40 218 läst · 167 svar
40k läst
167 svar
Stuga på berg med vatten i torpargrunden!
Renoverare
· Främsteby
· 2 inlägg
Intressant läsning. Men tråkigt för dig tråd skaparen. Jag o min sambo har också en stuga på berg. Där det halva året står massor med vatten. Ett par kubik säkert. Men huset står på olika nivåer så kan "huka" mig fram under hela stugan. O öppet runt om med trall med kjol så är väldigt väl ventilerat då hela huset står på gjutna plintar och stål balkar. Så mitt vatten under får vara.
Men iallafall jag hade nog bytt träplintarna i badrummet och sen provat ett par år och sen rive igen o inspekterat. eller bytt plintarna o hoppats på de bästa. Eller som sagt göra dräneringskanal i berget.
Men iallafall jag hade nog bytt träplintarna i badrummet och sen provat ett par år och sen rive igen o inspekterat. eller bytt plintarna o hoppats på de bästa. Eller som sagt göra dräneringskanal i berget.
Skönt att vattnet inte är något problem för er!Stampelyckan skrev:Intressant läsning. Men tråkigt för dig tråd skaparen. Jag o min sambo har också en stuga på berg. Där det halva året står massor med vatten. Ett par kubik säkert. Men huset står på olika nivåer så kan "huka" mig fram under hela stugan. O öppet runt om med trall med kjol så är väldigt väl ventilerat då hela huset står på gjutna plintar och stål balkar. Så mitt vatten under får vara.
Vi har gjort nytt badrum med gjutet golv, så ett par kvadratmeter av huset är tiptop! Steg två blev ett tak över baksidan där regnvatten samlats. Steg tre: Där det finns jord har vi grävt så det blivit ett ordentligt frånlut. Har även grävt fram naturliga rännor i berget, som forslar bort vatten. Nu återstår att åtgärda resten av grunden, men det orkar vi inte i år.
Har det stått så håller det säkert till nästa år också. Man ska inte bränna ut sig
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Avlopp gråvatten till stuga utan vatten
Vatten & Avlopp -
Inget vatten efter byte av kerampaket på Gustavsbergsblandare.
Vatten & Avlopp -
Tips för hus på berg med vatten som kommer in i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Kalla element i tvättstuga (vatten/bergvärme)
Värme allmänt -
Ställa en stuga på ett berg. Hur göra med avlopp och vatten?
Grund & Markarbeten