D Davidw skrev:
Dum fråga, men man kan inte bara bryta strömmen till dem under den dyra perioden? De mår inte bra av det antar jag?
Precis, inte det bästa för dem... Om man ser till att den inte går, stänger av på "knappen" före är det ingen fara.
Det finns ju "robot brytare" med en liten arm som kan styras via app som kanske kunde användas för att trycka av den utan att bryta strömmen...
 
Jag hade i min enfald tänkt jag kunde styra på det sättet. Det ni gjort ovan är lite för överkurs för mig, och osäker på om det ens fungerar på min variant.
 
Redigerat:
Jr_carlsson Jr_carlsson skrev:
jag använder sg-ready på min nibe 1126, tänkt skriva en utförligare beskrivning när tid finnes men iaf..
Jag tror x6 och AA3 används när SG ska användas på riktigt mot elnätet, alltså inte applicerbart i vårt fall.
Du kan inte kombinera med rumsgivare då SG kräver båda aux ingångarna.
En shelly på aux 1 en på aux 2. Aktivera dom mjuka ingångarna till SG A respektive B enligt instalatörshandboken.
Jag styr mina enligt en 5 gradig prisnivåsensor i homeassistant.
Det fungerade klanderfritt att koppla in och ni hade en utförligare beskrivning än Nibe support!
Är ert program i Homeassistant något som ni vill dela med er utav? Just nu kör jag enbart med timer. mvh
 
Jr_carlsson Jr_carlsson skrev:
Jag skrev ett inlägg med kod och förutsättningar: [länk]
J Jaegerbef skrev:
Det fungerade klanderfritt att koppla in och ni hade en utförligare beskrivning än Nibe support!
Är ert program i Homeassistant något som ni vill dela med er utav? Just nu kör jag enbart med timer. mvh
I post #89 länkar jag till en utförligare beskrivning. här är länken igen, https://community.home-assistant.io...d-on-nordpool-price/466862?u=vilhelm.carlsson
 
  • Gilla
Jaegerbef
  • Laddar…
Jr_carlsson Jr_carlsson skrev:
I post #89 länkar jag till en utförligare beskrivning. här är länken igen, [länk]
det var byfånigt av mig att missa det. Kudos till er för repost
 
J Jaegerbef skrev:
det var byfånigt av mig att missa det. Kudos till er för repost
Kan hända även den bästa! Bara skriv om det är några oklarheter
 
Jr_carlsson Jr_carlsson skrev:
Kan hända även den bästa! Bara skriv om det är några oklarheter
Sitter och inväntar min Raspberry pi 4 för att köra home assist, så jag är en bit bort (svåra att få tag på) men börjat på datorn tills vidare. Sitter och kucklilurar på vilken Temperatursensor ni kör på? Misstänker att det är något som är kopplat mot Wi-Fi (18,5C blockering) Min plan blir att sätta en direkt på raspberryn om du inte har något bättre tips.
 
J Jaegerbef skrev:
Sitter och inväntar min Raspberry pi 4 för att köra home assist, så jag är en bit bort (svåra att få tag på) men börjat på datorn tills vidare. Sitter och kucklilurar på vilken Temperatursensor ni kör på? Misstänker att det är något som är kopplat mot Wi-Fi (18,5C blockering) Min plan blir att sätta en direkt på raspberryn om du inte har något bättre tips.
På RPi är det enkelt med en DS18B20 eller en DHT11 (eller 22) på one-wire men trådlöst är det något som hostar ut på MQTT.

Jag testade många men fick inget riktigt något att fungera bra så det blev en Huzzah esp8266 med en DS18B20 fastlödd som ligger i en tändsticksask...
 
anders07 anders07 skrev:
På RPi är det enkelt med en DS18B20 eller en DHT11 (eller 22) på one-wire men trådlöst är det något som hostar ut på MQTT.

Jag testade många men fick inget riktigt något att fungera bra så det blev en Huzzah esp8266 med en DS18B20 fastlödd som ligger i en tändsticksask...
Att koppla sensorer direkt på rpi och använda mqtt känns lite överkurs för en nybörjare.
Och vill man ändå bygga själv så är ju esphome så mycket lättare!
 
Jr_carlsson Jr_carlsson skrev:
Kan starkt rekommendera att köpa en thin-client att köra homeassistant på! Typ nåt sånt här: [länk]

jag kör ett antal shelly h&t utspridda i huset och så gar jag skapat en ”helper” som ger mig ett medelvärde av hela huset. Men du skulle kunna använda valfri termometer som går in i homeassistant.
Det får bli en Shelly H&T för HA likt Shelly-puckarna jag har. Har en äldre burk liggandes (gamla mediadatorn) kan prova med ett skott på den innan Raspberryn dyker in, verkar inte vara helt omöjligt att boota om en x64 burk efter att ha kikat på lite guider. Kudos för feedback! Blir kul detta
 
  • Gilla
Jr_carlsson
  • Laddar…
Är det någon här som har fått till något mer sofistikerat än slå-av-när-det-är-dyrt? Jag har en ctc som har den funktionen inbyggd, och den kan även höja börvärdet när det är billigt, 1-5 grader. Men man vill ju ha något mer finkalibrerat än så. Om det t ex är billigt i 12 timmar så vill man ju inte brassa på hela den tiden utan bara sista x minuterna och så många kW att man klarar sig genom dyrperioden, med hänsyn taget till utetemperaturen, husets avsvalning och hur dyrt det ska bli. Man vill ju sällan slå av helt också, utan är det 50% dyrare vill man köra med 50% mindre effekt osv.
 
Fascinerande tråd. I synnerhet som jag har en ivt i källaren som snurrat på sen 2012 och just börjat snegla på spot priserna. Lägsta i morgon här i Finland är 0,5¢/kWh som väl blir 5öre. Har en thin client med Ubuntu som väl borde funka bra. Vet nån om rele kort/usb som kunde lämpa sig. Vad jag sett verkar norrmännen och nordpool ta betalt för prisdata?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.