anders07 anders07 skrev:
Det beror på hur mycket du kan styra, men Uppskattar att jag har 500-600 kWh mindre per månad.

PM om du vill ha en inbjudan...
Vad är det för förbrukning som var onödig som du behöver Tibber för att stänga av?
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad är det för förbrukning som var onödig som du behöver Tibber för att stänga av?
Inte Tibber direkt, men ett rörligt pris... Tibber erbjuder dock direkt styrning av luftvärmepump och elbilsladdning.
 
Fast sänkte Tibber elförbrukningen eller elpriset?
 
Minskar förbrukningen med rörligt elpris?
Nu får du förklara det sambandet.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast sänkte Tibber elförbrukningen eller elpriset?
Nu förstår jag att ni vill hugga här, och agera troll...

Men Tibber har hjälpt mig att både sänka min elförbrukning och fakturan.
Billigare faktura kan jag få eftersom jag kan styra förbrukningen till billigare timmar och blockera förbrukning när det är dyrt.

Det kan vilket elbolag som helst göra, förstås, men Tibber hjälper direkt med att se till att elbilarna laddas med "billig" el. Förbrukningen på laddningen blir naturligtvis den samma eftersom batteriet är lika stort.

Förbrukningen på värmepumpen och luftvärmepumpen sänks dock, eftersom de står stilla när det är dyrare el.
 
anders07 anders07 skrev:
Nu förstår jag att ni vill hugga här, och agera troll...

Men Tibber har hjälpt mig att både sänka min elförbrukning och fakturan.
Billigare faktura kan jag få eftersom jag kan styra förbrukningen till billigare timmar och blockera förbrukning när det är dyrt.

Det kan vilket elbolag som helst göra, förstås, men Tibber hjälper direkt med att se till att elbilarna laddas med "billig" el. Förbrukningen på laddningen blir naturligtvis den samma eftersom batteriet är lika stort.

Förbrukningen på värmepumpen och luftvärmepumpen sänks dock, eftersom de står stilla när det är dyrare el.
Jag trollar inte, jag vill förstå vad du menar.
För allt du säger tyder på att du köpt billigare el, inte mindre mängd.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Att pumpen står still när elen är dyr borde snarare höja förbrukningen eftersom den får jobba hårdare när den sedan går. Värmebehovet i huset minskar ju inte.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker att jag har svarat på frågorna, sen får ni fortsatt gnälla på om ni känner för det...

Jag är nöjd med mitt val och har en jämförelsevis lägre elräkning, vilket är det väsentliga för mig!
 
  • Gilla
johan_81
  • Laddar…
Ärligt talat har svaren du gett inte stämt med ditt påstående.

Du menar att du sänkt din förbrukning med 600kWh i månaden genom att flytta timmarna när elen används.

Hur kan du spara energi genom att flytta den?!
Flytta den gör ju att du kan köpa billigare timmar, men de ska ändå köpas in.

Hade du sagt 600kr i månaden hade det låtit mer rimligt.

Jag har själv timpris och kör en Ngenic Tune på värmepumpen och laddar bil och kör maskiner på natten. Räknar med att vi sparar ca 10-20% på elräkningen med detta, men då genom att timmarna vi köpt är billigare.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
@anders07

Du skriver nått som låter uppenbarligen felaktigt och vägrar förklara när någon ifrågasätter det.

Man kan undra vem som trollar egentligen...
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
namnbyte
13th Marine 13th Marine skrev:
Ärligt talat har svaren du gett inte stämt med ditt påstående.

Du menar att du sänkt din förbrukning med 600kWh i månaden genom att flytta timmarna när elen används.

Hur kan du spara energi genom att flytta den?!
Flytta den gör ju att du kan köpa billigare timmar, men de ska ändå köpas in.

Hade du sagt 600kr i månaden hade det låtit mer rimligt.

Jag har själv timpris och kör en Ngenic Tune på värmepumpen och laddar bil och kör maskiner på natten. Räknar med att vi sparar ca 10-20% på elräkningen med detta, men då genom att timmarna vi köpt är billigare.
Tror han eventuellt syftar på, att istället för att värmepumpen gått 100% av hela månaden så har den varit strömlös när elen varit dyrast. Och det i sin tur har gjort att den dragit x kWh mindre. Och därmed sparat in genom detta.

Men ja, lite märkligt formulerat kanske, men inte helt obegripligt
 
namnbyte namnbyte skrev:
Tror han eventuellt syftar på, att istället för att värmepumpen gått 100% av hela månaden så har den varit strömlös när elen varit dyrast. Och det i sin tur har gjort att den dragit x kWh mindre. Och därmed sparat in genom detta.

Men ja, lite märkligt formulerat kanske, men inte helt obegripligt
Fast om värmepumpen inte jobbar ikapp när den väl kör så har man antigen sänkt medelinnetemperaturen eller stöttat med en annan energikälla som exempelvis genom att elda.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast om värmepumpen inte jobbar ikapp när den väl kör så har man antigen sänkt medelinnetemperaturen eller stöttat med en annan energikälla som exempelvis genom att elda.
Mja,

Det är väl en sanning med modifikation. En äldre värmepump, så kallad on/off pump reglerar så att den i princip har samma förbrukning när den är igång oavsett väderlek. Den kan däremot ge olika effekt till huset beroende på ett antal faktorer så som hur expansionsventilen fungerar. Förbrukningen är däremot densamma såvida elpatronen inte behöver stötta. Har nu T/S styrt så att pumpen 'vilar' under de dyrare timmarna och kör ikapp med max COP under de billiga så borde det i teorin vara så att T/S pengabesparing kan vara sann.
 
S Sesulo skrev:
Mja,

Det är väl en sanning med modifikation. En äldre värmepump, så kallad on/off pump reglerar så att den i princip har samma förbrukning när den är igång oavsett väderlek. Den kan däremot ge olika effekt till huset beroende på ett antal faktorer så som hur expansionsventilen fungerar. Förbrukningen är däremot densamma såvida elpatronen inte behöver stötta. Har nu T/S styrt så att pumpen 'vilar' under de dyrare timmarna och kör ikapp med max COP under de billiga så borde det i teorin vara så att T/S pengabesparing kan vara sann.
Som jag skrev, TS har i så fall sparat pengar genom att köpa när elen är billigare, inte genom att inte köpa elen. TS skrev att denne sparat 5-600kWh i månaden.

Stänger du av och på en pump utan innegivare så sänker du effektivt sätt medelinnetemperaturen, har du innegivare så förflyttar du vid vilken tid som elen dras.

COP varierar bland annat med framledningstemperatur, så ska du hämta hem tid pumpen står stilla så kommer du ha något sämre COP på de timmarna.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.