1 683 084 läst · 3 257 svar
1683k läst
3,3k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Snyggt!P Pettman skrev:
Hur fick du till gängorna i trät? Planerat att bygga en papperspress och vill inte använda metall helst i konstruktionen pga fuktiga papper och risk för rost.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Gissar med något likvärdigt, körde sådan i träslöjden när jag gjorde en nötknäckareSkaalman skrev:
https://swedendro-tools.se/se/produkter/handverktyg/gangverktyg
Byggveteran
· 2 417 inlägg
Äntligen klar med andra halvan av min ”serie”. Kanske sängbord, kanske på varsin sida soffan, kanske något annat. Hur som helst kul att bygga och jag lärde mig en hel del på vägen.
Min fina ytbehandlarmatta från Rusta kanske borde in i tråden om verktygsinköp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Min fina ytbehandlarmatta från Rusta kanske borde in i tråden om verktygsinköp.
Egen ritning, fast jag är som alla andra inspirerad av saker jag sett. Formen på benen är snodda från nätet, men själva klumpen är väl en mix av WALL-E, en papperskorgsdroid i Star Wars och mitt eget huvud. Det var en övning att både rita upp en idé och sedan följa den fullt ut. För en gångs skull blev de precis enligt plan.
Logga in
Skapa konto
Stiligt! Är det vitmålat eller laminat på insidan?Hep skrev:
23:e december och granen av björk är rest. Redan under resning upptäckte jag att den var väldigt vindkänslig för vinden utomhus så det sitter lite staglinor från foten och upp till några av grenarna. Inspirationen kommer från nätet där jag har sett liknande.
Grenar av planhyvlad björk i 45*14, nedersta gren är knappa metern och översta dryga decimetern
Fot i 95*45 ungefär 850mm lång
Stam i M10 gängstång och skarvmutter på mitten
Staglinor av lite elkabel och annat jox
Ska ni göra något liknande så är M10 på tok för klent.
Till nästa år blir den även lite pyntad då jag har ideer kring en toppstjärna. Även staglinorna ska bytas mot fiskelina.
God Jul till er alla som kämpar på i tomteverkstan
Grenar av planhyvlad björk i 45*14, nedersta gren är knappa metern och översta dryga decimetern
Fot i 95*45 ungefär 850mm lång
Stam i M10 gängstång och skarvmutter på mitten
Staglinor av lite elkabel och annat jox
Ska ni göra något liknande så är M10 på tok för klent.
Till nästa år blir den även lite pyntad då jag har ideer kring en toppstjärna. Även staglinorna ska bytas mot fiskelina.
God Jul till er alla som kämpar på i tomteverkstan
Vad använder du för app för ritningen?Hep skrev:Egen ritning, fast jag är som alla andra inspirerad av saker jag sett. Formen på benen är snodda från nätet, men själva klumpen är väl en mix av WALL-E, en papperskorgsdroid i Star Wars och mitt eget huvud. Det var en övning att både rita upp en idé och sedan följa den fullt ut. För en gångs skull blev de precis enligt plan.
[bild]