46 252 läst · 101 svar
46k läst
101 svar
Superdyr elräkning för avfuktare i krypgrund med 2022 elpris
Vid en temp under 10C, som jag har nu, går den inte igång förrän lite över 70% i RH, tror det är 73%. När det är varmare i grunden så jobbar den ned till RH 63% innan den stannar. Senaste veckorna har den knappt gått alls, men tidigare, när det var milt och regnigt, jobbade den mer.Forskande Fukttekniker skrev:Är det så kan du alltid kolla så avfuktaren inte kör för hårt i förhållande till vad som krävs för att undvika mögel. Vilket börvärde som behöver ligga är styrt av temperatur + relativ fuktighet. Dessa variabler ingår i det som kallas mögelindex. Kan du justera den till att bli snålare om bara några procent så är där pengar att spara in.
S Skåning82 skrev:
Ja när jag sökt runt så verkar det ganska vanligt att även gå upp på balkarna. Får se om överlappet räcker annars får jag köpa mer plast. Vilken som helst borde väl funka. Har denna
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läste här att äldre svart plast är dålig? https://www.lfs-web.se/byggplast-krypgrund-torpargrund.htm
Värt och byta ut hela kanske mot https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21022
Redigerat:
Till fuktforskande tekinker. Jag tror du förenklar lite för mycket ibland. Har 10 års loggad data från ett hus nära havet i östersjön. Plast på marken, Fukt som kommer upp där kondenseas på undersidan av plasten. krypgrund. All fukt som kommer in kommer in via läckor i husgrunden. Murade betongstenar. Fuktproblemet beror oftast på att det är kallare i krypgrunden än i luften på utsidan av huset. Fukten från marken under huset är nästan försummbar i samanhanget.
Det jag kan berätta innan man blir orolg. Börja mäta att under en längre tid först. Om inte bra luftfuktighet. Fundera över åtgärder. Så länge det är plusgrader i grunden så är en kondensavfuktare billigast. Jag bytte från absortionsavfuktare till kondensavfukater och elförbrukningen mycket låg. Beroende på var man bor och beroende på olika förhållanden så kanske man ska täta inläckaeg från sin grund istället för att oroa sig för fukt från marken ?
F Fideliox skrev:
Precis, att dra den upp på betongbalken är rekommenderat numera. Dock inte hela vägen upp till blindbotten vad jag har läst, utan ca halvvägs. Byggfolien liknar den jag har i grunden, fäst som kjol upp på balken. Den går sedan ner på marken och ca 0.5-1m in under markisolering av den typ du länkade till innan. Tror inte jag har några bilder sparade på det tyvärr.F Fideliox skrev:
S svestr skrev:Det jag kan berätta innan man blir orolg. Börja mäta att under en längre tid först. Om inte bra luftfuktighet. Fundera över åtgärder. Så länge det är plusgrader i grunden så är en kondensavfuktare billigast. Jag bytte från absortionsavfuktare till kondensavfukater och elförbrukningen mycket låg. Beroende på var man bor och beroende på olika förhållanden så kanske man ska täta inläckaeg från sin grund istället för att oroa sig för fukt från marken ?
Har mätt fukt&temp i ca 6 månader och även mätt elförbrukningen. Gick rätt hårt i somras då en ventil var typ helt öppen. Låg på ca 6kwh per dag. Tätade hålet samt höjde luftfuktigheten till 65% vilket sänkte förbrukningen till ca 2kwh per dag. Nu när det är kallare ligger den på 0.5-1kwh/dag. Men som tidigare inlägg visat kan jag nog förbättra det ytterligare!
blir att fixa detta då! Är markisolering att rekommendera också? Kostar ändå en slant men med dessa elpriser blir kanske återbetalningstiden rätt kort. Marken här är mycket berg/sten.S Skåning82 skrev:Precis, att dra den upp på betongbalken är rekommenderat numera. Dock inte hela vägen upp till blindbotten vad jag har läst, utan ca halvvägs. Byggfolien liknar den jag har i grunden, fäst som kjol upp på balken. Den går sedan ner på marken och ca 0.5-1m in under markisolering av den typ du länkade till innan. Tror inte jag har några bilder sparade på det tyvärr.
Vet inte om markisolering är bättre faktiskt. I mitt fall levererades huset med det, sen har jag läst på om vad jag kan förbättra. Dock inte sett något specifikt om isolering vs plast.F Fideliox skrev:Har mätt fukt&temp i ca 6 månader och även mätt elförbrukningen. Gick rätt hårt i somras då en ventil var typ helt öppen. Låg på ca 6kwh per dag. Tätade hålet samt höjde luftfuktigheten till 65% vilket sänkte förbrukningen till ca 2kwh per dag. Nu när det är kallare ligger den på 0.5-1kwh/dag. Men som tidigare inlägg visat kan jag nog förbättra det ytterligare!
blir att fixa detta då! Är markisolering att rekommendera också? Kostar ändå en slant men med dessa elpriser blir kanske återbetalningstiden rätt kort. Marken här är mycket berg/sten.
S Skåning82 skrev:
Ja okej. Det borde ju hindra viss kyla att tränga upp men man hade velat ha konkreta siffror på det.
På ena sidan har vi gjuten platta som sitter ihop med krypgrunden. Verkar finnas två kanaler som går igenom den.(på bilden syns en av dem) Ska jag täcka för hålen med plast eller bara plasta marken så långt in jag kan?
Logga in
Skapa konto
Ingen som har förslag på hur man ska hantera dessa "tunnlar"?F Fideliox skrev:
Jag har även ventiler som inte öppnats upp men som inte är 100% täta. Man borde kanske trycka i fogskum där också? Svårt att se på bild, syns r det är mörkt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Er elräkning och förbrukning nov
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Många har svårt att förstå sin elräkning
Artikelkommentarer -
Vad kan just Du som vaknat ur törnrosasömnen och fått en dyr elräkning för december göra?
Elavtal, elpriser & elförbrukning -
Klarar ni elräkningen för december?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Varning för Voltbox - den minskar INTE din elräkning
Artikelkommentarer