8 233 läst · 70 svar
8k läst
70 svar
Storförbrukaren av el bor i storstad, har pool, elbil och elektrisk golvvärme
Vet ej var du kikar.D Dilato skrev:Den siffran gäller väl bara de minsta husen typ VILLA NÄSBY boarea 95 m2.
Villa Vetlanda, 146 m² drar mer normala 9 000-11 600 kWh inkl allt.
Villa Nybro 119 m2, region Malmö drar enligt broschyren 9 000-11 800 kWh inkl hushållsel.
Mitt betonghus byggt 1955 130 m² 1,5 plan + 84 m² källare helt i originalskick utan några ombyggnader eller förbättringar förutom oljepanna till LVVP, originalfönster tvåglas m.m.
i samma region drar ~10 000- 11 000kWh inkl hushållsel beroende på hur lång och kall vintern är.
Såå himla fantastigt mycket bättre är inte en toppmodern Smålandsvilla!
Men jag var inne i databasen nu och kollade. Man behöver välja rätt fönster, då får man en förbrukning på 7600 kWh all el 1 1/2 plan 156 kvm, södra Sverige.
R
RalleB
Husägare
· Jönköpings län
· 1 083 inlägg
RalleB
Husägare
- Jönköpings län
- 1 083 inlägg
Känsligt ämne?
Snarare så att jag fått bekräftelse på att jag aldrig kommer kontakta en energirådgivare för råd.
Att riva ett befintligt hus och bygga nytt för att spara in på energikostnader?
Så vad kostar det att riva sitt befintliga hus och bygga nytt?
Man har förmodligen redan lån på sitt nuvarande hus vilket man måste öka upp med ett par miljoner. Så hur lång är ROI då?
Och har man inga lån så är nog en högre förbrukning inget problem.
För de miljonerna man behöver för ett nytt kan man betala el i många år.
Men du kanske förutsätter att man har 3-4 miljoner liggandes så man betalar kontant…..
De som har dom pengarna liggandes vet garanterat hur man får bättre avkastning på de än att riva och bygga nytt för att spara lite el….
Snarare så att jag fått bekräftelse på att jag aldrig kommer kontakta en energirådgivare för råd.
Man har förmodligen redan lån på sitt nuvarande hus vilket man måste öka upp med ett par miljoner. Så hur lång är ROI då?
Men du kanske förutsätter att man har 3-4 miljoner liggandes så man betalar kontant…..
De som har dom pengarna liggandes vet garanterat hur man får bättre avkastning på de än att riva och bygga nytt för att spara lite el….
Är man gäldfri vilket de flesta blir efter vart kan det faktiskt vara en god idé att bygga nytt, än att ha kostnader för underhåll och höga energikostnader.R RalleB skrev:Känsligt ämne?
Räkna på det. Det behöver inte bli dyrare på sikt jämfört med att bo kvar i sitt gamla hus. Dessutom oftast mkt bättre komfort.
Det kommer även en dag när huset skall säljas.
I Finland där jag bor är det vanligt att man på landsorten byter ut gammalt mot nytt istället för oändligt underhåll.
I städerna är det för kostsamt.
Redigerat:
Som vanlig dödlig har jag ingen tillgång till "databas" utan får nöja mig med vad dom publicerar till allmänheten.J Jan Young skrev:
Vilken villa referar du till ?
https://www.smalandsvillan.se/vara-hus/villa-nybro/
Jag är gäldfri och har varit i flera år.J Jan Young skrev:
Men du glömmer en sak, de flesta i min situation kan inte låna på banken för det enda som räknas är inkomst av tjänst.
Pension är inte inkomst som räknas, kapitalinkomster räknas inte heller.
Att riva ett obelånat hus värt tre miljoner (kasta bort hela värdet) för att bygga nytt med egna eller lånade pengar tror jag inte finns på någons karta.
Första frågan blev väl lite svårtolkad. 'Hur mycket el har du köpt' jag har köpt 8000kWh och sålt 5000kWh alltså konsumerar jag 3000 vilket jag fyllde i. Kanske skulle ha en fråga för köpt och en för sålt./JohanRedaktionen skrev:
Har energikonsulten något förslag på hur man gör med familjen under de 6-12 månader det tar att få upp det nya huset?
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Den som har solceller tänker lite annorlunda än alla andra har jag förstått. För dom är husets elförbrukning inte riktigt lika viktig som den som ej producerar el själv.J Johan236 skrev:
Av den anledningen har vi lagt till "Ange hur mycket el du köper om du har solceller." i den förklarande texten till "Hur stor är din årsförbrukning i kWh? Ange all elkonsumtion för uppvärmning och hushållsel.".
Om man sedan väljer "Solceller" som uppvärmningsalternativ så dyker det upp 2 nya fält längre ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1. "Om du har solceller, hur stor är din årsproduktion i kWh?"
2. "Om du har solceller, hur mycket av din årsproduktion säljer du tillbaka till elnätet? Ange kWh."
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hur mycket du köper och säljer per år brukar stå på din elräkning, även om det inte är särskilt tydligt eftersom "köpt el" brukar anges som "årsförbrukning" på fakturan.
Om du köpt 8000 kWh och sålt 5000 kWh så ska du fylla i 8000 kWh i det första fältet.
I "Såld el"-fältet ska du fylla i 5000 kWh.
Hur mycket du producerar vet jag ej, men det brukar stå på elnätföretagets "Mina sidor" under fliken "Elproduktion". Det kan också stå i en app eller hemsida som är uppkopplad till ditt solcellssystem. Siffrorna kanske inte stämmer överens exakt men du får uppskatta hur mycket el som ditt system producerar, typ normalt 8-12 000 kWh om du har typ 32 solcellspaneler (rätta mig om jag har fel).
Jag har själv inga solceller så jag är inget proffs på detta. Jag vet bara att varje solcellspanel brukar vara 90 cm breda. Önskar jag kunde guida solcellsanvändarna mer.
Redigerat:
Vi skaffade solceller strax före årsskiftet och har därför inte svarat att vi har solceller. Men köpta kWh, producerade kWh och sålda kWh som det går att fylla i nu borde kunna ge en bra indikation på hur solceller påverkar husets elkostnad på årsbasis. Ser fram emot att kunna uppdatera våra siffror nästa år. Då vore det lite intressant att kunna ha kvar gamla data för att se hur större investeringar påverkar.Per Eskilsson skrev:Den som har solceller tänker lite annorlunda än alla andra har jag förstått. För dom är husets elförbrukning inte riktigt lika viktig som den som ej producerar el själv.
Av den anledningen har vi lagt till "Ange hur mycket el du köper om du har solceller." i den förklarande texten till "Hur stor är din årsförbrukning i kWh? Ange all elkonsumtion för uppvärmning och hushållsel.".
[bild]
Om man sedan väljer "Solceller" som uppvärmningsalternativ så dyker det upp 2 nya fält längre ner.
[bild]
1. "Om du har solceller, hur stor är din årsproduktion i kWh?"
2. "Om du har solceller, hur mycket av din årsproduktion säljer du tillbaka till elnätet? Ange kWh."
[bild]
Hur mycket du köper och säljer per år brukar stå på din elräkning, även om det inte är särskilt tydligt eftersom "köpt el" brukar anges som "årsförbrukning" på fakturan.
Om du köpt 8000 kWh och sålt 5000 kWh så ska du fylla i 8000 kWh i det första fältet.
I "Såld el"-fältet ska du fylla i 5000 kWh.
Hur mycket du producerar vet jag ej, men det brukar stå på elnätföretagets "Mina sidor" under fliken "Elproduktion". Det kan också stå i en app eller hemsida som är uppkopplad till ditt solcellssystem. Siffrorna kanske inte stämmer överens exakt men du får uppskatta hur mycket el som ditt system producerar, typ normalt 8-12 000 kWh om du har typ 32 solcellspaneler (rätta mig om jag har fel).
Jag har själv inga solceller så jag är inget proffs på detta. Jag vet bara att varje solcellspanel brukar vara 90 cm breda. Önskar jag kunde guida solcellsanvändarna mer.
Använd Greenly appen tex så kan du blicka bakåt och jämföra.A Anderscurl skrev:Vi skaffade solceller strax före årsskiftet och har därför inte svarat att vi har solceller. Men köpta kWh, producerade kWh och sålda kWh som det går att fylla i nu borde kunna ge en bra indikation på hur solceller påverkar husets elkostnad på årsbasis. Ser fram emot att kunna uppdatera våra siffror nästa år. Då vore det lite intressant att kunna ha kvar gamla data för att se hur större investeringar påverkar.
Liknande trådar
-
Måste (eller bör) vägg ha gipsskiva för våtrum bakom våtrumsmatta?
Byggmaterial & Byggteknik -
Hur får jag bort gammalt lim från träpanelen?
Fritidshus -
Vill ta bort en häck - gräva ut eller rycka ut?
Häckar, Buskar & Träd -
Avstånd mellan ribbor i myggfönster
Fönster & Dörrar -
Borra i hustegel
Utbyggnad och tillbyggnad