1 671 860 läst · 3 215 svar
1672k läst
3,2k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Fått till ett skåp till hyvlarna, nära hyvelbänken. Dom har stått i ett annat rum fram till nu, så det skall bli skönt att få dom nära till hands.
Fokuserade på att försöka minimera misstag i detta projekt. Några hundra misstag senare så är man då äntligen klar och dom flesta misstagen märks inte så tydligt.
Skåpet är byggt i al. Al är betydligt mer lättarbetat än björk, även om det är lite åt det mjukaste hållet. Den klyver sig lätt också, vilket jag märkte när jag sinkade lådorna.
Nu är det kanske dags att våga sig på ett projekt som skall visas utanför verkstan.
Fokuserade på att försöka minimera misstag i detta projekt. Några hundra misstag senare så är man då äntligen klar och dom flesta misstagen märks inte så tydligt.
Skåpet är byggt i al. Al är betydligt mer lättarbetat än björk, även om det är lite åt det mjukaste hållet. Den klyver sig lätt också, vilket jag märkte när jag sinkade lådorna.
Nu är det kanske dags att våga sig på ett projekt som skall visas utanför verkstan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 383 inlägg
Tjusigt
Verktygstokig
· Halland
· 7 580 inlägg
Mycket snyggt, al var ju helt klart intressant, det ska jag hålla utkik efter.
Däremot så tycker jag inte att upphängningen av Knew Concept sågen riktigt matchar resten.
Har du hängt skåpet på Elfa skenorna, hur har du isåfall löst det? Stämjärnshållaren ser också ut att sitta på skenorna, har du själv fixat till något som passar där? Anledningen till frågan är att jag har lite olika saker som jag skulle vilja kunna fästa upp på Elfa skenor men jag har inte hittat något enkelt sätt att lösa det på ännu. Det går naturligtvis att såga till en lämplig plåtbit själv med en konsol som förlaga men så mycket energi har jag inte uppbådat ännu.
Den vita hyveln ser ju lite speciell ut, vad är det för något?
Däremot så tycker jag inte att upphängningen av Knew Concept sågen riktigt matchar resten.
Har du hängt skåpet på Elfa skenorna, hur har du isåfall löst det? Stämjärnshållaren ser också ut att sitta på skenorna, har du själv fixat till något som passar där? Anledningen till frågan är att jag har lite olika saker som jag skulle vilja kunna fästa upp på Elfa skenor men jag har inte hittat något enkelt sätt att lösa det på ännu. Det går naturligtvis att såga till en lämplig plåtbit själv med en konsol som förlaga men så mycket energi har jag inte uppbådat ännu.
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 183 inlägg
Tackar.jac skrev:Mycket snyggt, al var ju helt klart intressant, det ska jag hålla utkik efter.
Det är elfas hängbeslag. Jag köpte en hel drös av dom för några år sedan. Dom kommer väl till pass på diverse olika projekt. Jag kommer inte ihåg vad dom kostade riktigt, men med tanke på att det är elfa så lär det väl inte ha varit billigt. Nu, när jag glömt bort vad dom kostade, så känns det som en bra investering dock.
Figursågen har inte riktigt hittat sin plats ännu nej. Har några svängborrar som jag inte heller har något bra ställe till. Det får kanske bli nästa verkstadsprojekt att fixa en plats till dom.
Den vita hyveln är min sons leksakshyvel. Vi hittade den på en loppis i somras, nu ville han tvunget att den också skulle stå i skåpet och det har jag inget emot.
Men va f-n, då finns ju de beslagen iallafall fall. Jag var säker på att jag sett sådana men när jag var och frågade efter dem på Hornbach som har ganska mycket från Elfa så var säljaren helt säker på att något sådant fanns inte och vi kunde inte heller hitta dem i katalogen. Jag blev övertygad om att jag bara drömt om dem och gav upp.
Haha, klart att den ska stå i det fina skåpet den också. Jag tyckte den såg lite plastig ut men tänkte att det säkert är något riktigt exklusivt som jag inte förstår. - Och det är det ju också iofs.S snuttekudden skrev:
Medlem
· Västra götalands län
· 241 inlägg
Scrollade igenom senaste sidorna i tråden.
Stannade till många gånger... Men stannade extra länge när jag såg @etjo s alster! Riktigt tjusigt!
Jag bidrar med mitt bord, har tyvärr inga dagsfärska bilder. Men ni förstår tanken.
(Det är INTE det tänkta bordsunderredet på bilden)
Stannade till många gånger... Men stannade extra länge när jag såg @etjo s alster! Riktigt tjusigt!
Jag bidrar med mitt bord, har tyvärr inga dagsfärska bilder. Men ni förstår tanken.
(Det är INTE det tänkta bordsunderredet på bilden)
Inte det svåraste jag byggt men tyckte nog den blev lite kaxigt tuff. Pall till nya köket, snabbskissad och snabbyggd och inspirerad av högklackad platåsko. Använde upp lite spillvirke, lite för vild ådring för min vanliga smak men här passade det rätt bra.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto