162 317 läst · 1 050 svar
162k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Så länge man nöjer sig med att avreagera sig i ett forum och håller god min framför dem är det lugnt. Så gör jag ofta.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 773 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 773 inlägg
Till viss del kan jag hålla med, men jag undviker att sätta ett öknamn på folk generellt så slipper man riskera att det används vid fel tillfälle. På ett forum så kan man såklart beskriva något lite generellt, men jag misstänker att väldigt många lätt kan lista ut vilka personer det rör sig om i verkligheten genom att läsa texterna här.Anna_H skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Tänk... då har vi rätt båda. Bara så att du springer runt och kacklar. Jag har aldrig sagt emot dig däremot har du kacklat runt om onödiga saker.AndersPS skrev:
Men om du inte tror mig, så får du själv googla.
Eftersom du tar upp stadgar... har du stor erfarenhet av stadgar som går in och toppstyr?
Jag skulle inte vilja vara med i den styrelsen frågan om jag skulle vilja bo i en sådan förening? Snacka om trögstyrt
K Krux skrev:
Jonatan79 skrev:
Jag har bytt namn nu, nytt år nya tagFairlane skrev:Till viss del kan jag hålla med, men jag undviker att sätta ett öknamn på folk generellt så slipper man riskera att det används vid fel tillfälle. På ett forum så kan man såklart beskriva något lite generellt, men jag misstänker att väldigt många lätt kan lista ut vilka personer det rör sig om i verkligheten genom att läsa texterna här.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Nu gör du saker lite lätt för dig...Anna_H skrev:
Man kan absolut få filma i ett trapphus. Men du måste kunna påvisa att du försökt med andra åtgärder först. Så visst går det....
Hur skulle man någonsin kunna motivera filmning i trapphuset pga att sopsorteringen inte fungerar menar du?Bananskalare skrev:
Nej, det är allt du som är ute och halkar på bananskalen här.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Eftersom att du fått lite olika svar på det här, vilka inte är fel i sig, men lite kortfattade och spretiga så kommer här ett försök att förklara relationen mellan stegen i processen:SnällKyckling skrev:
Ja, vill den få handräckning med att få dig vräkt så vänder sig föreningen normalt först till Kronofogden. När du får en delgivning från fogden är det viktigt att du bestrider den. Då kommer inte fogden att göra något med ärenden förrän det finns en dom i frågan som fått laga kraft. Det går att gå direkt till domstol utan att först ta det med fogden, men inte tvärtom.
Den ”normala” gången är alltså:
Kronofogden —> bestridande —> tingsrätt —> överklagande —> hovrätt —> överklagande —> Högsta domstolen —> dom med laga kraft —> Kronofogden för verkställande.
Låter man bli att bestrida eller överklaga i något steg (eller om en högre rätt inte tar upp ett överklagande till behandling) kan kedjan kortas ned. Men det går inte att hoppa över domstolsprocessen och gå direkt till sista steget, utan då är man vid det första.
Bra beskrivning av processen i inlägget ovan, men i detta ärende är man ännu inte framme så långt. Om det är ett ”vanligt” fall för avhysning så krävs en varning först. Det är vad föreningen gjort hittills. Det är först om det görs något allvarligt efter denna varning som föreningen kan gå vidare. Så rådet som TS fått flera gånger här att undvika kontakter med styrelsen är viktigt, om det sker så händer inget. I många fall där avhysning är aktuellt görs en kompromiss som innebär att medlemmen säljer lägenheten på normalt sätt.
Kontakt med styrelsen kommer aldrig kunna utgöra grund för vräkning sålänge TS håller kontakten någorlunda saklig och formellt riktig. Annat blir det förstås om TS skriker sitt budskap i styrelsemedlemmarnas brevinkast nattetid.K klimt skrev:
När styrelsen uppenbart saknar fog för sitt anspråk på vräkning skulle "kompromissen" även kunna slå åt andra hållet, dvs. att skadestånd utgår till den styrelsen försökt vräka.K klimt skrev:
Som styrelseledamot ingår man en avtalsrelation med delägarna vid årsstämman. Man får inte missbruka den behörighet årsstämman å föreningens delägare givit styrelsen. I denna avtalsrelation gäller förutsättningar för inomobligatoriskt skadestånd. Det innebär t.ex. att man kan yrka ersättning för förmögenhetsskada som kan uppstå om man behöver anlita ombud för att försvara sig mot styrelsen i en sådan ogrundad process.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg
Om jag skrev att det hängde ihop med soprummet så halkade jag absolut runt alldeles för mycket på bananskalen. Hade säkert rökt på bananskalen också. För det finns ingen gemensam nämnare.Anna_H skrev:
Det jag hade i tanken var tillstånd att filma i trapphuset. Nu lämnar vi alla andra ställen utanför. Man kan få tillstånd att filma i trapphuset. Men du måste påvisa att du testat olika saker innan du får filma.
Jag gillar ditt namn bananskalare och "allvetare" gör bara det hela så mycket bättreBananskalare skrev:Om jag skrev att det hängde ihop med soprummet så halkade jag absolut runt alldeles för mycket på bananskalen. Hade säkert rökt på bananskalen också. För det finns ingen gemensam nämnare.
Det jag hade i tanken var tillstånd att filma i trapphuset. Nu lämnar vi alla andra ställen utanför. Man kan få tillstånd att filma i trapphuset. Men du måste påvisa att du testat olika saker innan du får filma.