D Daniel 109 skrev:
Man måste inte ha en MPPT per väderstreck. Även om det är bra om man har det. Däremot måste hela slingor ligga i samma väderstreck om man inte har ”optimerare”. Annars tappar man en hel del.
Aha.. Så vad skulle det i så fall innebära om jag då på MPPT 1 kopplar in 12+6 (parallellkopplade) sydliga paneler och på mppt 2 kopplar jag in en slinga med 12 paneler (sydtak) och på andra ingången på mppt2 kopplar jag in en slinga med 12 paneler (östtak) ? Tappar jag på det? Då skulle jag ju slippa upp på taket och dra om slingorna

Du kan inte ha två olika långa slingor på MPPT1, de måste vara lika.
Att kombinera så på MPPT2 innebär att den hittar ett läge som är bäst för kombinationen på de två slingorna. Det blir inte helt optimalt för någon av dem. Men inte långt ifrån. Du tappar lite, men inte särskilt mycket.

D Daniel 109 skrev:
Du kan inte ha två olika långa slingor på MPPT1, de måste vara lika.
Att kombinera så på MPPT2 innebär att den hittar ett läge som är bäst för kombinationen på de två slingorna. Det blir inte helt optimalt för någon av dem. Men inte långt ifrån. Du tappar lite, men inte särskilt mycket.
Jag har idag 12+6 parallellkopplade till samma ingång mot mppt 1 och sen en 12:a mot mppt 2. Verkar fungera fint. Slingorna 12+6 är ihopkopplade vid överspänningsskyddet så det är bara en kabel in i växelriktaren så att säga mot mppt 1

Om det är kopplat så, så kommer 6 panelslingan slingan inte att bidra alls.

D Daniel 109 skrev:
Om det är kopplat så, så kommer 6 panelslingan slingan inte att bidra alls.
Här är 12+6 på pv1 och 12 på pv2.

• Skärmvisning av en energisystemmonitor, visar spänning, ström och temperatur, med text på svenska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
De ligger uppenbarligen i serie. Inte parallellt.

• Gilla
Hemmagrejjarn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De ligger uppenbarligen i serie. Inte parallellt.
Så kan det ju faktiskt vara. Kommer ner 3 kabelpar från taket som blir 2 kabelpar efter överspänningsskyddet. Kan ju vara seriekopplat i den dosan.

De 12+6st som går ihop i överspänningsboxen ligger i serie som en sträng in på MPPT1. Därefter sen då de andra 12st på en sträng in på MPPT2. Både från dina bilder på VR och bild på data från densamma.

• Gilla
Hemmagrejjarn
  • Laddar…
Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Så kan det ju faktiskt vara. Kommer ner 3 kabelpar från taket som blir 2 kabelpar efter överspänningsskyddet. Kan ju vara seriekopplat i den dosan.
Det är så. Det syns på att spänningen på den slingan är ca 50% högre.

• Gilla
Hemmagrejjarn
  • Laddar…
M mortimer skrev:
De 12+6st som går ihop i överspänningsboxen ligger i serie som en sträng in på MPPT1. Därefter sen då de andra 12st på en sträng in på MPPT2. Både från dina bilder på VR och bild på data från densamma.
tack! Då återstår frågan om jag då kopplar in strängen med 18 (12+6) på
Mppt1 och de andra 12 på sydtaket på mppt 2 ingång 1 och nya 12 paneler på ett östtak på ingång 2 på mppt 2 så får jag alltså ett effekttapp där? En slinga sydtak och en slinga östtak alltså

Ja, men det är sannolikt så litet att du inte märker det. Optimal spänning varierar inte särskilt mycket med effekten. Det är strömmen som varierar.

D Daniel 109 skrev:
Ja, men det är sannolikt så litet att du inte märker det. Optimal spänning varierar inte särskilt mycket med effekten. Det är strömmen som varierar.
Precis.. sålänge det då är lika många paneler i varje slinga antar jag?

Japp.

Edit: Och paneler med samma spänning. Det är väl bäst att nämna det när det handlar om komplettering.

D Daniel 109 skrev:
Japp.

Edit: Och paneler med samma spänning. Det är väl bäst att nämna det när det handlar om komplettering.
Ja exakt. Det blir samma modell om det blir av.

Enequi rekommenderar som sagt inte mer än 15 av Windon Effecta 370+ per PV på denna växelriktare och med tanke på garantier etc. känns det onödigt att chansa kan jag tycka.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.