13th Marine 13th Marine skrev:
Det är upp till mig om jag vinkar förbi en cyklist
Visst är det upp till dig men du tar på dig ett stort ansvar och riskerar att skapa oväntade och farliga situationer.

En av de gånger jag varit närmast att bli överkörd och antagligen rejält skadad var när jag som gångtrafikant stod och väntade vid rödgubbe, i avsikt att passera två körbanor när det väl blev grönt. Helt plötsligt stannade en fullstor stadsbuss?!? (plötsligt händer det...) och vinkade fram mig över gatan, trots att bussen hade grönt och jag rött. Jag blev så paff att jag började gå trots att jag hade rött, ivrig att inte försena den hjälpsamme busschauffören längre än nödvändigt.

Det var som sagt två körbanor jag skulle passera och trafiken på körbanan bredvid bussen ignorerade fullt begripligt busschaufförens hjälpsamhet och körde som vanligt...

Och nej! Jag skyller inte på busschauffören! Felet var helt och hållet mitt! Jag gick mot rött och det var mitt fel och ingen annans! Dock påverkade den hjälpsamme busschaufförens oväntade agerade mitt beslut och hade han betett sig som förväntat hade incidenten aldrig hänt.

• Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Såklart och jag är också mer generös än vad plikten kräver, det farliga i att börja som förälder att lära barnen att det "bara är att cykla rakt ut i trafiken" och sen fortsätta att bekräfta den bilden, är att risken ökar. När det invanda beteendet är att cykla rakt ut sen kombineras med distraktioner får vi tråkiga olyckor.

Det vore faktiskt bättre att trafikanter som korsar vägar är försiktiga.

Jag är även försiktig även med fotgängare, om jag ligger i högerfil och ser att bil bakom mig i vänsterfil tex verkar hålla för hög hastighet eller på annat sätt gör mig tveksam, så lockar jag inte ut fotgängaren utan gör vad jag kan för att den ska stanna kvar i säkerhet. Har sett precis en sån olycka och det var inte trevligt.
Jag har då inte uppmuntrat att någon bara ska cykla rakt ut.
Att vinka över någon innebär ju att man har ögonkontakt och att jag tydligt visar min avsikt.

Nu kör jag ytterst sällan på ställen där oskyddade trafikanter passerar flerfiliga vägar så jag har inte stött på såna situationer.

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Visst är det upp till dig men du tar på dig ett stort ansvar och riskerar att skapa oväntade och farliga situationer.

En av de gånger jag varit närmast att bli överkörd och antagligen rejält skadad var när jag som gångtrafikant stod och väntade vid rödgubbe, i avsikt att passera två körbanor när det väl blev grönt. Helt plötsligt stannade en fullstor stadsbuss?!? (plötsligt händer det...) och vinkade fram mig över gatan, trots att bussen hade grönt och jag rött. Jag blev så paff att jag började gå trots att jag hade rött, ivrig att inte försena den hjälpsamme busschauffören längre än nödvändigt.

Det var som sagt två körbanor jag skulle passera och trafiken på körbanan bredvid bussen ignorerade fullt begripligt busschaufförens hjälpsamhet och körde som vanligt...

Och nej! Jag skyller inte på busschauffören! Felet var helt och hållet mitt! Jag gick mot rött och det var mitt fel och ingen annans! Dock påverkade den hjälpsamme busschaufförens oväntade agerade mitt beslut och hade han betett sig som förväntat hade incidenten aldrig hänt.
Jag tycker det är viss skillnad på bevakade och obevakade övergångsställen, skulle aldrig få för mig att stanna på grönt och vinka förbi någon...

• Gilla
JustDoIt och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tycker det är viss skillnad på bevakade och obevakade övergångsställen, skulle aldrig få för mig att stanna på grönt och vinka förbi någon...
Men fortfarande kan din vinkning tolkas av en obetänksam trafikant som en "kraftigare" anmaning än vad du har möjlighet att ge. Jag kan också vinka fram någon men man bör vara medveten om att det kan vara ett lika riskfyllt som hjälpsamt agerande.

Alfredo Alfredo skrev:
Men fortfarande kan din vinkning tolkas av en obetänksam trafikant som en "kraftigare" anmaning än vad du har möjlighet att ge. Jag kan också vinka fram någon men man bör vara medveten om att det kan vara ett lika riskfyllt som hjälpsamt agerande.
Jag svarade ju då egentligen på påståendet om att man skulle sluta vinka över cyklister över huvud taget, jag menar på att det är jag som bestämmer om jag vill vinka över, inte någon annan.

Att det finns bra och dåliga tillfällen ifrågasätter jag inte, jag skrev trots allt inte att jag alltid vinkar över cyklister ;)

• Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:

Ibland ser jag det "omvända". Så sent som förra veckan stod en gubbjävel (fotgängare) vid ett upphöjt men ej övervakat övergångsställe mitt i rustningstrafik och vinkade förbi alla bilar. Gubben själv stod med halva foten ute i vägen och vinkade gladd. Alla bilar stannade såklart ändå och försökte släppa över honom men fick ge upp och rulla vidare.
Det riktigt farliga i situationen är ju att det flera gånger kommer andra fotgängare och ska passera över vägen samtidigt som gubben står och uppmanar bilar att köra.
Jag (som var bilburen vid tillfället) gjorde som vanligt i sånna situationer och skriker högt för mig själv bakom upprullade rutor. Passiv aggressiv roadrage at its best.

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
MaxHugo MaxHugo skrev:
Cyklister borde lära sig att inte cykla över ett övergångsställe och bilister borde lära sig att inte "vinka förbi cyklister".
Så du säger att cyklister inte inte ska göra något som de absolut får lov att göra enligt gällande lagstiftning? Vill du utveckla dina tankar lite, för just nu känns det som att du har ett visst mått av envishet och en gnutta kränkthet i din åsiktsgryta...

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D
VidarH VidarH skrev:
Så du säger att cyklister inte inte ska göra något som de absolut får lov att göra enligt gällande lagstiftning? Vill du utveckla dina tankar lite, för just nu känns det som att du har ett visst mått av envishet och en gnutta kränkthet i din åsiktsgryta...
Hur tänker du här, det som diskuteras är om man som cyklist har rätt att bara cykla rakt ut i trafiken när man ska korsa vägar, menar du att fri väg är garanterad i lagstiftningen?

D djac skrev:
Hur tänker du här, det som diskuteras är om man som cyklist har rätt att bara cykla rakt ut i trafiken när man ska korsa vägar, menar du att fri väg är garanterad i lagstiftningen?
Men kommentaren är att cyklister inte ska cykla på övergångsställen. Jag tänker på det faktum att man får lov att cykla på ett övergångsställe. Att folk sedan glömmer att man som cyklist ligger sist i väjningspliktsturordningen är en annan fråga.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
VidarH VidarH skrev:
Så du säger att cyklister inte ska göra något som de absolut får lov att göra enligt gällande lagstiftning? Vill du utveckla dina tankar lite
Det är väldigt enkelt att utveckla. Du har rätt i att det inte är förbjudet men då såväl Polisen som Transportstyrelsen anser att det är olämpligt, kan vi andra kanske enas om att det faktiskt är olämpligt. Har absolut inget med kränkthet att göra.

Text om regler för cyklister vid övergångsställen, förklarar vikten av hänsyn och väjningsplikt.

Text om regler för cyklister vid övergångsställen; ej förbjudet att korsa, men väjningsplikt gäller.

Källhänvisning finns i ett av mina tidigare inlägg i denna tråd.

• Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
P
T TowaTei skrev:
Vad är det för brott man gör sig skyldig till när man slår lätt på en bil utan avsikt att skada bilen och utan att skada uppstår?
Försök till misshandel? :)

Nä, försök till skadegörelse, kanske. Förmodligen skulle dock en polisanmälan läggas ner, och om fallet skulle gå till åtal skulle den misstänkte förmodligen frias då tillräckligt uppsåt saknas. Jag är dock bara amatörjurist, så konsultera en utbildad jurist för ett pålitligare svar.

Det är dock förskräckligt ofint, för att inte säga oartigt, att slå på andras egendom. Samt respektlöst. Vi behöver mer respekt och artighet i samhället, inte mindre. Att få andra att bete sig vettigare gör man inte genom att vara respektlös mot dem.

Redigerat:
  • Gilla
TowaTei och 1 till
  • Laddar…
Jag har koll på regelverket kring cyklister rätt väl. Jag utbildade mina körskolelärare bland annat.
Alfredo Alfredo skrev:
Det är väldigt enkelt att utveckla. Du har rätt i att det inte är förbjudet men då såväl Polisen som Transportstyrelsen anser att det är olämpligt, kan vi andra kanske enas om att det faktiskt är olämpligt. Har absolut inget med kränkthet att göra.

[bild]

[bild]

Källhänvisning finns i ett av mina tidigare inlägg i denna tråd.
Så du säger att den kommentaren som jag citerade och svarade på faktiskt var felaktig? 😎

P
D djac skrev:
Såklart och jag är också mer generös än vad plikten kräver, det farliga i att börja som förälder att lära barnen att det "bara är att cykla rakt ut i trafiken" och sen fortsätta att bekräfta den bilden, är att risken ökar. När det invanda beteendet är att cykla rakt ut sen kombineras med distraktioner får vi tråkiga olyckor.
Ja, föräldrar ska inte vinka förbi sina barn som cyklar på ett övergångsställe.

• Haha
djac
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Det är snarare obegripligt. Att köra om före eller på ett övergångsställe är strängeligen förbjudet. Det gäller visserligen obevakade övergångsställen, men en vettig bilist kör inte om vid ett bevakat övergångsställe heller när sikten till höger är obefintlig.

Rent allmänt verkar en del bilister ha rätt dåligt föreställningsförmåga, och inser inte att det kan finnas i stort sett vad som helst där sikten är skymd.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är dock förskräckligt ofint, för att inte säga oartigt, att slå på andras egendom. Samt respektlöst. Vi behöver mer respekt och artighet i samhället, inte mindre. Att få andra att bete sig vettigare gör man inte genom att vara respektlös mot dem.
Jag håller med om det mesta du skriver här, även om jag tycker att det är en luddig gräns (jag talar bara om fallet där cyklisten vill påkalla uppmärksamhet, inte skada bilen). Det är ju inte respektlöst att knacka på någons dörr om jag vill får deras uppmärksamhet för något, tex.

Främst ville jag veta vad det var för lagbrott Nissens mfl syftade på, och det är nog utrett :)

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.