macgunde macgunde skrev:
Enequi rekommenderar som sagt inte mer än 15 av Windon Effecta 370+ per PV på denna växelriktare och med tanke på garantier etc. känns det onödigt att chansa kan jag tycka.
Sant men dom har ju kopplat till 18 st på pv1 som det är inkopplat idag?

Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Sant men dom har ju kopplat till 18 st på pv1 som det är inkopplat idag?
I sådana fall hade du behövt en HYD20 som kan ta 20 paneler per PV. Har själv en slinga med 18 paneler på min HYD20.

För de flesta(alla?) växelriktare går det att parallellkoppla 2st strängar med identiskt antal och identiska paneler på en och samma MPPT, jag har dock fått till mig att det gäller framförallt om panelfälten ligger i två motsatta väderstreck(t.ex öst resp. väst) och förutsatt att spänningarna och strömmarna fungerar mot specarna på växelriktaren utifrån det som Arnodt skrev i ett sammanfattande inlägg här tidigare.

Men din expert verkar antyda att det inte gäller för de produkterna du har. Är experten densamma som installerat anläggningen ?

Det fungerar på alla.

D Daniel 109 skrev:
Det fungerar på alla.
En bild från idag med bra sol. 18 paneler mot pv1 och 12 mot pv2. Ser väl ok ut eller?
Alla paneler som sagt på samma tak i syd

• Mobilappskärmbild som visar solinverterdata, inkluderar spänning, ström, effekt och energiproduktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.