6 899 läst · 64 svar
7k läst
64 svar
Strängar, volt, antal paneler m.m
Aha.. Så vad skulle det i så fall innebära om jag då på MPPT 1 kopplar in 12+6 (parallellkopplade) sydliga paneler och på mppt 2 kopplar jag in en slinga med 12 paneler (sydtak) och på andra ingången på mppt2 kopplar jag in en slinga med 12 paneler (östtak) ? Tappar jag på det? Då skulle jag ju slippa upp på taket och dra om slingornaD Daniel 109 skrev:
Du kan inte ha två olika långa slingor på MPPT1, de måste vara lika.
Att kombinera så på MPPT2 innebär att den hittar ett läge som är bäst för kombinationen på de två slingorna. Det blir inte helt optimalt för någon av dem. Men inte långt ifrån. Du tappar lite, men inte särskilt mycket.
Att kombinera så på MPPT2 innebär att den hittar ett läge som är bäst för kombinationen på de två slingorna. Det blir inte helt optimalt för någon av dem. Men inte långt ifrån. Du tappar lite, men inte särskilt mycket.
Jag har idag 12+6 parallellkopplade till samma ingång mot mppt 1 och sen en 12:a mot mppt 2. Verkar fungera fint. Slingorna 12+6 är ihopkopplade vid överspänningsskyddet så det är bara en kabel in i växelriktaren så att säga mot mppt 1D Daniel 109 skrev:
Om det är kopplat så, så kommer 6 panelslingan slingan inte att bidra alls.
De ligger uppenbarligen i serie. Inte parallellt.
tack! Då återstår frågan om jag då kopplar in strängen med 18 (12+6) påM mortimer skrev:
Mppt1 och de andra 12 på sydtaket på mppt 2 ingång 1 och nya 12 paneler på ett östtak på ingång 2 på mppt 2 så får jag alltså ett effekttapp där? En slinga sydtak och en slinga östtak alltså
Ja, men det är sannolikt så litet att du inte märker det. Optimal spänning varierar inte särskilt mycket med effekten. Det är strömmen som varierar.
Japp.
Edit: Och paneler med samma spänning. Det är väl bäst att nämna det när det handlar om komplettering.
Edit: Och paneler med samma spänning. Det är väl bäst att nämna det när det handlar om komplettering.