8 234 läst · 70 svar
8k läst
70 svar
Storförbrukaren av el bor i storstad, har pool, elbil och elektrisk golvvärme
Direktverkande el har alltid 100% verkningsgrad.J Jan Young skrev:Elektrisk golvvärme borde nog förbjudas, liknande förbud som gamla glödlampan. Vi där jag jobbar har gjort otaliga analyser på elektrisk golvvärme i hall, toalettrum, tvättstugor i lägenhetshus och villor I många fall är just elektrisk golvvärme den största enskilda elförbrukaren i en villa, efter VP.
Problemet med mineralbaserade ytskickt är att de är för värmeavledande. Trots att de inte är kalla, men i och med den goda värmeledningförmågan upplevs de som kalla. (Jämför med att inomhus sätta handen på en frigolitplatta och på en stenskiva) Därför sätts elektrisk värme undertill.
Idag finns ett otal värmeisolerande material som är utmärkta alternativ till olika typer av mineralbaserade ytor, utan el-värme under. Samma komfort. Vill man får upp komforten kan man lägga en badrumsmatta ovanpå som är lätt att tvätta.
Det är en tidsfråga innan nya regler kommer. Boverket jobbar på detta sedan flera år. Men haken är den låga investingskostnaden för slingorna som gör att de är i en uppförsbacke. En annan hake är att el-golvvärme ger 5% högre verkningsgrad än vattenburen golvvärme, vid direktel båda. Fråga mig inte hur de har fått fram siffran. Men antagligen är det den mindre trögheten det utgår ifrån för el-värmen.
Hej,
Det är t.ex. en väldigt liten skillnad (i mindre) elanvändning ((16 356–15 832 = 524) kWh/år) för den som använder pellets till uppvärmning (och därmed använder energi från pelletsen, och betalar extra för den) och den som använde bergvärme och har all sin energikostnad i elkraften.
Varför är det så?
Man kanske, helt enkelt, inte skall dra några slutsatser (lärdomar) eftersom indatat är ganska grovt uppdelat?
Det är t.ex. en väldigt liten skillnad (i mindre) elanvändning ((16 356–15 832 = 524) kWh/år) för den som använder pellets till uppvärmning (och därmed använder energi från pelletsen, och betalar extra för den) och den som använde bergvärme och har all sin energikostnad i elkraften.
Varför är det så?
Man kanske, helt enkelt, inte skall dra några slutsatser (lärdomar) eftersom indatat är ganska grovt uppdelat?
Jag kan ju erkänna att jag har angivit fel energiförbrukning. Trots att det i rutan man ska fylla i hur mycket el man använder står att man ska göra just det så fyllde jag i husets värmebehov i kWh. Det kanske är andra som gjort samma fel vilket gör att jämförelsen kanske inte stämmer.
Mitt tankefel var att jag tänkte att husets energiförbrukning för uppvärmning var intressant, inte bara el-delen.
Ser även att det bara är jag som har gasvärme av de som fyllt i, så tabellen i artikeln stämmer inte längre. Tyckte jag kände igen siffran på gas-raden.
Mitt tankefel var att jag tänkte att husets energiförbrukning för uppvärmning var intressant, inte bara el-delen.
Ser även att det bara är jag som har gasvärme av de som fyllt i, så tabellen i artikeln stämmer inte längre. Tyckte jag kände igen siffran på gas-raden.
Heje02jr skrev:Jag kan ju erkänna att jag har angivit fel energiförbrukning. Trots att det i rutan man ska fylla i hur mycket el man använder står att man ska göra just det så fyllde jag i husets värmebehov i kWh. Det kanske är andra som gjort samma fel vilket gör att jämförelsen kanske inte stämmer.
Bra att du ger återkoppling
För att man ska kunna ha ”nytta” av en sådan här undersökning då krävs bl.a. att upplägget är genomtänkt och att deltagarna ”fyller i korrekt”.
Desto mer ”fel” i indata desto större risk att det blir en undersökning utan egentlig ”nytta”. I värsta fall kan, den som söker information missledas.
Vi behöver bli mer medvetna om hur vi använder vår köpta ”energi” och var vi kan ”justera” och spara.
Många suckar när de skall betala energiräkning(arna). Det vore bra om fler av dessa blir medvetna om sin energianvändning och börjar titta på åtgärder.
"Min" rad i tabellen visar just hur mycket energi jag använder för att värma mitt hus, både per kvadratmeter och totalt. Efter att jag uppdaterat till bara elförbrukning ligger jag lågt i tabellen, ca 5000 kWh el per år gör ju att gas ser väldigt bra ut. Just nu kan jag inte rekommendera det dock... (gaspriset är ju inget att hurra över, och inga märkligt fördelade bidrag här inte)
Sen borde nog inte gas vara med i tabellen än, det är ju risk för att statistiken blir lite sned med en datapunkt.
Sen borde nog inte gas vara med i tabellen än, det är ju risk för att statistiken blir lite sned med en datapunkt.
Administrator
· Skåne
· 7 841 inlägg
Klicka på knappen uppdatera för att ändra så att dina värden blir korrekta.
Elsystemet i Sveriges källor är i symbios. Ett fantastisk bra sätt att sörja för att det finns el hela tiden oavsett om det blåser eller ej. Vattenmagasinen är det fina i det hela och till stor del även kärnkraftenFotografen skrev:Det kan jag ju hålla med om.
Här börjar problemet vara att är det vindstilla står alla vindkraftverk stilla, oavsett om du har ett, tio eller tusen.
Nere i Europa är problemen med gasen annorlunda, mer ger samma resultat, plus då koloxidutsläpp när den brinner...hursomhelst, det vore på sitt sätt trevligt med andra lösningar än att bygga nya kärnkraftverk, det behovet går inte att spara bort hur man än försöker. Speciellt inte med elbilar.
Energi och effekt måste räcka till, räcker inte effekten blir det svart på momangen även om årsproduktionen av energi ser ut att räcka. För att det ska räcka till även framöver måste vi bygga nya väderoberoende kraftverk när de vi har är slut om ~20 år.J Jan Young skrev:
Har du bättre alternativ än kärnkraft i botten? Jag vill påstå att det tar åtminstone 20 år från den dag vi säger "Bygg Nu!" till att verket fasar in.
Vi är redan där att det kan bli kritiskt när en eller annan reaktor står still av nån anledning, och de blir inte yngre.
Eller vad argumenterar du för?
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Jag har nu uppdaterat tabellen och skrivit ”för få svar” på gas.e02jr skrev:"Min" rad i tabellen visar just hur mycket energi jag använder för att värma mitt hus, både per kvadratmeter och totalt. Efter att jag uppdaterat till bara elförbrukning ligger jag lågt i tabellen, ca 5000 kWh el per år gör ju att gas ser väldigt bra ut. Just nu kan jag inte rekommendera det dock... (gaspriset är ju inget att hurra över, och inga märkligt fördelade bidrag här inte)
Och menar ni att de som har fjärrvärme ändå använder 12 MWh el per år? Utöver energin som går åt till fjärrvärme? Om det INTE är så, så behöver ni uppdatera rubriken till att det som MÄTS är totalt använd energi och inte bara energi i form av el…
Våra två elbilar står för drygt 25% av vår elförbrukning, men det är helt i sin ordning. Vi låg på drygt 14 500 kWh/år förut, nu knappt 20 000 kWh/år. Vi kör runt 2 500 mil år tillsammans. Vi spar ca 27 000 kr/år bara i bränslekostnad.T TrädgårdsBjörnen skrev:
Tycker dock det känns helt OK för 193 kvm, bergvärme, vattenburen golvvärme.
Administrator
· Skåne
· 6 535 inlägg
Ja, vi menar att de som har fjärrvärme i genomsnitt förbrukar 12 000 kWh/år (11 527 just nu) i ”hushållsel, med mera” utöver den energi som går åt till fjärrvärme.A antett skrev:
Direktverkande elen från komfortvärmen värmer ju även upp huset så att VP behöver jobba lite mindre, såklart mot en faktor motsvarande genomsnittligt COP såklart.J Jan Young skrev:Elektrisk golvvärme borde nog förbjudas, liknande förbud som gamla glödlampan. Vi där jag jobbar har gjort otaliga analyser på elektrisk golvvärme i hall, toalettrum, tvättstugor i lägenhetshus och villor I många fall är just elektrisk golvvärme den största enskilda elförbrukaren i en villa, efter VP.
Problemet med mineralbaserade ytskickt är att de är för värmeavledande. Trots att de inte är kalla, men i och med den goda värmeledningförmågan upplevs de som kalla. (Jämför med att inomhus sätta handen på en frigolitplatta och på en stenskiva) Därför sätts elektrisk värme undertill.
Idag finns ett otal värmeisolerande material som är utmärkta alternativ till olika typer av mineralbaserade ytor, utan el-värme under. Samma komfort. Vill man får upp komforten kan man lägga en badrumsmatta ovanpå som är lätt att tvätta.
Det är en tidsfråga innan nya regler kommer. Boverket jobbar på detta sedan flera år. Men haken är den låga investingskostnaden för slingorna som gör att de är i en uppförsbacke. En annan hake är att el-golvvärme ger 5% högre verkningsgrad än vattenburen golvvärme, vid direktel båda. Fråga mig inte hur de har fått fram siffran. Men antagligen är det den mindre trögheten det utgår ifrån för el-värmen.
Hur går dina tankar när elpatronen går in och stödjer VPn, ska det också förbjudas? Det är i princip lika ineffektivt.
Det bästa är ju såklart att använda mer isolerande material som är skönare att gå barfota på, men så praktiskt är inte människosläktet i alla lägen.