6 843 läst · 64 svar
7k läst
64 svar
Strängar, volt, antal paneler m.m
Vill dubbelkolla en sak här. 2 mppt med 2 ingångar vardera. Jag kan alltså inte koppla om så jag får en ren slinga med 18 paneler och den andra med 12 paneler och koppla in dom 2 slingorna på varsin ingång mot mppt 1 och sen bygga på med en slinga i annat väderstreck mot mppt 2? Eller måste det vara 15+15 på mppt1 ?H håbbe1961 skrev:
Nej. 2st strängar om vardera 15st paneler som parallellkopplas på MPPT1 ingången. OM strömme inte blir för hög mot vad växelriktaren klarar på resp MPPT.Hemmagrejjarn skrev:Vill dubbelkolla en sak här. 2 mppt med 2 ingångar vardera. Jag kan alltså inte koppla om så jag får en ren slinga med 18 paneler och den andra med 12 paneler och koppla in dom 2 slingorna på varsin ingång mot mppt 1 och sen bygga på med en slinga i annat väderstreck mot mppt 2? Eller måste det vara 15+15 på mppt1 ?
Parallellkoppling förutsättningar att det är identiskt antal på resp. sträng som parallellkopplas, även om samma väderstreck och taklutning.
Hemmagrejjarn,
Du verkar enligt ditt foto ha 30 st paneler och alla i samma väderstreck och lutning.
Är det paneler även på takkupan? Eller synvilla?
Då gör du 2 st seriekopplade strängar med varje 15 st paneler.
Dessa parallellkopplas och in på MPPT1.Solarkablar fås dras om uppe på taket mellan panelerna.
Då har du ledigt MPPT 2-ingången att ansluta en ny sträng med 12 st seriekopplade paneler.
Är det på garaget du tänker ha de nya panelerna?
Har du överspänningsboxen på utsidan på fasaden?
Är växelriktaren också så oskyddad placerad utomhus? Tjuven gnuggar händerna.
För de nya 12 st panelerna kan du ju välja några effektstarka på ca 400 Wp eller starkare. De nya behöver alls inte vara samma som de du har.
Du verkar enligt ditt foto ha 30 st paneler och alla i samma väderstreck och lutning.
Dessa parallellkopplas och in på MPPT1.Solarkablar fås dras om uppe på taket mellan panelerna.
Då har du ledigt MPPT 2-ingången att ansluta en ny sträng med 12 st seriekopplade paneler.
För de nya 12 st panelerna kan du ju välja några effektstarka på ca 400 Wp eller starkare. De nya behöver alls inte vara samma som de du har.
Redigerat:
Nej de två ingångarna är ihopkopplade mot 1 mpptHemmagrejjarn skrev:Vill dubbelkolla en sak här. 2 mppt med 2 ingångar vardera. Jag kan alltså inte koppla om så jag får en ren slinga med 18 paneler och den andra med 12 paneler och koppla in dom 2 slingorna på varsin ingång mot mppt 1 och sen bygga på med en slinga i annat väderstreck mot mppt 2? Eller måste det vara 15+15 på mppt1 ?
Ja de fästs i genomföringshålen på lådan och sedan kabeln igenom och så drar man åt så att gummit klämmer om isoleringen på kabeln. Så man inte drar loss från kopplingsplintarnaHemmagrejjarn skrev:
Hej, växelriktare, batterier osv sitter inne i garaget. Överspänningsskyddet sitter på fasaden på huset där växelriktaren tidigare satt. Nya panelerna tänker jag på garaget i så fall. Såhär ser mitt system ut idag.A Arnodt skrev:Hemmagrejjarn,
Angående andra paneler absolut. Har windon effecta 370+ på taket i söderläge. Väldigt nöjd med dom riktigt bra. Men detta är ett garagetak i österläge med kanske 22 graders lutning så där kan det vara andra paneler. Har du något tips? Är plåttak.A Arnodt skrev:Hemmagrejjarn,
om jag kopplar om så det blir 15+15 vad blir då volt och ampere? Funkar det mot växelriktarens spec som jag postade tidigare härM mortimer skrev:
Jag står i begrepp att installera mina solpaneler också. 24 st JinkoSolar 420W ska kopplas till en Solax Hybrid X3.
Det kommer bli två strängar med 12 paneler i varje på sadeltak som vätter mot väster, alltså exakt samma förutsättningar för båda strängarna. Växelriktaren har vad jag kan förstå möjlighet att parallellkoppla strängarna i MPPT1.
Vad är fördelen med att göra så? Utöver att jag har MPPT2 ”kvar” för eventuell utbyggnad av systemet på andra sidan taket.
Det kommer bli två strängar med 12 paneler i varje på sadeltak som vätter mot väster, alltså exakt samma förutsättningar för båda strängarna. Växelriktaren har vad jag kan förstå möjlighet att parallellkoppla strängarna i MPPT1.
Vad är fördelen med att göra så? Utöver att jag har MPPT2 ”kvar” för eventuell utbyggnad av systemet på andra sidan taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle föreslå att du påbörjar en egen tråd så denna behandlar TS frågor.hoffret skrev:Jag står i begrepp att installera mina solpaneler också. 24 st JinkoSolar 420W ska kopplas till en Solax Hybrid X3.
[bild]