Världens minst prestiegefyllda projekt, hyllor till ett rackskåp så ej rackmonterbara servrar kan stå i skåpet ändå (med tiden kommer de bytas till rackservrar).

Men här är ändå en film på tillverkningen: http://vimeo.com/13418299

Det var väldigt klantigt av mig att kapa upp reglarna i rätt längd först och sedan hyvla till sidorna. Givetvis ska man göra tvärt om för nu blev det lite glipor i hörnen (som förvisso bara är en estetisk aspekt). Hade inte tänkt hyvla dem men under kapandets gång upptäckte jag att det behövdes...

Kapade dem först i den inte så exakta bordsågen och sedan finkapning i bandsågen. I framtiden vill jag ha en kap&ger...
 
Trevliga filmsnuttar Tobbe. Me du hat ju såna där obehagliga tå-löpardojjor.... uhh...
 
Tobbe Arnesson skrev:
Världens minst prestiegefyllda projekt, hyllor till ett rackskåp så ej rackmonterbara servrar kan stå i skåpet ändå (med tiden kommer de bytas till rackservrar).

Men här är ändå en film på tillverkningen: [länk]

Det var väldigt klantigt av mig att kapa upp reglarna i rätt längd först och sedan hyvla till sidorna. Givetvis ska man göra tvärt om för nu blev det lite glipor i hörnen (som förvisso bara är en estetisk aspekt). Hade inte tänkt hyvla dem men under kapandets gång upptäckte jag att det behövdes...

Kapade dem först i den inte så exakta bordsågen och sedan finkapning i bandsågen. I framtiden vill jag ha en kap&ger...
Så avundsjuk på den där snickeriverksta´n :)
 
Dr_Jerkyll skrev:
Trevliga filmsnuttar Tobbe. Me du hat ju såna där obehagliga tå-löpardojjor.... uhh...
Tack! Skorna är även helt PK när man kör motorsåg! ;)
 
  • Delprojekt 2 - 3 Skyddsutrustning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ack en lekman i dessa domäner, men jag gav mig på att konstruera ett bord (någon gång ska ju som bekant vara den första!). Det är inte hundra procent färdigt; troligen kommer foten att bytas till en i betong (som givetvis ska få bli svart!).
 
  • DSC00422.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00423.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00424.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC00425.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är bordskivan nåtad á la båt? Vilket trä?
 
amatörsmurf skrev:
Är bordskivan nåtad á la båt? Vilket trä?
Ehrmmm... Får erkänna att jag fuskat. En bekant lade ett par kvadratmeter Golvabia laminatgolv och fick fyra längder över. Dessa lade jag beslag på och fräste ut en cirkel. Fräste ut två lite större cirklar i MDF. Den ena fräste jag ut en mindre cirkel i (så jag fick en ring som var en centimeter tjock ungefär). Ringen limmades sedan på MDF-plattan och slutligen laminatet innanför ringen. Sedan lade jag i Casco Marin/teknik-fog mellan MDF-ringen och laminatet. Lackade sedan härligheten ett par gånger.
 
Bordet är i alla fall snyggt!
 
Tobbe Arnesson skrev:
Som nybliven snickeriägare helt utan kunskaper efter högstadiets träslöjd var det en fröjd att påbörja första projektet, våra gamla DVD-hyllor var för trångbodda så efter flytten byggde jag nya.

Det tog några dagar, men med teknikens under får ni se processen på strax över åtta minuter:

[länk]


Nu ska jag försöka lära mig lite av det här med finsnickeri och göra några småprojekt, sen hägrar ett stort middagsbord...
intressant metod det här med att använda bandsågen grovt och sedan hyvla av resterande ståendes på högkant.
blev sidorna helt paralella med varann??

snygg utsikt från verkstan.Det ser ut som ett litet paradis att gå där inne med en kopp nybryggt kaffe i handen
 
ikeahantverkaren skrev:
blev sidorna helt paralella med varann??
Tillräckligt parallella i vart fall, var inte direkt något krav på jätteprecision (även om det är millimeterpassning i rackskåpet).

Edit: Du menade egentligen den här filmen va? http://vimeo.com/13418299

Har hört den där kommentaren om kaffe förr, nästan synd att jag inte dricker kaffe! :)
 
amatörsmurf skrev:
Bordet är i alla fall snyggt!
Tack :)
 
Platsbyggd badrumsinredning......
 
  • peter&vladi 147.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • peter&vladi 151.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slask 216.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slask 219.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
gostap skrev:
Platsbyggd badrumsinredning......
Mycket snyggt. Är det kvistig gran du använt? Vad har du ytbehandlat med?

--- Mats ---
 
Tackar så mycket;
Ja, det är kvistig gran av ganska dålig kvalitet. Förseglat med kvistlack, grundat två gånger samt tre laget täckfärg.
 
gostap skrev:
Platsbyggd badrumsinredning......
Snyggt. Vad är det för gångjärn du har till dörrarna? Svårt att se.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.