Claes Sörmland
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte jag, jag tycker att det låter som att TS är den som är utsatt här och att bara uppmanas backa då kan kännas stötande.

Bäst är förstås att knyta näven i fickan, men på nedanstående skulle jag nog ändå välja att svara.

Det här är ett axplock av vad jag anser är ett otrevligt bemötande från din sida. Man kan vara upprörd och arg men man använder inte sådant språk och ”hot” som du har gjort gentemot styrelsen.

– Eftersom att de kommentarer som listas inte på något vis uppfyller formkraven i de lagrum det hänvisar till vet jag inte hur jag ska tolka skrivelsen. Då det inte finns något språkbruk som behöver ändras går det inte heller att göra rättelse. Och eftersom att ingen rättelse kan ske finns heller ingen grund för en tillsägelse enligt 7 kap. 20 § bostadsrättslagen.

– Vänligen bekräfta att ni är eniga om att någon sådan tillsägelse inte kan anses ha lämnats, eller återkom med ett underlag om faktiskt åsidosättande av mina skyldigheter.
Jag skulle nog själv gå den vägen som du föreslår och begära att de medger att ingen tillsägelse har skett utan att de har misstagit sig gällande juridiken. Men jag har också ett enormt tålamod med sånt här och är redo att artigt korrespondera med föreningens ombud tills styrelsen tröttnar på ombudsräkningarna.

Men med tanke på @SnällKyckling s kommunikation har gått åt pipsvängen så många gånger så är dock detta inte är rätt väg för just TS.

• Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
hsd
Borde ju vara brottsligt uppsåt då det förekommer hot om skadestånd
och förtal vid eventuell försäljning av bostaden
Man kan ju även undra om liknande har hänt tidigare

• Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Var det allt som saken gäller, att du har varit kritisk och ifrågasättande ett antal gånger i text? Finns verkligen inget mer än att du har varit otrevlig?

Mitt råd kvarstår, håll nere kommunikationen till noll.
Jag svär på Jesus Kristus han är min frälsare detta är allt. Jag älskar snacka skit bakom folks rygg och inte framför vilket innebär han vet nog inte ens jag kallar han för "surgubbe".

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Haha, ja skrattar gör hon och kliar sig i huvudet samtidigt. Jag ska också börja kalla mig för jurist, verkar finnas gott om nötter ute i samhället…
Ha ha :/ Hon råkade också skicka med ordf mejl där han skriver "Kan du få slut på hans skriverier - JAG KRÄVER RESPEKT".

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag vet inte jag, jag tycker att det låter som att TS är den som är utsatt här och att bara uppmanas backa då kan kännas stötande.

Bäst är förstås att knyta näven i fickan, men på nedanstående skulle jag nog ändå välja att svara.

Det här är ett axplock av vad jag anser är ett otrevligt bemötande från din sida. Man kan vara upprörd och arg men man använder inte sådant språk och ”hot” som du har gjort gentemot styrelsen.

– Eftersom att de kommentarer som listas inte på något vis uppfyller formkraven i de lagrum det hänvisar till vet jag inte hur jag ska tolka skrivelsen. Då det inte finns något språkbruk som behöver ändras går det inte heller att göra rättelse. Och eftersom att ingen rättelse kan ske finns heller ingen grund för en tillsägelse enligt 7 kap. 20 § bostadsrättslagen.

– Vänligen bekräfta att ni är eniga om att någon sådan tillsägelse inte kan anses ha lämnats, eller återkom med ett underlag om faktiskt åsidosättande av mina skyldigheter.
Tack för din input och mycket proffsigt formulerat, jag vill verkligen göra det här för vet heller inte om denna anmälan syns någonstans när jag söker jobb då min bransch gör extrema bakgrundskontroller kollar domstolar etc. Men samtidigt som Claes skriver det går åt helvete varje gång jag pratar med dom. Vet inte vad jag ska göra ska träffa socialnämnden på måndag se vad för råd dom kan ge. Mina grannar vill jag anlitar en advokat men det är så himla dyrt måste låna från min mamma då.

Redigerat:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Nissens
SnällKyckling SnällKyckling skrev:
Mina grannar vill jag anlitar en advokat men det är så himla dyrt måste låna från min mamma då.
Kolla med ditt försäkringsbolag, hemförsäkringen omfattar ofta rättshjälp…

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Fairlane
jag vill verkligen göra det här för vet heller inte om denna anmälan syns någonstans när jag söker jobb då min bransch gör extrema bakgrundskontroller kollar domstolar etc.
Det behöver du inte vara orolig för.
Jag har själv jobbat i uppdrag där man har säkerhetsklassning. Då gör SÄPO kontroller av diverse saker, men inte om man är osant med styrelseordförande i sin bostadsrättsförening, det är knappast relevent. Man tittar på tidigare brott/misstankar, om du är skuldsatt, om du dricker för mycket eller brukar droger, om du spelar för stora belopp etc. Man försöker helt enkelt avgöra om det är troligt att du kan bli utsatt för utpressning eller om du kan bli desperat efter pengar.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Kolla med ditt försäkringsbolag, hemförsäkringen omfattar ofta rättshjälp…
Tack ska kontakta dom imorgon!! :oops::heart:

Fairlane Fairlane skrev:
Det behöver du inte vara orolig för.
Jag har själv jobbat i uppdrag där man har säkerhetsklassning. Då gör SÄPO kontroller av diverse saker, men inte om man är osant med styrelseordförande i sin bostadsrättsförening, det är knappast relevent. Man tittar på tidigare brott/misstankar, om du är skuldsatt, om du dricker för mycket eller brukar droger, om du spelar för stora belopp etc. Man försöker helt enkelt avgöra om det är troligt att du kan bli utsatt för utpressning eller om du kan bli desperat efter pengar.
Okej vad skönt då vet jag.

Du behöver ingen advokat/jurist ännu. Sätt ihop ett enkelt svar med de tips du får härifrån och sen kanske du aldrig hör mer från den juristen….

• Gilla
SnällKyckling och 1 till
  • Laddar…
Träffade socialnämnden mycket fyrkantig men söt person.

Hon avråder mig helt från svara juristen och menar dom skulle aldrig ha en chans att få detta igenom domstol detta är bara påtryckningsmedel. Men hon varnar mig att han kan gå vidare bara för göra mitt liv surt och dyrt, att just fastighetsägarna är mycket stora inom vräkning och har en armé av jurister. Dom är som typ djävulen själv. Hon hade många ärenden mot dom, mycket dyra är dom!! Trist för vår förening som får bekosta det kalaset.

Jag avstår då helt enkelt från min demokratiska rätt och skickar varken motioner eller felanmälan för allt vänds ändå mot mig.

Redigerat:
Fairlane
Jag avstår då helt enkelt från min demokratiska rätt och skickar varken motioner eller felanmälan för allt vänds mot mig.
Motioner får du såklart skicka in, även om det kan vara taktiskt rätt att låta någon annan stå för dem.
Dock ska det ju vara vettiga motioner, inte motioner om att ni ska få rösta om styrelsens ansvarsfrihet, då det redan är något ni får. Att lägga en sådan motion är som att lägga en motion om att ni ska få välja styrelseledamöter.

Felanmälningar är givetvis också ok, men kanske även där just nu smidigare att låta någon annan rapportera att lampan i tvättstugan inte fungerar eller vad det nu är för saker som ska felanmälas.

Fairlane Fairlane skrev:
Motioner får du såklart skicka in, även om det kan vara taktiskt rätt att låta någon annan stå för dem.
Dock ska det ju vara vettiga motioner, inte motioner om att ni ska få rösta om styrelsens ansvarsfrihet, då det redan är något ni får. Att lägga en sådan motion är som att lägga en motion om att ni ska få välja styrelseledamöter.

Felanmälningar är givetvis också ok, men kanske även där just nu smidigare att låta någon annan rapportera att lampan i tvättstugan inte fungerar eller vad det nu är för saker som ska felanmälas.
Men enligt underlaget jag fick från fastigjetsjuristen så hade hon markerat min motion från förra året i "rött". I för sig hade jag skrivit om ansvarsfrihet som nu jag förstått är fel

Fairlane
Men enligt underlaget jag fick från fastigjetsjuristen så hade hon markerat min motion från förra året i "rött". I för sig hade jag skrivit om ansvarsfrihet som nu jag förstått är fel
Ja, precis, din motion var ju tokig. Inte så att man som styrelse kan ta sig rätten att behandla dig illa för det. Dock är vi alla människor och blir det för mycket av något så ledsnar de flesta till slut. Jag har under många år varit med i en organisation som på årsmötena normalt hade 0-3 motioner (vanligare med 0 än 3), välskrivna så att det var lätt att förstå vad man ville få beslut på och tydliga alternativ. Sen kom det in en ny person i organisationen som skrev 5-10 motioner till varje årsmöte, den ena knasigare än den andra. Sällan var det begripligt vad motionen handlade om och ännu mer ovanligt var det att det överhuvudtaget var genomförbart eller i enlighet med lagar och/eller stadgar. Jag tror att alla ledsnade på personen och suckade när det kom en ny motion. Till slut orkade man inte längre med att ens försöka förstå och yrkade avslag pga obegriplig motion. I detta fall var det verkligen en mycket speciell individ, med väldigt mycket tankar och idéer: Tyvärr lär vi ha missat om hen hade en bra idé för den drunknade i de övriga och eftersom hen hade svårt att formulera sina tankar så gav folk upp.

Detta var inte en bostadsrättsförening, men oavsett vad det är för förening så är mycket av tankarna ungefär desamma. Det finns styrelse, motioner och propositioner, årsmöten, ansvarsfrihet, revisor(er) etc. De bitarna har du överallt och det är lämpligt att försöka förstå vad till exempel en revisor är, vilken roll den har, vem som utser revisorn och när etc. Tips, det är aldrig någonsin lämpligt att styrelsen utser revisor, även om jag varit i organisationer där det föreslagits på årsmötet... Man kan inte heller sitta hemma flera månader efter årsmötet och komma på att man nog vill ha en ny/extra revisor och bara plocka in en sådan hur som helst.

Träffade socialnämnden mycket fyrkantig men söt person.
Jag avstår då helt enkelt från min demokratiska rätt och skickar varken motioner eller felanmälan för allt vänds ändå mot mig.
Jag tycker att du har fått bra råd från socialnämnden!
Du har visserligen rätt i sak, men du framstår tyvärr som en rättshaverist.

• Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Beroende på om det är ordföranden själv eller föreningen som får betala för juristen kan det ju vara direkt oansvarigt att svara och dra på sig mer kostnader från juristen som föreningen får betala. Är det ordföranden själv skulle jag skriva ihop ett låååångt nonsensbrev som skulle ta juristen flera timmar att läsa, tolka och svara på. Allt på ordförandens räkning.

Men, antagligen kulle jag inte göra någonting innan årsmötet. Då skulle jag driva igenom en kupp och ta över ordförandeposten med hjälp av alla missnöjda grannar som Snällkyckling säger finns.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Beroende på om det är ordföranden själv eller föreningen
Det är nog ganska garanterat föreningen.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
Jag håller med. Därför är rådet att lägga ned all kommunikation sunt ekonomiskt tänkande. Även om det skulle klia i avtryckarfingret.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.