L Leifur skrev:
Ock det där med att ringklockor inte hörs, jag brukar höra dom utmärkt när min bil står still, som t.ex. när man väjer för gående vid ett övergångsställe. Fast om du tror att din ringklocka inte hörs, skaffa en bättre ringklocka, eller för den delen en tuta, och ge fan i att banka på bilar.
Grattis till dig som kör utan bilradion påslagen, det gör ingen annan
 
P
T TowaTei skrev:
Mjo, men luddig gränsdragning. Inte solklara lagbrott som Nissens mfl gjorde gällande.
Det är inte alltid en handling, som någon tycker är dålig, är ett solklart brott. Det är därför vi har domstolar.

Brottsbalkens kapitel 12 handlar om skadegörelsebrott. Om slaget på bilen leder till en skada så handlar det nog om skadegörelse enligt första paragrafen.

Ofredande, som Alfredo föreslog i inlägg #1 317 kan det nog handla om fall där slaget inte leder till någon skada på bilen.
Brottsbalken kapitel 4, paragraf 7.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Nu hänger jag faktiskt inte med riktigt. Om vi pratar tät stadstrafik med flera filer i samma riktning och bevakade övergångsställen så sker ju omkörningar på övergångsställen, såväl till höger som till vänster, "hela tiden".
Man får inte köra om varken bil, cykel eller spårvagn och det är också förbjudet att passera ett fordon som stannat vid ett övergångsställe för att släppa över gående. En bilförare som bryter mot omkörningsförbudet i Trafikförordningen 3 kap. 40§ får böta 3 000 kronor.

Det är dock tillåtet om det sker i så låg hastighet att du kan stanna för fotgängare, cyklister och mopedister om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande krav uppfylls:
- Det är tät köbildning i alla körfält.
- Körfälten leder till olika mål
- Det sker i anslutning till korsning med skilda körfält
 
P
D djac skrev:
Det ska man såklart inte men med så höga insatser kör man med redundans, dvs det ska krävas två eller fler händelser för att en olycka ska ske.
Mer redundans i trafiken skulle rädda liv. Eftersom det inte går att justera förares redundansförmåga så satsar vi mycket på passiv säkerhet, både i enskilda fordon och i trafikmiljö. Fordon (bilar) har blivit enormt mycket säkrare sen säkerhetsbälte blev standardutrustning och användning av det lagstadgat, men i trafikmiljön finns det väldigt mycket kvar att förbättra. Separation av olika fordonsslag vore en lågt hängande frukt om det inte vore så dyrt att åstadkomma.

Om bilen uppfanns idag skulle vi aldrig tillåta oss att skapa den trafikmiljö vi har idag.
D djac skrev:
Jag kanske bara anser att riskmedvetenheten ska öka hos cyklister...
Körkort (av något slag) för alla fordonsförare som färdas i allmän trafik vore nog säkerhetshöjande. Att dessutom ha krav på att alla som har något slags körkort måste förnya det med regelbundna mellanrum skulle nog också vara bra. I förnyelsen skulle då ett förarprov ingå.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Man får inte köra om varken bil, cykel eller spårvagn och det är också förbjudet att passera ett fordon som stannat vid ett övergångsställe för att släppa över gående. En bilförare som bryter mot omkörningsförbudet i Trafikförordningen 3 kap. 40§ får böta 3 000 kronor.
Detta gäller obevakade övergångsställen. Här pratar vi om bevakade.

Text utdrag från Svensk författning med trafikregler om fordon och spårvagnar vid obevakade övergångsställen och cykelpassager.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Detta gäller obevakade övergångsställen. Här pratar vi om bevakade.

[bild]
När det är bevakade får du ju inte köra alls om det är grönt ljus på övergångsstället, så det är liksom inget problem. Får man inte köra kan man inte köra om.
 
P
S Stuff skrev:
Men om vi också zoomar ut och tänker lite på människosläktets fortlevnad och begreppet "Survival of the fittest" så kanske vi igentligen har lite för mycket redundans ibland? Personer som går mot rött på en flerfilig väg med skymd sikt kanske kan betraktas som rimligt svinn?
"Think of it as evolution in action". – Larry Niven
 
P
Anna_H Anna_H skrev:
Grattis till dig som kör utan bilradion påslagen, det gör ingen annan
"Roligast" är bilförare som kör med hörlurar, som den jag såg köra ut från en bensinstation häromdagen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
När det är bevakade får du ju inte köra alls om det är grönt ljus på övergångsstället, så det är liksom inget problem. Får man inte köra kan man inte köra om.
Skämtar du eller? Vi pratar naturligtvis om situationer där trafiken på körbanorna har grönt och fotgängarna som väntar på att använda övergångsstället har rött.
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
När det är bevakade får du ju inte köra alls om det är grönt ljus på övergångsstället, så det är liksom inget problem. Får man inte köra kan man inte köra om.
Men här var det ju situationen det omvända. Bilarna hade grönt och fotgängarna rött. Men en chaffis stannade ändå och uppmanade fotgängaren att gå. Ovetandes om övig trafik
 
D
P pmd skrev:
Mer redundans i trafiken skulle rädda liv. Eftersom det inte går att justera förares redundansförmåga så satsar vi mycket på passiv säkerhet, både i enskilda fordon och i trafikmiljö. Fordon (bilar) har blivit enormt mycket säkrare sen säkerhetsbälte blev standardutrustning och användning av det lagstadgat, men i trafikmiljön finns det väldigt mycket kvar att förbättra. Separation av olika fordonsslag vore en lågt hängande frukt om det inte vore så dyrt att åstadkomma.

Om bilen uppfanns idag skulle vi aldrig tillåta oss att skapa den trafikmiljö vi har idag.

Körkort (av något slag) för alla fordonsförare som färdas i allmän trafik vore nog säkerhetshöjande. Att dessutom ha krav på att alla som har något slags körkort måste förnya det med regelbundna mellanrum skulle nog också vara bra. I förnyelsen skulle då ett förarprov ingå.
Jag tänker mer på den sammanlagda feltoleransen, om man tex, trots att man har rätten på sin sida, som fotgängare också tittar upp innan man går ut på ett övergångsställe och dessutom avvaktar tills man har fått ögonkontakt så har man med en gång minskat risken rejält. Eller om man som bilförare söker detsamma innan man passerar en cykelpassage, för att försöka lista ut om cyklisten ska strunta i sin väjningsplikt och bara cykla rakt ut framför bilen, gör då cyklisten detsamma från sin sida så tror jag inte att det händer många olyckor.

Det här skulle kunna införas helt gratis och frigöra stora summor i samhället.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
VidarH VidarH skrev:
Så du säger att cyklister inte inte ska göra något som de absolut får lov att göra enligt gällande lagstiftning? Vill du utveckla dina tankar lite, för just nu känns det som att du har ett visst mått av envishet och en gnutta kränkthet i din åsiktsgryta...
Borde inte göra, men ja..

Utvecklar gärna:
Jag uppmanar att vara försiktig i trafiken och inte ta något förgivet, gäller både bilister och cyklister (även fotgängare)

Jag vill inte köra på en cyklist (även fotgängare)som bilist och jag vill inte blir påkörd av en bilist som cyklist (eller fotgängare)
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Cykelexperten Jennie Fasth som skrivit artikelserien är mycket kompetent i ämnet. Att artikelserien publicerats på ett cykelforum gör inte artikelserien oseriös.
Jag skrev att de säkert gör lika bra tolkningar av trafikförordningen som vi. De har en artikelserie på ganska hög nivå som inte är heltäckande. Och dessa artiklar behandlar inte det fall som jag tog upp, de behandlar inte utfarter över huvud taget. Så vad vill du hänvisa till bland dessa fem artiklar?

Du skrev att mitt fall var en ovanligt enkel fråga. Fundera på det jag skrev i #1 073. Men du läste aldrig mitt inlägg va? eller ens tittade på bilden? Du trodde att du var på facebook kanske?
 
  • Älska
  • Haha
djac och 1 till
  • Laddar…
Jag har svårt att se att det finns en annan lösning än att legalisera den lag som uppstått i den verkliga trafiken - att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen. Ingenting annat funkar. Reglerna måste vara enkla för att funka. Man kan inte rama in en cykelpassage med vita fyrkanter men sedan kräva att cyklisten ska väja, korkat!

Som bilist måste man alltid ta hänsyn till att cyklister och fotgängare inte uppfyller sina skyldigheter, dvs man måste anpassa farten efter omständigheterna. Vid obevakade cykelpassager tolkar ju ofta cyklisten det som att bilen avser att stanna, och då blir det så. Smäller det så blir det plastskador på bilen och personskador på fotgängare och cyklister så bilisten ligger illa till oberoende av vilken rätt bilisten hade.

Det är lika naturligt som att en mindre väg lämnar företräde till en större även om det är högerregeln som gäller. Lika naturligt även för cyklister som närmar sig en väg utan några markeringar som lurar dem att de skulle ha någon form av företräde.
 
  • Gilla
  • Wow
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Det är lika naturligt som att en mindre väg lämnar företräde till en större även om det är högerregeln som gäller.
Det är ju iofs inte alls naturligt, men det kanske vi ska ta i en helt annan tråd....:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.