130 109 läst · 1 709 svar
130k läst
1,7k svar
Suck... trafikolycka (jag på cykel) vad väntar mig...
Grattis till dig som kör utan bilradion påslagen, det gör ingen annanL Leifur skrev:
Det är inte alltid en handling, som någon tycker är dålig, är ett solklart brott. Det är därför vi har domstolar.T TowaTei skrev:
Brottsbalkens kapitel 12 handlar om skadegörelsebrott. Om slaget på bilen leder till en skada så handlar det nog om skadegörelse enligt första paragrafen.
Ofredande, som Alfredo föreslog i inlägg #1 317 kan det nog handla om fall där slaget inte leder till någon skada på bilen.
Brottsbalken kapitel 4, paragraf 7.
Man får inte köra om varken bil, cykel eller spårvagn och det är också förbjudet att passera ett fordon som stannat vid ett övergångsställe för att släppa över gående. En bilförare som bryter mot omkörningsförbudet i Trafikförordningen 3 kap. 40§ får böta 3 000 kronor.Alfredo skrev:
Det är dock tillåtet om det sker i så låg hastighet att du kan stanna för fotgängare, cyklister och mopedister om det finns fler än ett körfält i din färdriktning och något av följande krav uppfylls:
- Det är tät köbildning i alla körfält.
- Körfälten leder till olika mål
- Det sker i anslutning till korsning med skilda körfält
Mer redundans i trafiken skulle rädda liv. Eftersom det inte går att justera förares redundansförmåga så satsar vi mycket på passiv säkerhet, både i enskilda fordon och i trafikmiljö. Fordon (bilar) har blivit enormt mycket säkrare sen säkerhetsbälte blev standardutrustning och användning av det lagstadgat, men i trafikmiljön finns det väldigt mycket kvar att förbättra. Separation av olika fordonsslag vore en lågt hängande frukt om det inte vore så dyrt att åstadkomma.D djac skrev:
Om bilen uppfanns idag skulle vi aldrig tillåta oss att skapa den trafikmiljö vi har idag.
Körkort (av något slag) för alla fordonsförare som färdas i allmän trafik vore nog säkerhetshöjande. Att dessutom ha krav på att alla som har något slags körkort måste förnya det med regelbundna mellanrum skulle nog också vara bra. I förnyelsen skulle då ett förarprov ingå.D djac skrev:
"Think of it as evolution in action". – Larry NivenS Stuff skrev:
Skämtar du eller? Vi pratar naturligtvis om situationer där trafiken på körbanorna har grönt och fotgängarna som väntar på att använda övergångsstället har rött.Anna_H skrev:
Men här var det ju situationen det omvända. Bilarna hade grönt och fotgängarna rött. Men en chaffis stannade ändå och uppmanade fotgängaren att gå. Ovetandes om övig trafikAnna_H skrev:
Jag tänker mer på den sammanlagda feltoleransen, om man tex, trots att man har rätten på sin sida, som fotgängare också tittar upp innan man går ut på ett övergångsställe och dessutom avvaktar tills man har fått ögonkontakt så har man med en gång minskat risken rejält. Eller om man som bilförare söker detsamma innan man passerar en cykelpassage, för att försöka lista ut om cyklisten ska strunta i sin väjningsplikt och bara cykla rakt ut framför bilen, gör då cyklisten detsamma från sin sida så tror jag inte att det händer många olyckor.P pmd skrev:Mer redundans i trafiken skulle rädda liv. Eftersom det inte går att justera förares redundansförmåga så satsar vi mycket på passiv säkerhet, både i enskilda fordon och i trafikmiljö. Fordon (bilar) har blivit enormt mycket säkrare sen säkerhetsbälte blev standardutrustning och användning av det lagstadgat, men i trafikmiljön finns det väldigt mycket kvar att förbättra. Separation av olika fordonsslag vore en lågt hängande frukt om det inte vore så dyrt att åstadkomma.
Om bilen uppfanns idag skulle vi aldrig tillåta oss att skapa den trafikmiljö vi har idag.
Körkort (av något slag) för alla fordonsförare som färdas i allmän trafik vore nog säkerhetshöjande. Att dessutom ha krav på att alla som har något slags körkort måste förnya det med regelbundna mellanrum skulle nog också vara bra. I förnyelsen skulle då ett förarprov ingå.
Det här skulle kunna införas helt gratis och frigöra stora summor i samhället.
Borde inte göra, men ja..VidarH skrev:
Utvecklar gärna:
Jag uppmanar att vara försiktig i trafiken och inte ta något förgivet, gäller både bilister och cyklister (även fotgängare)
Jag vill inte köra på en cyklist (även fotgängare)som bilist och jag vill inte blir påkörd av en bilist som cyklist (eller fotgängare)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 989 inlägg
Jag skrev att de säkert gör lika bra tolkningar av trafikförordningen som vi. De har en artikelserie på ganska hög nivå som inte är heltäckande. Och dessa artiklar behandlar inte det fall som jag tog upp, de behandlar inte utfarter över huvud taget. Så vad vill du hänvisa till bland dessa fem artiklar?Anna_H skrev:
Du skrev att mitt fall var en ovanligt enkel fråga. Fundera på det jag skrev i #1 073. Men du läste aldrig mitt inlägg va? eller ens tittade på bilden? Du trodde att du var på facebook kanske?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 989 inlägg
Jag har svårt att se att det finns en annan lösning än att legalisera den lag som uppstått i den verkliga trafiken - att bilar alltid har väjningsplikt mot cyklister och gående som korsar vägen. Ingenting annat funkar. Reglerna måste vara enkla för att funka. Man kan inte rama in en cykelpassage med vita fyrkanter men sedan kräva att cyklisten ska väja, korkat!
Som bilist måste man alltid ta hänsyn till att cyklister och fotgängare inte uppfyller sina skyldigheter, dvs man måste anpassa farten efter omständigheterna. Vid obevakade cykelpassager tolkar ju ofta cyklisten det som att bilen avser att stanna, och då blir det så. Smäller det så blir det plastskador på bilen och personskador på fotgängare och cyklister så bilisten ligger illa till oberoende av vilken rätt bilisten hade.
Det är lika naturligt som att en mindre väg lämnar företräde till en större även om det är högerregeln som gäller. Lika naturligt även för cyklister som närmar sig en väg utan några markeringar som lurar dem att de skulle ha någon form av företräde.
Som bilist måste man alltid ta hänsyn till att cyklister och fotgängare inte uppfyller sina skyldigheter, dvs man måste anpassa farten efter omständigheterna. Vid obevakade cykelpassager tolkar ju ofta cyklisten det som att bilen avser att stanna, och då blir det så. Smäller det så blir det plastskador på bilen och personskador på fotgängare och cyklister så bilisten ligger illa till oberoende av vilken rätt bilisten hade.
Det är lika naturligt som att en mindre väg lämnar företräde till en större även om det är högerregeln som gäller. Lika naturligt även för cyklister som närmar sig en väg utan några markeringar som lurar dem att de skulle ha någon form av företräde.