Tyget är köpt på Ohlssons tyger Sundsvall, 29kr/m det var utgående, så det vart billigt, skulle ha kostat 129kr/m. Är ett kraftigtare möbeltyg.
 
Daniel_N skrev:
Mycket snygga dörrar nick! Ser väldigt rejält ut.

Tackar Daniel.

Ska det vara så ska det vara ordentligt.
Det skall kännas i bröstet när man stänger dörren. :D
 
Ang. att bygga dörrar. För att ytterligare minska risken för att dörrarna slår sig funderade jag på att såga remsor av plywood, 4-5 st, och sedan limma ihop dem och använda istället för reglar. Vad tror ni om det?
 
Det är perfekt så länge det är vatenfast lim i plywooden. Men lite överarbetat.


Mvh Pår H
 
F
ByggareNick skrev:
Detta verk kanske inte hör hemma inom möbelsnickeri men jag kände att den inte passa i en friggebods tråd heller efter som att jag skall ha dörren på en redskapsbod.

Dörren har måtten 1400 * 1900, 900+500.

Beskrivning hur den är uppbyggd, börjar inifrån

12mm plywood
Ångspärr
vändlimmade 45*95 och isolering
1mm inbrottsplåt
12mm plywood med frästa spår.

Låset är ett ASSA 8765.

Har fräst fals på dörren. Lilla dörren låses med garageregel/spanjolett.

Kostade: ca 1200- 1500kr. hade lite lås prylar mm hemma.

Arbetstid: Svårt att uppskatta då jag är pappaledig och springer och pillar lite så fort ungen somnat men ca 10 arbetsdagar effektiv tid då är inte torktiderna inräknade.

Bestämde mig helt enkelt för att göra en själv när jag såg vad dessa dörrar kostade. Hade ingen lust att betala 15 000kr när hela redskapsboden kostar 7500kr. Ville ju ha en "riktig" dörr och inte någon plankdörr, det skall kännas när man slår igen den.
Satsade på att få lite tyngd i den och jag tror jag lyckades då den stora dörren väger ca70kg .

Ha det bra.
Jävligt snygg dörr. Påminner mycket om min källardörr som har karmmåtten b1400mm (1000x400) x h2200. Min dörr är inte alls lika tjusig med spår utan är helt slät utvändigt men den är ungefär lika tung och jag har problem med gångjärnen på den stora dörren. Dörren är så tung att gångjärnen (3st) hänger ner lite. Jävligt irriterande när man lagt mycket jobb och funderande på att få ihop det. Funderar på att fräsa in ett gångjärn till för att se om det blir bättre.
 
Tackar. Det är väldigt kul att höra. :D
Det finns ju större och kraftigare gångjärn som du kan sätta dit. På min ytter dörr har jag bara 2 men de är stora och kraftiga.

Hur menar du förresten att de hänger ner. Det funkar inte om du fäster de med längre och grövre skruvar då?
Jag körde med 6*100.
 
Bara för att få lite fart i den här forumdelen, här är en vägghängd DVD-hylla jag gjorde sju stycken av våren 2007. De är 45° gerade i hörnen med en kass cirkelsåg och i bakkant sitter en triangelplåt som dels håller ihop själva hyllhörnet och dels agerar upphängningsanordning. Plåten är vanlig tunnplåt för billagning och var kanske i tunnaste laget då hyllan med tiden "hängde ut" en liten aning från väggen men hyllorna har funkat fin-fint från de gjordes till jag byggde de nya enligt tidigare inlägg.

Hösten 2008 gjorde jag ett gäng nya sådana här hyllor för CD-skivor, hur jag byggde dem står här: http://grumt.blogspot.com/2008/11/cd-hyllor.html Exakt samma modell som för DVD-hyllorna men lite djupare för att passa CD-fodral.

Största nackdelen med hylltypen är att det blir två-fyra hål i väggen per hylla beroende på vad man skruvar i. Jag har två upphängningshål per plåt (längs diagonalkanten) och använde bara det översta om pluggen satt stadigt. Monterade dem först i en tegelvägg där man ibland borrade i putsen. Andra gången sattes de upp i gipsvägg och där behövdes båda hålen. Tredje gången var det trä i väggen så då räckte det utmärkt med en skruv per sida...
 
  • 070504 DVD3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inte nu för att mina alster är något att skryta med men de ställer ju i alla fall era eminenta kreationer i en ännu bättre dager ;-)

Men kanske att jag kan inspirerar någon med mina små amatörmässiga spånproduktioner ;-)

Klockan liksom paradhanddukshållaren är ihopsvängda i björk, klockans fötter köpte jag från USA på postorder och verket från Clas Ohlson. Hammocken är gjord i vanlig hederlig furu, solvagnarna bakom är dock "köpes"...

/Rikard
 
  • klocka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • paradhanduksh.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hammock.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Ser snyggt ut Rickard, klockan ser dock lite dammig ut (kanske är en synvilla), du låter den väl inte vara undanskuffad i ett hörn? ;)

Nu när jag ser dessa bilderna känner jag att jag kanske ska ta och limma ihop det sista på min mediamöbel, så den blir klar någon gång :)

/Jonas
 
He he, klockan äär dammig :) Men den står på en fin paradplats i hallen, men jag ska damma av den senare i afton :)

Har ett annat påbörjat klockprojekt, ett väggur. Sen finns det på planeringsstadiet att göra en kopia/replika av golvuret i The Oval Office/Vita Huset - men det blir nog när man "får tid" efter att man pensionerat sig ;-)

/Rikard
 
Otroligt många fina alster här,kul att se!!

Men en fråga. Vilka verktyg och maskiner är att föredra
för att underlätta när man snickrar så här fina saker ?
 
Spax>Ta en titt på The Router Workshop *S*

/Kent
 
Spax skrev:
Men en fråga. Vilka verktyg och maskiner är att föredra
för att underlätta när man snickrar så här fina saker ?
Jag själv har en ganska enkel uppsättning med verktyg och maskiner:

-Liten amatörmässig rikt- och planhyvel (väger bara ca 20 kg)
-Mindre bandsåg
-Skivputs
-Handöverfräs
-B&D Workmate-bänk
-Liten pelarborr
-Äldre träsvarv
-Diverse handverktyg, stämjärn, japansåg, handhyvel, filar, etc....

Allt hyfsat portabelt och man kan "enkelt" ta fram/stuva undan prylarna. Har tyvärr ingen dedikerad snickarverkstad.

/Rikard
 
rikard454 skrev:
Jag själv har en ganska enkel uppsättning med verktyg och maskiner:

-Liten amatörmässig rikt- och planhyvel (väger bara ca 20 kg)
-Mindre bandsåg
-Skivputs
-Handöverfräs
-B&D Workmate-bänk
-Liten pelarborr
-Äldre träsvarv
-Diverse handverktyg, stämjärn, japansåg, handhyvel, filar, etc....

Allt hyfsat portabelt och man kan "enkelt" ta fram/stuva undan prylarna. Har tyvärr ingen dedikerad snickarverkstad.

/Rikard
Om du klarar dig utan verktygen tid och tålamod är du inte dålig :rolleyes:

/Jonas
 
Måste bara säga att jag är grymt imponerad på era projekt!!!
Bra jobbat ALLA och mer sånt :)
Ta verkligen åt er.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.