162 310 läst · 1 050 svar
162k läst
1,1k svar
Styrelsen använder maffiametoder för att vräka mig
Laglig grund krävs alltid för behandling av personuppgifter men undantag för behandling för privat bruk.
Bananskalare skrev:
Nissens skrev:
Claes Sörmland
Medlem
· Sörmland och stan
· 24 939 inlägg
Claes Sörmland
Medlem
- Sörmland och stan
- 24 939 inlägg
Lite mer specifik var ju rättelseanmodan. Den uppger att TS kommunicerar med styrelsen och särskilt en person (oklart vem) på ett otrevligt, hånfullt och kränkande sätt i en omfattning som utgör trakasserier.Nötegårdsgubben skrev:
Att vara otrevlig är knappast något styrelsen kan han synpunkter på men de andra delarna berör ju saker som ger skadeståndsskyldighet och t o m finns i brottsbalken (tänker på förolämpning och ofredande).
Men svagt av styrelsen att inte specificera vad man menar har hänt, när och vem det har riktats emot.
Mitt råd till TS kvarstår - fortsätt med tystnad mot styrelsen. Men om TS beskrivning av situationen är korrekt så det ju ordföranden som är en mobbare och nu nyttjar sin ställning för att skada TS.
Är inte den enklare förklaringen att någon i styrelsen har läst denna tråd och deras presentationer är allt annat än smickrande. Här har ju dessutom TS varit rent otrevlig gällande de epitet han har gett styrelseledamöterna.
Claes har redan svarat i denna fråga men som tillägg kan sägas att en rättelseanmodan är en varning men i detta läge inte mer än så. Man kan diskutera hur konkret den bör vara men om man läser texten så sägs ” Trakasserier har förekommit från dig i en omfattning som inte kan tolereras gentemot styrelsen och i synnerhet en person i sttyrelsen………Störningarna har bestått i att du kommunicerar med styrelsen på ett sätt som är både otrevligt, hånfullt och kränkande. Detta sker i sådan omfattning att det kan räknas som rena trakasserier.”.Nötegårdsgubben skrev:
Detta känns som en rimlig nivå för detta första steg. Det är säkert så att styrelsen har epostar och anteckningar om samtal som bakgrund, men dessa detaljer behövs först i nästa skede. Styrelsens bedömning (rätt eller fel) tycks vara att föreningsarbetet blir ohållbart med ett sådant beteende. Om det är skäl för uppsägning eller ej avgörs senare. Det bästa är om TS avstår från allt som kan uppfattas som trakasserier. Då finns inget skäl att gå vidare. Om konflikten i stället eskalerar så kan det sluta i en rättslig process där parterna får redogör om det som hänt och rätten sedan ger en bedömning. Det är bäst för alla parter om det inte går så långt.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 352 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 352 inlägg
Skräm den jä...n till tystnadK klimt skrev:Claes har redan svarat i denna fråga men som tillägg kan sägas att en rättelseanmodan är en varning men i detta läge inte mer än så. Man kan diskutera hur konkret den bör vara men om man läser texten så sägs ” Trakasserier har förekommit från dig i en omfattning som inte kan tolereras gentemot styrelsen och i synnerhet en person i sttyrelsen………Störningarna har bestått i att du kommunicerar med styrelsen på ett sätt som är både otrevligt, hånfullt och kränkande. Detta sker i sådan omfattning att det kan räknas som rena trakasserier.”.
Detta känns som en rimlig nivå för detta första steg. Det är säkert så att styrelsen har epostar och anteckningar om samtal som bakgrund, men dessa detaljer behövs först i nästa skede. Styrelsens bedömning (rätt eller fel) tycks vara att föreningsarbetet blir ohållbart med ett sådant beteende. Om det är skäl för uppsägning eller ej avgörs senare. Det bästa är om TS avstår från allt som kan uppfattas som trakasserier. Då finns inget skäl att gå vidare. Om konflikten i stället eskalerar så kan det sluta i en rättslig process där parterna får redogör om det som hänt och rätten sedan ger en bedömning. Det är bäst för alla parter om det inte går så långt.
de ska f.n inte komma hit och bestämma
( är det så Du menar)
Läser man mellan raderna så upfattar jag det som att TS skickat ett stort antal mail till styrelsen. TS språkbruk ser vi ju även här, där han inte skriver till folk han är irriterad på. Så jag kan mycket väl tänka mig att TS beteende är över gränsen. Man måste bete sig korrekt även mot en mindre lyckad styrelse.
Så på dessa grunder har ordföranden / styrelsen rätt att begära rättelse tycker du?D Daniel 109 skrev:Läser man mellan raderna så upfattar jag det som att TS skickat ett stort antal mail till styrelsen. TS språkbruk ser vi ju även här, där han inte skriver till folk han är irriterad på. Så jag kan mycket väl tänka mig att TS beteende är över gränsen. Man måste bete sig korrekt även mot en mindre lyckad styrelse.
Ja, jag tycker att de har rätt att officiellt påpeka att beteendet inte är okej.
Men jag har ju lika lite som du hela bilden. Så jag kan ju bara ha en åsikt baserat på den bild jag fått. Det behöver ju inte vara korrekt.
Men jag har ju lika lite som du hela bilden. Så jag kan ju bara ha en åsikt baserat på den bild jag fått. Det behöver ju inte vara korrekt.
Jag tror det finns en viktig poäng här att man ska ta det TS beskriver med en nypa salt.Jonatan79 skrev:
Tittar man på hens övriga trådar så framträder en människosyn som inte verkar så imponerande. Det här är en sån där historia där man skulle vilja höra andra sidan berätta sin version.
Vi bör ta den fakta som läggs fram som äkta för att kunna svara korrekt. Att spekulera leder ingenstans och gör lätt att tråden spårar ur.J Jonte Karlsson skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 632 inlägg
Claes Sörmland skrev:
Sant. Jag glömde bort den delen och tänkte bara på det juristen sa.K klimt skrev:om man läser texten så sägs ” Trakasserier har förekommit från dig i en omfattning som inte kan tolereras gentemot styrelsen och i synnerhet en person i sttyrelsen………Störningarna har bestått i att du kommunicerar med styrelsen på ett sätt som är både otrevligt, hånfullt och kränkande. Detta sker i sådan omfattning att det kan räknas som rena trakasserier.”.
Nej, det bör man inte. Det är väldigt ofta korrekta svar på frågor utesluter delar av det frågeställaren skriver.Jonatan79 skrev:
En person som anser sig vara artig och benämner ordföranden ”tjurgubben” i stället för ordförande eller något mer neutralt och vägrar åka hiss ”med sådant folk” så måste man väga in även de delarna i hur man uppfattar situationen.
Man blir ju lite fundersam här. Om man läser andra trådar ts har så utrycker ts sig väldigt illa och otrevligt. Detta med surgubbe och hiss i denna tråd, det är ju inte direkt till ts fördel om påstående att vara vänligt och utrycka sig bra Detta gör att jag blir tveksam till att du skulle vara så oskyldig hack kyckling som du påstår.
Förekommer även glåpord i andra trådar från ts.D Daniel 109 skrev:Nej, det bör man inte. Det är väldigt ofta korrekta svar på frågor utesluter delar av det frågeställaren skriver.
En person som anser sig vara artig och benämner ordföranden ”tjurgubben” i stället för ordförande eller något mer neutralt och vägrar åka hiss ”med sådant folk” så måste man väga in även de delarna i hur man uppfattar situationen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 003 inlägg