40 213 läst · 167 svar
40k läst
167 svar
Stuga på berg med vatten i torpargrunden!
Vilken osis!!! Får vara glada att ingen tog skada. Läste att avfuktaren måste vara avsedd för större utrymme än man har, för att inte bli överbelastad och ta eld.V Varglarsen skrev:Jag övertog en släktings hus som var byggt på -60 talet. Det var byggt på berg med berget högt liggande på tre sidor om huset och gick sedan i dagen kraftigt lutande mot och under huset. I bortre delen i husgrunden låg berget nästan dikt mot trossbotten, för att sedan i andra änden skapa en kryphöjd på kanske 80 cm. Vid regn eller snösmältning bildades en rejäl damm där, som sedan dränerade bort sig själv i bergets sprickor under några veckor. Trossbotten bestod av bondsågat ospontat virke som fortfarande var lika fint som nysågat när jag övertog det, inte någonstans hittade jag mögel eller fuktskador.
För säkerhets skull monterade jag en länspump med nivåvakt vid lägsta punkten som tömde vattnet snabbt vid nederbörd, och installerade en luftavfuktare för att sänka luftfuktigheten ordentligt.
Huset fick sedan en inre helrenovering, men ironin var att huset skulle säkert stått hundra år utan mina ingrepp i grunden, men luftavfuktaren fick ett elfel efter ett år och brände ner hela huset! Efteråt fick jag av brandutredaren veta att det inte var ovanligt med husbränder orsakade av luftavfuktare i krypgrunder... Så jag avråder från den lösningen av egen erfarenhet. Finns det inte påtagliga problem av fukt i grunden, så låt det vara!
Avfuktaren var rekommenderad och dimensionerad av en firma som är stor på området, så förhoppningsvis var det inte därför det hände. Däremot krävde jag en ordentlig brandutredning efteråt, och utredaren visste direkt var han skulle leta efter orsaken. Tvättmaskiner och torktumlare, även i viloläge var det vanligaste som startar en husbrand, avfuktare i krypgrunder nr 3 på listan. Gnistbildning pga bristande komponenter i avfuktaren var hans slutsats i mitt fall. Tillverkaren bytte leverantör av vissa komponenter efter detta, men tog inget ansvar i övrigt tyvärr.H Hella1 skrev:
Var nära att stryka med då jag sov när det hände, men klarade mig med en del skador och en massa erfarenheter rikare.
Nya huset har brytare till alla maskiner som slås av när de inte används tex. Och en gjuten platta på mark
Lite nyfiken, fick du tillräckligt med ersättning för att bygga ett nytt hus?V Varglarsen skrev:Avfuktaren var rekommenderad och dimensionerad av en firma som är stor på området, så förhoppningsvis var det inte därför det hände. Däremot krävde jag en ordentlig brandutredning efteråt, och utredaren visste direkt var han skulle leta efter orsaken. Tvättmaskiner och torktumlare, även i viloläge var det vanligaste som startar en husbrand, avfuktare i krypgrunder nr 3 på listan. Gnistbildning pga bristande komponenter i avfuktaren var hans slutsats i mitt fall. Tillverkaren bytte leverantör av vissa komponenter efter detta, men tog inget ansvar i övrigt tyvärr.
Var nära att stryka med då jag sov när det hände, men klarade mig med en del skador och en massa erfarenheter rikare.
Nya huset har brytare till alla maskiner som slås av när de inte används tex. Och en gjuten platta på mark
Inte klokt vad som kan hända. Du gjorde allt rätt och höll ändå på att stryka med. Kanske ska behålla vattenmassorna under golvet .V Varglarsen skrev:Avfuktaren var rekommenderad och dimensionerad av en firma som är stor på området, så förhoppningsvis var det inte därför det hände. Däremot krävde jag en ordentlig brandutredning efteråt, och utredaren visste direkt var han skulle leta efter orsaken. Tvättmaskiner och torktumlare, även i viloläge var det vanligaste som startar en husbrand, avfuktare i krypgrunder nr 3 på listan. Gnistbildning pga bristande komponenter i avfuktaren var hans slutsats i mitt fall. Tillverkaren bytte leverantör av vissa komponenter efter detta, men tog inget ansvar i övrigt tyvärr.
Förstår inte riktigt hysterin hos TS. Fixa badrummet och njut av livet. Huset har stått där i många år och förstår inte hur det plötsligt blir dåligt när du tar över. Huset verkar ha fixat det knepiga läget själv. Du kanske bara förvärrar med att göra någon egen lösning som snarare stjälper än hjälper.
Nja, proffsen som har tittat på huset säger att det kommer att ruttna upp om vi inget gör. ”Var glada att ni inte har trampat genom golvet.” ”Riv och bygg nytt.” Felen har inte kommit nu, men upptäcktes inte vid besiktningen eftersom det inte fanns några inspektionsluckor och vi inte tyckte vi kunde begära av säljaren att han sågade upp sådana. Visst vill vi fixa badrummet och njuta av livet, fast helst utan mögel och röta.F FRS05 skrev:Förstår inte riktigt hysterin hos TS. Fixa badrummet och njut av livet. Huset har stått där i många år och förstår inte hur det plötsligt blir dåligt när du tar över. Huset verkar ha fixat det knepiga läget själv. Du kanske bara förvärrar med att göra någon egen lösning som snarare stjälper än hjälper.
"Proffsen" menar alltså att det som stått i 57 år utan problem än så länge givetvis direkt kommer börja mögla och röttna sönder nu när ni har flyttat dit?
Fixa problemet med badrummet bara och låt det vara och var glad att ni har en fungerande krypgrund utan problem.
Fixa problemet med badrummet bara och låt det vara och var glad att ni har en fungerande krypgrund utan problem.
Oh nej. En nyttig erfarenhet av denna katastrof var att termen "fullvärdesförsäkring" är fullständigt värdelös på ett äldre hus. Detta kan jag skriva mycket om, men ett fast försäkringsbelopp som justeras med jämna mellanrum är en himmelsvid skillnad.S johd01 skrev:
I mitt fall tog jag merparten av kostnaden för ett nytt hus själv, i synnerhet då jag skadad och eländig inte orkade/ville gruffa med försäkringsbolaget.
Testa med en enkel 12 volt pump o en liten nivårelä till att börja med och se...., pumpen finns på Biltema för att tömma bensintank m.m. om det nu bara är överkomligt med vatten då och då. Samt ventilera grunden, men som någon sa "nog ingen ko på isen" om du inte sett ruttet trä. Men håll koll.H Hella1 skrev:Klippskrevan med vatten sträcker sig även under köksgolvet. Under ett sovrum ligger sand/ grus på ett ställe ända upp mot plankorna. Badrumsgolvet blev en chock. Att ställa det på träplintar i vatten är så galet att man misstänker att det kan finnas fler jobbiga upptäckter att göra. Vi måste få ner fukthalten i grunden och få slut på att vattnet samlas i en stor pöl. Och det på billigt gördetsjälv vis. Tänker att det borde finnas något smart sätt att lösa det hela utan att behöva sälja huset för en spottstyver eller låna så att kronofogden snart hälsar på. Nästa ägare kanske river och bygger något rejält. Vi vill bara rädda kåken från mögel och röta de inte så många år vi har lust och ork att åka dit.
Ofta ett stort problem folk gör är att börja ändra saker på hus som fungerat länge. Ofta ändrar man till det som borde vara rätt men det kan bli helt fel. Ta in några andra hantverkare eller så kallade "experter" för att få fler omdömen. Låter du orolig över situationen så kan säkert en hel hantverkare säga att du behöver lägga ner massa jobb där=massa pengar till dem. På något som kanske ser lite tveksamt ut men som egentligen fungerar.
Jag tycker bara du TS verkar yra iväg om att allt är skit med huset. Vad är det som har hänt så plötsligt med huset som gjort att hela grunden är skit?
Vi kan konstatera att golvet under badrummet inte verkar helt korrekt gjord. Men förutom att det var stöttat på fel sätt hade något tagit egentlig skada?
Är bara rädd att dina så kallade "experter" skrämmer dig till att tro att hela huset måste rivas. På gamla hus kommer du hitta MASSOR som inte är helt korrekt gjort enligt nu gällande normer men som ändå fungerar.
Jag tycker bara du TS verkar yra iväg om att allt är skit med huset. Vad är det som har hänt så plötsligt med huset som gjort att hela grunden är skit?
Vi kan konstatera att golvet under badrummet inte verkar helt korrekt gjord. Men förutom att det var stöttat på fel sätt hade något tagit egentlig skada?
Är bara rädd att dina så kallade "experter" skrämmer dig till att tro att hela huset måste rivas. På gamla hus kommer du hitta MASSOR som inte är helt korrekt gjort enligt nu gällande normer men som ändå fungerar.
Håller med FRS05...F FRS05 skrev:Ofta ett stort problem folk gör är att börja ändra saker på hus som fungerat länge. Ofta ändrar man till det som borde vara rätt men det kan bli helt fel. Ta in några andra hantverkare eller så kallade "experter" för att få fler omdömen. Låter du orolig över situationen så kan säkert en hel hantverkare säga att du behöver lägga ner massa jobb där=massa pengar till dem. På något som kanske ser lite tveksamt ut men som egentligen fungerar.
Är lätt att bli rädd när Anticimex, ”fuktfirmor” mfl säger att det är åt helsicke. Badrumsfolket avbröt jobbet och ville inte ha m kåken att göra förrän grunden gjorts om enligt konstens alla regler. Men jag håller med om att man måste hålla huvudet kallt och att det säkert finns en del hantverkare som ser chansen att få stora jobb av uppskrämda kunder. Vi hör tyvärr inte till de som har en massa pengar att spendera. Fukthalten är definitivt inte OK, men vi har inte sett rötskador än. Det mesta av grunden går inte att se. Nej, vi får ta en sak i taget och hoppas att det löser sig. Ska iaf göra badrummet rätt nu. Sen kan man vara där och jobba med resten. Tack för ditt inlägg.F FRS05 skrev:Ofta ett stort problem folk gör är att börja ändra saker på hus som fungerat länge. Ofta ändrar man till det som borde vara rätt men det kan bli helt fel. Ta in några andra hantverkare eller så kallade "experter" för att få fler omdömen. Låter du orolig över situationen så kan säkert en hel hantverkare säga att du behöver lägga ner massa jobb där=massa pengar till dem. På något som kanske ser lite tveksamt ut men som egentligen fungerar.
Försök ta lite bilder/video dit du inte kan komma själv. I värsta fall får du väl tejpa mobilen på en lång pinne och sticka in för att kunna se nått.
Kan bidra med lite bilder på hur jag har det här hemma:
Där har du min "krypgrund". Det tränger igenom vatten genom berget i hålet till höger i första bilden. Någon tidigare ägare har då byggt en liten pool för att fånga upp vattnet och sen är det en 12V länspump ansluten via ett bilbatteri med en billaddare till sig för att kunna köra även vid strömavbrott. Dock är det ju alltid lite vatten i då pumpen aldrig tömmer helt med det är inte en tillstymmelse till mögel/röta där. Det töms ut i röret man ser går ut genom dörren i andra bilden. Nu är ju min lite speciell då det är en "krypgrund" under översta våningen i ett suteränghus där översta våningen är större än mittenvåningen som är minst och är i ca samma höjd som i krypgrunden. "Poolen" och pumpen ser mest till att det inte rinner så mycket vatten till källaren som då är under till vänster.
Så sålänge det inte är någon mögel nu så ser jag ingen anledning att göra något åt det. Är det mycket vatten som samlas så kan det ju vara en idé att försöka förhindra det och kanske ha en pump som pumar ut det som faktiskt kommer in. Dock är det fungerande idag så ska du ju vara försiktig med ändringar och inte täppa till ventilation eller liknande när du försöker täta för vatten.
Kan bidra med lite bilder på hur jag har det här hemma:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Där har du min "krypgrund". Det tränger igenom vatten genom berget i hålet till höger i första bilden. Någon tidigare ägare har då byggt en liten pool för att fånga upp vattnet och sen är det en 12V länspump ansluten via ett bilbatteri med en billaddare till sig för att kunna köra även vid strömavbrott. Dock är det ju alltid lite vatten i då pumpen aldrig tömmer helt med det är inte en tillstymmelse till mögel/röta där. Det töms ut i röret man ser går ut genom dörren i andra bilden. Nu är ju min lite speciell då det är en "krypgrund" under översta våningen i ett suteränghus där översta våningen är större än mittenvåningen som är minst och är i ca samma höjd som i krypgrunden. "Poolen" och pumpen ser mest till att det inte rinner så mycket vatten till källaren som då är under till vänster.
Så sålänge det inte är någon mögel nu så ser jag ingen anledning att göra något åt det. Är det mycket vatten som samlas så kan det ju vara en idé att försöka förhindra det och kanske ha en pump som pumar ut det som faktiskt kommer in. Dock är det fungerande idag så ska du ju vara försiktig med ändringar och inte täppa till ventilation eller liknande när du försöker täta för vatten.