katos skrev:
Från vem skulle det vara ett krav att man måste ha ett låsbart skåp för medicin och vem skulle kontrollera det kravet? ...
Tja, någon kommunal förvaltning kanske, det får någon annan reda ut.
Jag berättade bara hur det var när vi byggde vårt hus.

Och jag kan föreställa mig att samma standard är lämplig att följa när man renoverar/ändrar i ett befintligt hus.
 
badtastex skrev:
Har nu äntligen fått klart och hängt upp ett medicinskåp. Byggt av 18/6mm björkplywood och 22mm ask.

Skåpet fylldes på ganska snabbt eftersom det blir en del medikamenter med två barn som blir sjuka jämnt. ;)

[bild]
Bra jobbat!

KnockOnWood skrev:
Det är kanske till och med ett krav.
De enda synpunkter min bygglovshandläggare hade på byggsamrådet var att jag måste ha
1) Barnspärr på knivlådan i köket och
2) låsbart medicinskåp.
Sparken ska hen ha. Den lönen är strikt slöseri med skattemedel.
 
  • Gilla
På grön kvist och 1 till
  • Laddar…
jonmo skrev:
...
Sparken ska hen ha. Den lönen är strikt slöseri med skattemedel.
Jag säger inte mot dig :)
 
  • Gilla
På grön kvist
  • Laddar…
Det finns nog knappast lagstadgat men rekommendationen med lås på medicinskåp bygger väl på statistik över antal läkemedelsförgiftade barn. En enkel åtgärd som, statistiskt sätt, kan hindra mycket lidande.
Det behövs inte många gram paracetamol för att paja ett barns lever.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Tack för kommentarerna, när det gäller lås så har det faktiskt varit uppe till diskussion. Jag föreslog en innanförliggande låskista med ett diskret nyckelhål på framsidan men frun (som brukar vara väldigt bra att hitta säkerhetsrisker när det gäller barnen) tyckte inte det behövdes. Vi får ta en ny diskussion helt enkelt. ;)

Som någon redan nämnt så sitter skåpet högt, handtaget för att öppna hamnar på cirka 1.60 som det sitter nu och det finns inga stolar naturligt i det här rummet.
En enkel och osynlig form av låsning, om man når ovansidan skåpet, är att borra ett litet hål uppifrån (bakom krönlisten) och sedan skjuta ned en pianotråd eller liknande rakt ner i dörren. En liten ögla bockar man som grepp och döljs bakom krönlisten. Blir svåröppnat även på svärmorsnivå
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Tack för tipset, har funderat i de banorna men tyvärr når krönlksten upp till 2.15 vilket i så fall skulle diskvalificera min kära fru från tillträde till skåpet.

Är dock ganska om att ett lås behövs så vi får ta och ordna något. Siktar i så fall på ett lås med nyckel från framsidan och sedan gömma nyckeln på något bra och oåtkomligt ställe.
 
badtastex skrev:
Tack för tipset, har funderat i de banorna men tyvärr når krönlksten upp till 2.15 vilket i så fall skulle diskvalificera min kära fru från tillträde till skåpet.

Är dock ganska om att ett lås behövs så vi får ta och ordna något. Siktar i så fall på ett lås med nyckel från framsidan och sedan gömma nyckeln på något bra och oåtkomligt ställe.
Ovanpå skåpet då ;)
 
  • Gilla
Toddbertuzzi och 4 till
  • Laddar…
Första gången jag postar något här, men blev rätt så nöjd med min barnspis till sonen.
Liten LED-spot i ugnen för ugnsbelysning:) /Maria
Hemgjord barnspis i vitt med LED-spot i ugnen, diskho, hyllor och köksredskap.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_3999.JPG
 
  • Gilla
hus520 och 9 till
  • Laddar…
M
badtastex skrev:
Tack för tipset, har funderat i de banorna men tyvärr når krönlksten upp till 2.15 vilket i så fall skulle diskvalificera min kära fru från tillträde till skåpet.

Du får det att låta som något negativt? 😂
 
Gjorde ett bord till växthuset av gamla golvplankor. Väldigt basic om man jämför med vissas fantastiska projekt. En fråga: finns det något vax som inte ändrar färgen på trät? Jag har använt antikvax som är transparent men trät blev mycket mörkare av det...


Hemmagjort bord i växthus byggt av återanvända golvplankor, bredvid slipverktyg på stenplattor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 5 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Den där lite "ruffa" stilen passar perfekt i växthuset. Snyggt bord. :)
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
osiris skrev:
En fråga: finns det något vax som inte ändrar färgen på trät? Jag har använt antikvax som är transparent men trät blev mycket mörkare av det..
[bild]
Osmo 3041 Natur.
 
S
Såpa gör inte trät mörkare.
 
Hade en större och böjd planka alm över som jag funderat på vad jag ska göra med. Det blev en bänk. Finish: 5 lager Danish Oil

Handgjord bänk av böjd alm planka med Danish Oil finish på träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handgjord bänk av böjd almplanka med finish av Danish Oil på en träaltan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hep och 28 till
  • Laddar…
Den var riktigt snygg.
 
  • Gilla
perhed och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.