Snyggt skrivbord!!!!
 
  • Gilla
cope
  • Laddar…
P Pettman skrev:
[bild]
Helt hemgjord handskruvklämma. Helt i trä (gran, björk & hägg?). Halvcylindrarna i den övre halvan i bild är gängade, de i den andra har genomgående respektive blint hål.
Snyggt!
Hur fick du till gängorna i trät? Planerat att bygga en papperspress och vill inte använda metall helst i konstruktionen pga fuktiga papper och risk för rost.
 
richardtenggren
Skaalman Skaalman skrev:
Snyggt!
Hur fick du till gängorna i trät? Planerat att bygga en papperspress och vill inte använda metall helst i konstruktionen pga fuktiga papper och risk för rost.
Gissar med något likvärdigt, körde sådan i träslöjden när jag gjorde en nötknäckare :)
https://swedendro-tools.se/se/produkter/handverktyg/gangverktyg
 
  • Gilla
Skaalman
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Gissar med något likvärdigt, körde sådan i träslöjden när jag gjorde en nötknäckare :)
[länk]
Stämmer, är trekvartstumsvarianten från Swedendro. Spräcker ämnena så nära det går och hyvlar ner till mått innan jag lägger dem i linolja över natten innan gängning.
 
Jag såg en annan som också hade byggt ett bord i fiskbensmönster, här är min tolkning av en kille från youtube som gjorde ett soffbord.

Det är byggt av stavar från björkplywood
 
  • Ett ovalt bord med distinkta linjer, vita stolar, modern inredning, konst, fönsterutsikt, vinhylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
ajon och 50 till
  • Laddar…
P Phissen94 skrev:
Jag såg en annan som också hade byggt ett bord i fiskbensmönster, här är min tolkning av en kille från youtube som gjorde ett soffbord.

Det är byggt av stavar från björkplywood
Riktigt fräckt:):)
 
  • Gilla
Phissen94
  • Laddar…
Det blev en del limmande där 😉 men ett klart snyggt resultat, tjusigt!
 
  • Gilla
Phissen94 och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Det blev en del limmande där 😉 men ett klart snyggt resultat, tjusigt!
Haha verkligen! 5-6 limtuber och sen två dyckertspik i varje bit. Blev ca 1500 bitar tror jag 😂
 
  • Gilla
Pysslarn och 2 till
  • Laddar…
Äntligen klar med andra halvan av min ”serie”. Kanske sängbord, kanske på varsin sida soffan, kanske något annat. Hur som helst kul att bygga och jag lärde mig en hel del på vägen.

Träbyrå med fyra lådor och koniska ben, står i en verkstad på en matta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trälådor öppna, guldhandtag, slät finér, hantverkskvalitet, dovetail-fogar, modern design, förvaringsmöbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träsideskåp med glasdörrar, avsmalnande ben, verkstadsbakgrund, modern stil, hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trämöbel med hyllor och öppna dörrar i verkstad, troligen handgjord TV-bänk eller skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Min fina ytbehandlarmatta från Rusta kanske borde in i tråden om verktygsinköp.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
ajon och 46 till
  • Laddar…
Väldigt snygg, både i designen och utförandet!

Har du ritat den själv eller hittat färdig ritning?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Egen ritning, fast jag är som alla andra inspirerad av saker jag sett. Formen på benen är snodda från nätet, men själva klumpen är väl en mix av WALL-E, en papperskorgsdroid i Star Wars och mitt eget huvud. Det var en övning att både rita upp en idé och sedan följa den fullt ut. För en gångs skull blev de precis enligt plan.
Träsängskåp med glasdörrar och rundade handtag i digital miljö, minimalistisk design, stående på ben.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Doctore och 17 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Äntligen klar med andra halvan av min ”serie”. Kanske sängbord, kanske på varsin sida soffan, kanske något annat. Hur som helst kul att bygga och jag lärde mig en hel del på vägen.

Min fina ytbehandlarmatta från Rusta kanske borde in i tråden om verktygsinköp.
Stiligt! Är det vitmålat eller laminat på insidan?
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Tackar. Vitmålad plywood och mdf.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
23:e december och granen av björk är rest. Redan under resning upptäckte jag att den var väldigt vindkänslig för vinden utomhus så det sitter lite staglinor från foten och upp till några av grenarna. Inspirationen kommer från nätet där jag har sett liknande.

Grenar av planhyvlad björk i 45*14, nedersta gren är knappa metern och översta dryga decimetern
Fot i 95*45 ungefär 850mm lång
Stam i M10 gängstång och skarvmutter på mitten
Staglinor av lite elkabel och annat jox


Ska ni göra något liknande så är M10 på tok för klent.
Till nästa år blir den även lite pyntad då jag har ideer kring en toppstjärna. Även staglinorna ska bytas mot fiskelina.

God Jul till er alla som kämpar på i tomteverkstan
 
  • Traspiral som delvis kollapsat inne i ett rum med musikutrustning synlig i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
BengtH och 16 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Egen ritning, fast jag är som alla andra inspirerad av saker jag sett. Formen på benen är snodda från nätet, men själva klumpen är väl en mix av WALL-E, en papperskorgsdroid i Star Wars och mitt eget huvud. Det var en övning att både rita upp en idé och sedan följa den fullt ut. För en gångs skull blev de precis enligt plan.
[bild]
Vad använder du för app för ritningen?
 
  • Gilla
IgelSpikey
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.