K knightjocke skrev:
Se länken så ser du hur den ser ut. [länk]
ok, ska dom sitta mot boxen alltså? Detta är inget jag gjort själv utan det är elektriker som gjort allt jobb

H håbbe1961 skrev:
Tänk på att nya slingor måste passera överspänningskydd och dc brytare
Vill dubbelkolla en sak här. 2 mppt med 2 ingångar vardera. Jag kan alltså inte koppla om så jag får en ren slinga med 18 paneler och den andra med 12 paneler och koppla in dom 2 slingorna på varsin ingång mot mppt 1 och sen bygga på med en slinga i annat väderstreck mot mppt 2? Eller måste det vara 15+15 på mppt1 ?

Hemmagrejjarn Hemmagrejjarn skrev:
Vill dubbelkolla en sak här. 2 mppt med 2 ingångar vardera. Jag kan alltså inte koppla om så jag får en ren slinga med 18 paneler och den andra med 12 paneler och koppla in dom 2 slingorna på varsin ingång mot mppt 1 och sen bygga på med en slinga i annat väderstreck mot mppt 2? Eller måste det vara 15+15 på mppt1 ?
Nej. 2st strängar om vardera 15st paneler som parallellkopplas på MPPT1 ingången. OM strömme inte blir för hög mot vad växelriktaren klarar på resp MPPT.
Parallellkoppling förutsättningar att det är identiskt antal på resp. sträng som parallellkopplas, även om samma väderstreck och taklutning.

Hemmagrejjarn,
Du verkar enligt ditt foto ha 30 st paneler och alla i samma väderstreck och lutning.

Är det paneler även på takkupan? Eller synvilla?

Då gör du 2 st seriekopplade strängar med varje 15 st paneler.
Dessa parallellkopplas och in på MPPT1.Solarkablar fås dras om uppe på taket mellan panelerna.

Då har du ledigt MPPT 2-ingången att ansluta en ny sträng med 12 st seriekopplade paneler.
Är det på garaget du tänker ha de nya panelerna?

Har du överspänningsboxen på utsidan på fasaden?
Är växelriktaren också så oskyddad placerad utomhus? Tjuven gnuggar händerna.

För de nya 12 st panelerna kan du ju välja några effektstarka på ca 400 Wp eller starkare. De nya behöver alls inte vara samma som de du har.

Redigerat:
Nej de två ingångarna är ihopkopplade mot 1 mppt

ok, ska dom sitta mot boxen alltså? Detta är inget jag gjort själv utan det är elektriker som gjort allt jobb
Illustration av mönsterkort och komponenter, en potentiometer installeras, teknisk ritning, instruktionssteg nummer 10.

Brukar se ut så här. Kanske löst på annat sätt men ser lite svajigt ut. Bilden är från din box Hager VE manual

K
Ja de fästs i genomföringshålen på lådan och sedan kabeln igenom och så drar man åt så att gummit klämmer om isoleringen på kabeln. Så man inte drar loss från kopplingsplintarna

A Arnodt skrev:
Hemmagrejjarn,
Du verkar enligt ditt foto ha 30 st paneler och alla i samma väderstreck och lutning.

Dessa parallellkopplas och in på MPPT1.Solarkablar fås dras om uppe på taket mellan panelerna.

Då har du ledigt MPPT 2-ingången att ansluta en ny sträng med 12 st seriekopplade paneler.

För de nya 12 st panelerna kan du ju välja några effektstarka på ca 400 Wp eller starkare. De nya behöver alls inte vara samma som de du har.
Hej, växelriktare, batterier osv sitter inne i garaget. Överspänningsskyddet sitter på fasaden på huset där växelriktaren tidigare satt. Nya panelerna tänker jag på garaget i så fall. Såhär ser mitt system ut idag.

• Elrum med solenergisystem, växelriktare, batterilagring och säkerhetskopior för strömförsörjning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K knightjocke skrev:
Ja de fästs i genomföringshålen på lådan och sedan kabeln igenom och så drar man åt så att gummit klämmer om isoleringen på kabeln. Så man inte drar loss från kopplingsplintarna
Tack! Ska kolla upp det där

A Arnodt skrev:
Hemmagrejjarn,

Angående andra paneler absolut. Har windon effecta 370+ på taket i söderläge. Väldigt nöjd med dom riktigt bra. Men detta är ett garagetak i österläge med kanske 22 graders lutning så där kan det vara andra paneler. Har du något tips? Är plåttak.

M mortimer skrev:
Nej. 2st strängar om vardera 15st paneler som parallellkopplas på MPPT1 ingången. OM strömme inte blir för hög mot vad växelriktaren klarar på resp MPPT.
Parallellkoppling förutsättningar att det är identiskt antal på resp. sträng som parallellkopplas, även om samma väderstreck och taklutning.
om jag kopplar om så det blir 15+15 vad blir då volt och ampere? Funkar det mot växelriktarens spec som jag postade tidigare här

om jag kopplar om så det blir 15+15 vad blir då volt och ampere? Funkar det mot växelriktarens spec som jag postade tidigare här
Utifrån vad jag kan utläsa från specarna så ska det fungera. Men någon mer får dubbelbekräfta också som har hundra koll på det elektriska.

• Gilla
Hemmagrejjarn
  • Laddar…
Jag står i begrepp att installera mina solpaneler också. 24 st JinkoSolar 420W ska kopplas till en Solax Hybrid X3.
Det kommer bli två strängar med 12 paneler i varje på sadeltak som vätter mot väster, alltså exakt samma förutsättningar för båda strängarna. Växelriktaren har vad jag kan förstå möjlighet att parallellkoppla strängarna i MPPT1.
Vad är fördelen med att göra så? Utöver att jag har MPPT2 ”kvar” för eventuell utbyggnad av systemet på andra sidan taket.
Elektrisk komponent med brytare, säkringar, fläkt och etiketterade anslutningar för solpaneler och batteri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hoffret hoffret skrev:
Jag står i begrepp att installera mina solpaneler också. 24 st JinkoSolar 420W ska kopplas till en Solax Hybrid X3.
Det kommer bli två strängar med 12 paneler i varje på sadeltak som vätter mot väster, alltså exakt samma förutsättningar för båda strängarna. Växelriktaren har vad jag kan förstå möjlighet att parallellkoppla strängarna i MPPT1.
Vad är fördelen med att göra så? Utöver att jag har MPPT2 ”kvar” för eventuell utbyggnad av systemet på andra sidan taket.
[bild]
Jag skulle föreslå att du påbörjar en egen tråd så denna behandlar TS frågor.

M mortimer skrev:
Jag skulle föreslå att du påbörjar en egen tråd så denna behandlar TS frågor.
Tänkte att det var en såpass angränsande fråga, men du har såklart rätt! Jag skapar en egen tråd!

• Gilla
mortimer
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.