1 689 639 läst · 3 270 svar
1690k läst
3,3k svar
Stora skryttråden - Posta era färdiga verk till allmän beskådan
Tackar. Du ser helt rätt.KnockOnWood skrev:
Är faktiskt inte säker på det svarta själv. Min bästa gissning är african blackwood, väldigt korta träfibrer och lätt att svarva trots att det är hårt. Blir svart efter behandling med olja.
Jag kan ha bränt mitt bästa krut direkt 😉
Gick en båtbyggarutbildning i mina yngre dagar och tog inspiration därifrån när jag skulle göra ett lådlock. Det svarta är alltså nåt. Det var bra pilligt och resultatet är jag hyffsat nöjd med. Storlek ca. 30x40 cm
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mycket snyggt!
Bara hyffsat nöjd? De är till å va kräsenjockeping skrev:
Jag hade inte ens kunnat göra en ram... utan några inlägg...
Döttrarna fick dominobrickor i en trött pappkartong, så jag tänkte att dom behövde bättre förvaring. Såg möjligheten att göra mitt första finsnickeriprojekt. Valnöt med inlägg av björk i locket. 50/50 handarbete vs maskiner. Taffligt försök till fransk schellackpolityr som finish.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
http://www.stsf.org/arkiv/ToT/Ytbehandling_av_tra_med_Shellack.pdf
Kan tillägga att min morfar, som byggt konsertflyglar och deras egen villa med smått löjlig precision, var en mästare på ytbehandling. I slutprocessen, som utfördes i motljus för att kunna se hur lacken sprider ut sig vid det lätta duttandet med trasan, användes även pulvriserad pimpsten.
Kan tillägga att min morfar, som byggt konsertflyglar och deras egen villa med smått löjlig precision, var en mästare på ytbehandling. I slutprocessen, som utfördes i motljus för att kunna se hur lacken sprider ut sig vid det lätta duttandet med trasan, användes även pulvriserad pimpsten.
Tack för länk! Ska göra en ny applicerare till nästa gång som luddar ännu mindre.J-stedt skrev:
Hobbysnickare
· Västragötaland
· 187 inlägg
Jösses! Om det där är ett försök att göra en gunghäst så verkar det som att du behöver jobba mer med dina ambitionsnivåer än dina snickarskills. Mycket snyggt!snuttekudden skrev:
Och välkommen till Byggahus, by the way!
//Ronnie
Grundstött
· Halland
· 28 353 inlägg
Instämmer, ser snyggt ut!
Men håller den graciösa häst-figuren för ungarnas härjningar?
Men håller den graciösa häst-figuren för ungarnas härjningar?
Medlem
· Skåne
· 1 209 inlägg
Jättefin gunghäst