127 675 läst · 1 709 svar
128k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Fler fartbulor och 30 km/h är bra!P paralun skrev:
Det minskar hastighetsskillnaden mellan bilar och cyklar vilket troligen leder till färre incidenter och olyckor.
Om man bara har skrivit 56 inlägg på fyra år så förstår jag att man inte riktigt har kläm på forumkulturen, men det bästa är då förmodligen att tolka det man läser generöst och att skriva övertydligt och vänligt. Då kommer det nog att gå bra framöver.X xyphax skrev:
Om det blir bucklor beror på var och hur hårt hur du slår, men lev du vidare i tron att du inte gör bucklor; det spelar liksom ingen roll - du har NOLL rätt att göra åverkan på någon annans egendom alldeles oavsett om det är bucklor eller repad lack. Att slå med handflatan i någons bil är inte att signalera, det är åverkan och ett jävla ofog.Anna_H skrev:För det första: En handflata i plåten kan INTE ge bucklor.
För det andra: Det handlar inte om att ge igen, hämnas, straffa elelr liknande, utan om att signalera. En bilist hör inte cyklars ringklockor.
Att signalera är INTE våld.
Att som Aschberg gjorde kasta ägg, sparka etc är däremot något helt annat.
Ock det där med att ringklockor inte hörs, jag brukar höra dom utmärkt när min bil står still, som t.ex. när man väjer för gående vid ett övergångsställe. Fast om du tror att din ringklocka inte hörs, skaffa en bättre ringklocka, eller för den delen en tuta, och ge fan i att banka på bilar.
Finns det regler för hur starktven tuta får låta?L Leifur skrev:
Undrar om de verkligen ger 140 dB?
https://hornit.com/products/db140
Ögonkontakt är en bra tumregel för att få sådana situationer att fungera bra. Om man bara antar att man syns och den andra parten säkert kommer göra som man tror då kan olyckan lätt vara framme.
Det är inte helt lätt att ta ställning till din och bilförarens situation då det saknas några parametrar, det kan vara du som är vållande och eller bilföraren.
Var var du när du bedömde att bilen skulle stanna, var det rimligt att bilföraren ens kunde se dig då?
Hur långt från passagen fanns bilen.
Vilken hastighet höll du innan passagen och sen på passagen?
Nu gäller det säkert inte dig men det är inte många med 35 tusen kronors cyklar som har en hastighet under 10km/h oavsett var dom cyklar.
Det är inte helt lätt att ta ställning till din och bilförarens situation då det saknas några parametrar, det kan vara du som är vållande och eller bilföraren.
Var var du när du bedömde att bilen skulle stanna, var det rimligt att bilföraren ens kunde se dig då?
Hur långt från passagen fanns bilen.
Vilken hastighet höll du innan passagen och sen på passagen?
Nu gäller det säkert inte dig men det är inte många med 35 tusen kronors cyklar som har en hastighet under 10km/h oavsett var dom cyklar.
Om det nu inte kvalar in som skadegörelse eller möjligen olaga hot är väl ofredande en möjlig brottsrubricering.T TowaTei skrev:
Hur som helst är det ganska skrämmande att, som jag uppfattar det, vuxna människor ska tycka sig ha rätten att slå till någon annans bil. Inte konstigt att det blir krig i världen. 😢
Det som skrämmande är omogenheten man ser hos de som verkar identifiera sig endast med cyklisterna. Som tur är verkar den attityden försvinna när de hamnar bakom ratten, annars hade vi haft drivor av påkörda cyklister vid övergångsställen etc.Alfredo skrev:Om det nu inte kvalar in som skadegörelse eller möjligen olaga hot är väl ofredande en möjlig brottsrubricering.
[bild]
Hur som helst är det ganska skrämmande att, som jag uppfattar det, vuxna människor ska tycka sig ha rätten att slå till någon annans bil. Inte konstigt att det blir krig i världen. 😢
Man verkar helt oförmögen att ta in att man i grunden är ett fordon, det som diskuteras här är alltså när ett fordon ska korsa en väg, den här diskussionen skulle aldrig kunna spåra ur så här om man bara tar bort ordet cykel.
Vi har också kunnat konstatera att när man med cykel ska korsa annan väg så ska man i princip alltid sänka hastigheten, visa hänsyn och endast köra ut om där är fritt. Det innebär att alla de som med våld vill visa sitt missnöje har dessutom i sak fel och de försvarar högljutt sin rätt att läxa upp andra trafikanter för att inte saker är som de önskar att det skulle varit.
Den här tråden har gjort iaf mig mer uppmärksam på cyklisters beteenden, jag retar mig inte så mycket på andra i trafiken, och kan konstatera att det krävs en än större uppryckning än jag hade förväntat mig. Rent generellt (undantag finns såklart) så beter sig många som att alla anslutningar av cykel och gångbanor är cykelöverfarter eller tvärtom, som att det är vägarna som korsar cykelbanan.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 242 inlägg
Det är upp till mig om jag vinkar förbi en cyklist, det är sällan ett större besvär för mig att lätta lite på gasen eller stå stilla 2s extra.
Såklart och jag är också mer generös än vad plikten kräver, det farliga i att börja som förälder att lära barnen att det "bara är att cykla rakt ut i trafiken" och sen fortsätta att bekräfta den bilden, är att risken ökar. När det invanda beteendet är att cykla rakt ut sen kombineras med distraktioner får vi tråkiga olyckor.13th Marine skrev:
Det vore faktiskt bättre att trafikanter som korsar vägar är försiktiga.
Jag är även försiktig även med fotgängare, om jag ligger i högerfil och ser att bil bakom mig i vänsterfil tex verkar hålla för hög hastighet eller på annat sätt gör mig tveksam, så lockar jag inte ut fotgängaren utan gör vad jag kan för att den ska stanna kvar i säkerhet. Har sett precis en sån olycka och det var inte trevligt.