?
Kan man sätta en enkel utsugsfläkt på vintern då avfuktningen är mindre kritisk?
Annars kanske gå över till timpris o bara köra på natten.

Hej,
Min Corroventa drar samma mängd energi maj-augusti som resten av året. Jag satte en Mitsubishi kondensavfuktare och leder kondensatet till en golvbrunn. Energiåtgången sjönk dramatiskt.
 
  • Gilla
UffePlåtis
  • Laddar…
kisumisu
T tobsy skrev:
så här ser det ut i stort sett jämt. Betydligt billigare på natten
[bild]
Ok vad lustigt att det skiljer så. När vi här i norr ibland har dyrare nattetid. Undra om det handlar om kapaciteten. Flaskhalsen. Dem vill att södra Sverige ska förbruka nattetid och norra delarna runt 22-01 :thinking:
För runt 01 börjar elpriset stiga här i norr ;)

Jaja jag ska väl inte gnälla med tanke på era priser. Men känns även i min plånbok när man för några månader sedan hade 40 öre per kilowatt dygnetrunt! Nu är man ibland uppe på 10 gånger priset och ska man binda fast får man betala nästan 2kr kilowatt dvs 4.5 gånger mer än förra året.

Det jag också undrar när vi pratar elräkning har ni i södra Sverige höga priser på de fasta avgifterna och överföring? Alla tycks bara prata om själva elpriset :thinking:
 
  • Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
nordlp nordlp skrev:
Håller med. Vill minnas att jag tjänade 30 000 på att göra allt själv !! En dags jobb. Köpte avfuktaren från Ljungby Fuktkonttoll och dom supportade med tips.
Vad utförde du för åtgärder som lämnar rf på 80%? 75% MED avfuktare låter inte som någon höjdare direkt.. Vad är grundproblemet?

Väldigt dyr avfuktning dock, där håller jag med dig. Som andra skrivit så drar en kondensavfuktare bra mkt mindre. Jag har en som drar 200W, som faktiskt gör skillnad dessutom. Som bonus ger dem ett visst värmetillskott också. Finns varianter med filter som fungerar som budgetluftrenare för att motverka källardoft.
 
Appendix Appendix skrev:
Ja det blir spännande se hur osljbara Älvsbyhus blir. Dessa har ju en så dålig konstruktion att de väl har avfuktare som standard…

perfekt när elen är så dyr. Eller… i Älvsbyn är den ju billig ett tag till iaf.
Det är ju inga bekymmer med den konstruktionen i norra Sverige som jag förstått det. Där finns det gott om Älvsbyhus som är över 40 år i alla fall och de har ju kört utan avfuktare.
 
T tobsy skrev:
så här ser det ut i stort sett jämt. Betydligt billigare på natten
[bild]
Beror på elområdet. I se3 är det alltid mycket billigare på natten.
 
Ja, billigare på natten, men för ett par år sedan så var nivåerna helt annorlunda. Ett par slumpmässigt valda veckor för SE3 från 2020:
Skärmavbild av en mobil visar elpriser i öre/kWh för SE3-området mellan 14 och 20 dec 2020 i en graf.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmavbild av elprisgraf för SE3-området mellan den 13 och 19 januari 2020 från Vattenfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
F
S Skyflakes skrev:
Kondensavfuktare med stängda ventiler har en avsevärt lägre energiförbrukning.

Japp, min håller ca 66% fuktighet och drar 1.5-2kwh per dygn ungefär. Tänkte sänka den till ca 70% för att minska ännu mer.
 
Redigerat:
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Gaaah inte Anticimex! Jag får allergiska utslag när jag hör om deras krängare:(
Ska inte dra alla över en kam. Jag hade gott om mikrobiell påväxt, men anticimexkillen hos mig tyckte gott jag kunde byta den urdåliga markplasten och utföra min planerade bortgrävning av rabatter längs hela den drabbade sidan av huset.
Fungerade utmärkt, tillväxten har avstannat helt och en vacker dag ska jag orka mig ner och göra rent eländet.
 
  • Gilla
39x och 2 till
  • Laddar…
Att låta den relativa fuktigheten stiga med sjunkande temperatur fungerar inom vissa marginaler. Detta kan kallas att styra avfuktaren utifrån Mögelindex. Desto svalare det är ju högre ligger riskvärdet gällande RF%.

För att energioptimera ännu mer än vad du gjort finns vissa knep. Det gäller att ha en bra lagd byggplast mot marken. Försök om det behövs att täta alla glipor i och runt byggplasten. Kan markånga slippa upp får avfuktaren jobba mer än annars.

Man kan även lägga krypgrundsisolering mot byggplasten för att få till en något varmare och torrare krypgrund. Det brukar kunna sänka avfuktarens driftstimmar, särskilt under sommaren.

När det är kallt ute och minusgrader kan man prova att öppna ventiler för att se om det med ventilationen under sådan väderlek går att fjärna fukten som tillkommer. Det gör dock krypgrunden och golvbjälklaget med dess isolering kallare. Innergolven blir kallare och det kan krävas mer uppvärmning i huset, samtidigt som golvkomforten minskar. Man är ganska känslig under fötterna.

Om avfuktaren med dess installation är rätt installerad och utförd, behöver nettokostnaden för huset inte blir så mycket högre än annars. Den varmare och torrare krypgrunden ger tillbaka under vintern. Isoleringen har ett långt bättre isolervärde när den hålls torrare.

Bra kan också vara att styra avfuktaren att jobba under de timmar på dygnet som elpriset är lägre. En veckotimer kan lösa den saken.
 
  • Gilla
Incitament och 6 till
  • Laddar…
S Skyflakes skrev:
Kondensavfuktare med stängda ventiler har en avsevärt lägre energiförbrukning.
Det går inte att säga att kondensavfuktare har lägre förbrukning rakt av. När temperaturen faller är kondensavfuktaren avsevärt sämre på att avfukta än sorptionsavfuktare. Dessutom skiljer sig förhållandena åt så mycket mellan olika krypgrunder att det inte går att generalisera. Kondensavfuktaren kan ställa till med problem i svalare och fuktigare miljö där den inte klarar av att avfukta tillräckligt. Det finns en mängd sådana ärenden vid våra breddgrader. I Finland stod rättsfall ifråga då flera nybyggda hus med kondensavfuktare i krypgrund snabbt drabbades av massiva mögelangrepp. Oavsett vad man väljer för lösning så är fuktmätning A och O.
 
  • Gilla
Epoxil och 5 till
  • Laddar…
Forskande Fukttekniker Forskande Fukttekniker skrev:
Det går inte att säga att kondensavfuktare har lägre förbrukning rakt av. När temperaturen faller är kondensavfuktaren avsevärt sämre på att avfukta än sorptionsavfuktare. Dessutom skiljer sig förhållandena åt så mycket mellan olika krypgrunder att det inte går att generalisera. Kondensavfuktaren kan ställa till med problem i svalare och fuktigare miljö där den inte klarar av att avfukta tillräckligt. Det finns en mängd sådana ärenden vid våra breddgrader. I Finland stod rättsfall ifråga då flera nybyggda hus med kondensavfuktare i krypgrund snabbt drabbades av massiva mögelangrepp. Oavsett vad man väljer för lösning så är fuktmätning A och O.
Vid temperaturer över +5celsius i krypgrunden fungerar kondensavfuktare mycket bra i kombination med marktäckande plast. Det måste vara tätt i grunden i ventiler och längs syll. Kontinuerlig mätning av relativa luftfuktigheten i grunden är nödvändig oavsätt vald avfuktningsprincip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.