Hemsnickrad dörr i trä, med traditionell design och vertikala paneler, monterad på vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Min första egentillverkade dörr. Kan lugnt säga att inlärningskurvan är brant.

• Gilla
  • Älska
  • Wow
Fotografen och 32 till
  • Laddar…
Hemmakatten
R rikard454 skrev:
Sen har jag lekt lite med bandsågen och donat till tre stycken abstrakta ”renar”. Rolig övning i att använda bandsågen där man fick klura lite i vilken ordning man skulle såga ut delarna i (och tejpa tillbaka ”spillet”).

Är nöjd även med dom i sin enkelhet, blev stilrena…

/Rikard

[bild]
Dina alster är jättefina! Men ta bort den röda virkade duken. Den gör att man inte ser dina alster och gör att det blir ett "virrigt" intryck.

Redigerat:
  • Gilla
rikard454
  • Laddar…
Gjord en "hifi hylla". Anntennen är temporär, ska montera mast & antenn mot våren.

8oiZL2Oh.jpg

fGd6xZMh.jpg

Behöver också ett par högtalare. Och förmodligen ska dom läggas på inviduella hyllor också.

Finish är shellack (vaxfri och applicerad med trasa). Jag tänkte först på en mörk finish men det är så omständigt med furu. Isåfall borde man göra det från början och shellack:en senare, det blir inte bra att prova med färgad shellack efter detta. Och speciellt inte om man applicerar med trasa istället för pensel.

• Gilla
rikard454 och 4 till
  • Laddar…
DennisCA DennisCA skrev:
Gjord en "hifi hylla".
Det ser väldigt tätt ut. Du är inte orolig för dålig ventilation och värmeproblem?

• Gilla
Lilllen
  • Laddar…
Jag har funderat på det nog, det blev tätare än jag tänkte. Men jag ska plocka ner hyllan och fräsa spår på baksidan, för att också göra det enklare med kabeldragningen, så blir det bättre ventilation också.

• Gilla
Lilllen och 3 till
  • Laddar…
Marike
R rikard454 skrev:
Stod även vid svarven en kväll och det blev tre ”tomtar” / ”vättar” av den spånproduktionen :)

Björk i två av dom och hägg i den minsta, ”skäggen” skar jag ut från ett billigt sittunderlag i fårskinn.

Inoljade med ’Danish Oil’…

/Rikard

[bild]
Verkligen kreativt. Du borde lägga mer tid i snickarboa.

• Gilla
rikard454
  • Laddar…
Ett otvättat träslab med ådring och årskretsar på en verkstadsbänk.
Skapa konto
Skivor av trä med naturlig kant och framträdande årsringar på ett snickeribord i en verkstad.
Skapa konto
Träplanka med tydliga årsringar och flammande mönster, placerad på ett smutsigt golv.
Skapa konto
Träslab av ek med naturlig kant, behandlat för glans, i ett snickeri med verktyg och material i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
lenaangelika och 2 till
  • Laddar…
Boxjoints o laminat - fortsättningskursen. Redan när jag byggde badrumsskåpet körde jag med liknande teknik, estetisk utsida o praktisk insida. Dock va bara hyllplanen klädda i laminat då, inte sidorna.

När sambon häromdagen beställde två smålådor till köket så blev det att dra det ett steg längre. Allt inuti lådorna laminat och utsidor i ek. Då får man en supertålig insida som klarar wettexen, ruttna tomater o vad man nu kan tänka sig, medan utsidan matchar resten av köket.

Det här blev inte så enkelt som jag trodde. Laminatet måste fräsas bort på "fingrarna" för att det inte ska synas utåt, inget konstigt, gjorde jag även på badrumsskåpet, fast då som sagt bara på ena delen av ett hörnmöte. Det kniviga här va att bortfräst laminat på mötande innerytor gör att hörnet inte lirar ihop, man får ett steg i ena delen, lika stort som det man fräst bort. Så, antingen trappstegsfräsning i ena biten för att kompensera nedfräsningen i den andra eller en fas på insidan. Valde fasen och det blev en delikat fräsning för att få till den. Boxjointsen sen blev också småtrixiga då de måste träffa botten på fasen exakt i höjd, annars när man kör boxjoints är höjden inte så kritisk.

Mellanväggen är presspassad i ett infräst spår i sidorna som exakt matchar tjockleken på väggen. Slutresultatet ser enkelt ut men mycket finlirande för att nå dit. Kul o testa nåt nytt:D

Närbild av trä med boxjoint-fogar och en del klädd med vitt laminat.
Skapa konto

Träplankor med boxjoints och en sida klädd i vitt laminat, snickeriprojekt för köket.
Skapa konto

Två handgjorda smålådor i ek med boxjoint-hörn och vit laminat på insidan.
Skapa konto

Två handgjorda ekträlådor med laminat inuti står på köksbänk, bredvid kryddor och kvarn.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
henche och 39 till
  • Laddar…
Marike
Snygga lådor. Låda låter enkelt men jag har försökt, blir alltid snett någonstans.

Marike
För närvarande hobbyar jag med en kanongrej. Den är inte färdig saknar allehanda beslag. Har försökt kopiera Kronans och Vasa, inte lätt att få till måtten med hjälp av diverse bilder. Kronans eldrör och Vasas lavett.
Nu återstår beslagen, Modell av gammaldags kanon med mässingseldrör på trälavett, inspirerad av Kronans och Vasas artilleri.
Skapa konto

• Gilla
rikard454 och 11 till
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Boxjoints o laminat - fortsättningskursen. Redan när jag byggde badrumsskåpet körde jag med liknande teknik, estetisk utsida o praktisk insida. Dock va bara hyllplanen klädda i laminat då, inte sidorna.

När sambon häromdagen beställde två smålådor till köket så blev det att dra det ett steg längre. Allt inuti lådorna laminat och utsidor i ek. Då får man en supertålig insida som klarar wettexen, ruttna tomater o vad man nu kan tänka sig, medan utsidan matchar resten av köket.

Det här blev inte så enkelt som jag trodde. Laminatet måste fräsas bort på "fingrarna" för att det inte ska synas utåt, inget konstigt, gjorde jag även på badrumsskåpet, fast då som sagt bara på ena delen av ett hörnmöte. Det kniviga här va att bortfräst laminat på mötande innerytor gör att hörnet inte lirar ihop, man får ett steg i ena delen, lika stort som det man fräst bort. Så, antingen trappstegsfräsning i ena biten för att kompensera nedfräsningen i den andra eller en fas på insidan. Valde fasen och det blev en delikat fräsning för att få till den. Boxjointsen sen blev också småtrixiga då de måste träffa botten på fasen exakt i höjd, annars när man kör boxjoints är höjden inte så kritisk.

Mellanväggen är presspassad i ett infräst spår i sidorna som exakt matchar tjockleken på väggen. Slutresultatet ser enkelt ut men mycket finlirande för att nå dit. Kul o testa nåt nytt:D

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Men herregud!!! Vad kan man säga — fina lådor? Känns futtigt.

Härligt att få ta del av, hoppas Heidi uppskattar dem!
//Ronnie

• Älska
  • Gilla
Ola C och 1 till
  • Laddar…
MDF-skivan på vårt ikea-soffbord såg verkligen fruktansvärt ut av slitage så gjorde en ny skiva.
Fick en handöverfräs förra helgen så det här var ett bra första projekt och tycker det gick över förväntan.
Enda problemet är furu-limfogen som är så jävla stöttålig.

• Renoverat rund soffbord med ny furuskiva uppsatt på ett vitmålat metallunderrede.
    Skapa konto
  • Gilla
lenaangelika och 17 till
  • Laddar…
Fick en idé om att sätta LED-belysning i hatthyllan. Inte det största projektet precis, men jag blev nöjd. ☀️

• En belyst hatthylla med LED-strips ovanför kläder och väskor på krokar mot en vägg med konstnärligt mönster.
    Skapa konto
  • Hatthylla med insatt lila LED-belysning mot en blommig tapet i ett hem.
    Skapa konto
  • Gilla
ConnyK och 9 till
  • Laddar…
Fick en beställning på ett nyckelskåp. Kunden ville ha en böjd framsida med slitsar för kommande innerbelysning. Den fick bli björkplyfa, och resten är mauserbjörk. Ytbehandling halvolja och sedan Herdins vaxolja. Hantverksmässigt nyckelskåp i björkplyfa med slitsar för belysning och mauserbjörkdetaljer i snickarverkstad.
Skapa konto
Handgjort nyckelskåp i björkplyfa med böjd framsida och slitsar för belysning, halvoljad och vaxoljad finish.
Skapa konto
Nyckelskåp i björkplyfa med böjd framsida och slitsar för belysning, på en verkstadsbänk.
Skapa konto

• Gilla
rikard454 och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.