K kortis skrev:
Då är du väldigt dåligt påläst om FifflaUffe’s CV
Bla
[länk]
eres Lindberg (S) frågade 2013 dåvarande justitieminister Beatrice Ask (M) varför Kristersson och hans kollegor kan begå olagliga handlingar men ändå gå fria från rättsliga efterspel?

– Det är inte olagligt att vara korkad eller att göra dåliga affärer eller att ha dåligt omdöme, svarade Ask i riksdagen.

Men
Tack för länk. Du kan inte vara vänlig att sammanfatta innehållet?
Om någon är dömd för något anser jag att personen är skyldig.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svensken är ett
Mycket lättlurat folk.
Hörde någon som sade.
Jag är naiv o lättlurad det var min far o mor oxå
Och även min farmor o farfar.
Det för att de levde under en tid då man kunde vara det och det är jag stolt över.
Faktiskt betänkansvärt
 
  • Gilla
tslabot
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nu är du ute och snurrar igen, du måste verkligen hata Uffe! Håll det för dig själv eller utanför BH tack.
Är jag ute o cyklar? Jaha det har alltså inte hänt menar du.
Falska nyheter?
 
K kortis skrev:
Är jag ute o cyklar? Jaha det har alltså inte hänt menar du.
Falska nyheter?
Du är OT! Odiskutabelt! Inte första gången… gonatt.
 
F fribygg skrev:
Tack för länk. Du kan inte vara vänlig att sammanfatta innehållet?
Om någon är dömd för något anser jag att personen är skyldig.
Det finns hur mycket som helst om Uffes affärer
Och vill man ha någon till statsminister så är det nog bra att läsa på.
Google är din vän kolla bara var du läser
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du är OT! Odiskutabelt! Inte första gången… gonatt.
Jag undrar vad som var fel?
 
K kortis skrev:
Det finns hur mycket som helst om Uffes affärer
Och vill man ha någon till statsminister så är det nog bra att läsa på.
Google är din vän kolla bara var du läser
Jag förstod av din länk att en socialdemokratisk riksdagsledamot för 10år sen haft en annan uppfattning än Kristersson.

Nu är Ulf statsminister då sossarna inte lyckades få majoritet.
 
Det finns många bolag som staten har sålt ut.
Nordea t.ex staten ägde PK Banken och tog över nordbanken 1990 som slogs ihop med finska Merita och det står alla fritt att köpa denna aktie har inte exakt koll på den då jag inte äger några så hur mycket svenska staten äger vet jag inte.
Svensk bilprovning ägdes av staten men blev tvingade av Reinfeldts regeringen att dela upp monopolet så andra kunde etablera sig skulle bli billigare men tyvärr så blev det annorlunda.
Televerket såldes ut av GP skulle bli en folk aktie det
ombildades den 1 juli 1993 till ett nytt aktiebolag med namnet Telia AB. Staten sålde en tredjedel av bolaget när det introducerades på Stockholmsbörsen den 13 juni 2000. År 2021 uppgår svenska statens ägande i Telia till 39%.
Vin & sprit i Åhus tillverkade Absolut Vodka och ägdes av Staten blev utsålt till ett franskt företag under ledning av Reinfeldt.
Så att Vattenfall skulle vara fredat från våra politikers klåfingrighet är nog en dröm för de som inte vill se verkligheten.
Att jag inte kan köpa aktier i Vattenfall vet jag, att det inte finns några bolag som delar ut 14-15% eller mer får stå för dig, för jag vet flera som delar ut betydligt mer.
Jag har ju nämnt Tele2, men det finns fler Empir Group har delat ut kontant 3,50 + aktier i Xavi samt en nyemission vederlagsfritt så nog finns det företag som delar ut mer än 15% detta var bar 2 men det finns många fler.
Det som du fribygg hänvisar till är väl inte någon redovisning på enskilda bolag det är väl genomsnittet, jag letar bolag som ligger över den %.
Har inte sagt kommer aldrig att uppmana någon att köpa några aktier i något bolag jag köper däremot de jag vill, och om du tycker att jag skall avstå detta så är det din åsikt men jag har ingen skyldighet att följa den.
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
T TWX skrev:
Man kan sluta att använda el om man föredrar tiden på 1800 talet, man kan också fortsätta att leva som 2000 talet och inte bry sig om hur mycket allt drar. Men man kan spara på onödigt så mår man bättre, man behöver inte köpa allt nytt för att spara 10 KWh bättre att använda det man redan har köpt tills det går sönder och då köpa nytt. Sen kan man ju fråga sig varför man skall frysa om man nu har ett hus själv skulle jag inte göra det så jag har mellan 20 -21 grader för då mår jag bäst, nu har jag ju en hög pension på 9000 kr/månad efter skatt så jag har råd till det det är värre för alla som har 20 - 40´efter skatt de har inte råd med denna lyx. De skall ju köpa sprit, cigaretter, kläder, bensin/Diesel, gå på restaurang och göra saker så man mår bra inte dra ner på detta då man kan ha 15 - 16 grader hemma och spara en tusenlapp eller så.
Hur menar du "spara en tusenlapp eller så"?
Det beror väl på vilket elavtal och vilka möjligheter att värma upp bostaden man har. Det är många fattiga som nu drar ner sin elförbrukning kraftigt men kostnaden blir ändå mycket högre än för samma period föregående år.
 
E Eldpuman skrev:
Hur menar du "spara en tusenlapp eller så"?
Det beror väl på vilket elavtal och vilka möjligheter att värma upp bostaden man har. Det är många fattiga som nu drar ner sin elförbrukning kraftigt men kostnaden blir ändå mycket högre än för samma period föregående år.
Än en gång har du rätt men i mitt fall så hade jag under 2021 fakturor på 96 500 kr och det tyckte jag var mycket, av den anledningen kom jag fram till att bli mer oberoende av elbolaget och att de skulle vara mer beroende av mig vilket jag lyckades med.
Som jag skrev tidigare så har jag alltså inte betalat något för elen efter den 1 juni 2022 däremot har jag producerat 21500 KWh sålt 16500 KWh för öite mer än 37000 kr och den ström som jag har köpt under denna tid är 7000 KWh vilket har betalats av överskottet, dessutom har jag använt egenproducerad ström som skulle kostat 12000 kr. så någon tusenlapp är det inte.
 
F fribygg skrev:
Jag förstod av din länk att en socialdemokratisk riksdagsledamot för 10år sen haft en annan uppfattning än Kristersson.

Nu är Ulf statsminister då sossarna inte lyckades få majoritet.
Jag förstod nog int det där om för tio år sedan.
Att Kristersson blev statsminister tycker JAG
är ett stort misslyckande av svensk journalistik då han aldrig har på riktigt fått stå till svars för sina handlingar, det har för mig inte med att göra vad vår statsminister har för politisk åskådning han ska vara oförvitlig och kunna respekteras.
Om vi sedan har en statsminister som för ”rätt”
politik är det naturligtvis att föredra
 
T TWX skrev:
Än en gång har du rätt men i mitt fall så hade jag under 2021 fakturor på 96 500 kr och det tyckte jag var mycket, av den anledningen kom jag fram till att bli mer oberoende av elbolaget och att de skulle vara mer beroende av mig vilket jag lyckades med.
Som jag skrev tidigare så har jag alltså inte betalat något för elen efter den 1 juni 2022 däremot har jag producerat 21500 KWh sålt 16500 KWh för öite mer än 37000 kr och den ström som jag har köpt under denna tid är 7000 KWh vilket har betalats av överskottet, dessutom har jag använt egenproducerad ström som skulle kostat 12000 kr. så någon tusenlapp är det inte.
Ok!
Lätt bara att bli bitter som bortkollrad direktelspensionär nu när allt måste gå till elräkningar istället för investeringar som skulle kunnat minska förbrukningen.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Attitudeswe
T TWX skrev:
Än en gång har du rätt men i mitt fall så hade jag under 2021 fakturor på 96 500 kr och det tyckte jag var mycket, av den anledningen kom jag fram till att bli mer oberoende av elbolaget och att de skulle vara mer beroende av mig vilket jag lyckades med.
Som jag skrev tidigare så har jag alltså inte betalat något för elen efter den 1 juni 2022 däremot har jag producerat 21500 KWh sålt 16500 KWh för öite mer än 37000 kr och den ström som jag har köpt under denna tid är 7000 KWh vilket har betalats av överskottet, dessutom har jag använt egenproducerad ström som skulle kostat 12000 kr. så någon tusenlapp är det inte.
Dom som skaffat solceller senaste 0.5-5 åren har ju onekligen fått en bra start.

Tror dock inte man skall räkna med att man kommer kunna fortsätta håva in 40.000kr och spara 15.000 på egenförbrukning. Producerar man 20.000kWh så får man allt räkna på att det långsiktigt är värt 20.000kr, och då är brake-even rätt långt bort även om det kan vara en bra riskspridning man kan kompettera andra investeringar med...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom som skaffat solceller senaste 0.5-5 åren har ju onekligen fått en bra start.

Tror dock inte man skall räkna med att man kommer kunna fortsätta håva in 40.000kr och spara 15.000 på egenförbrukning. Producerar man 20.000kWh så får man allt räkna på att det långsiktigt är värt 20.000kr, och då är brake-even rätt långt bort även om det kan vara en bra riskspridning man kan kompettera andra investeringar med...
Vad man kan håva in per år har jag ingen aning om men varje KWh som jag kan producera och förbruka själv är en ren vinst då jag slipper betala elöverföring, energiskatt och moms på dessa och för tillfället så är det 74 öre/KWh och mitt hus förbrukade år 2021 39 000 KWh. Men 2022 blir lite mindre 31 800 KWh

Med det halvår som har gått så har jag köpt 7 000 KWh och under nästa halvår så räknar jag med att jag behöver köpa 5 - 6 000 KWh vilket då skulle bli under 1 år runt 13 000 KWh och använda egenproducerad el upp till 32 000 KWh vilket skulle göra 19 000 X 0,74 = 14 000 kr.

Anläggningen är beräknad att producera runt 36 000 KWh men tills dags datum på 6 månader har den producerat 21 000 KWh och av dessa har jag sålt 16 000 KWh. Det bästa är om priset för elen är 50 öre + moms det tjänar Sverige mer på och även jag gör det då allt som jag behöver köpa inte ökar i pris, de som inte tjänar så mycket då är de som producerar men de har nog så de klarar sig ändå om inte så höjer de elöverföringen eller något annat. Varje gång de höjer den så tjänar jag mer på allt som jag förbrukar av egen producerad el.

Så om man utgår från detta att jag säljer 20 000 KWh och får 50 öre = 10 000 kr + det jag förbrukar själv 15 000 X (0,625 + 0,74) 20 000 kr = 30 000 per år då tar det 11 år att betala investeringen, men det första 6 månaderna har jag fått in 49 000 kr så då är jag nere på 9,5 år, jag har inte räknat med något skatteavdrag för investeringen vilket skulle gjort att ytterligare 1,5 år och då är jag på 7 år eller för de 60 öre för elen som jag köper vilket skulle öka intäkterna med 13 000 X 0,60 = 7 800 kr.vilket skulle under en period på 6 år ta bort ytterligare 1 år och då är jag nere på 6 år.
Man får nog räkna med att håva in mellan 30 - 40 000 kr om året även i fortsättningen bara priset håller sig på 50 öre/KWh skulle det bli mer så håvar man in mer.

Tyvärr så kommer nog inte priset på el bli 50 öre men man kan alltid hoppas och hoppet är ju det sista som överger en.
 
  • Gilla
Eriksgatan
  • Laddar…
T TWX skrev:
Vad man kan håva in per år har jag ingen aning om men varje KWh som jag kan producera och förbruka själv är en ren vinst då jag slipper betala elöverföring, energiskatt och moms på dessa och för tillfället så är det 74 öre/KWh och mitt hus förbrukade år 2021 39 000 KWh. Men 2022 blir lite mindre 31 800 KWh

Med det halvår som har gått så har jag köpt 7 000 KWh och under nästa halvår så räknar jag med att jag behöver köpa 5 - 6 000 KWh vilket då skulle bli under 1 år runt 13 000 KWh och använda egenproducerad el upp till 32 000 KWh vilket skulle göra 19 000 X 0,74 = 14 000 kr.

Anläggningen är beräknad att producera runt 36 000 KWh men tills dags datum på 6 månader har den producerat 21 000 KWh och av dessa har jag sålt 16 000 KWh. Det bästa är om priset för elen är 50 öre + moms det tjänar Sverige mer på och även jag gör det då allt som jag behöver köpa inte ökar i pris, de som inte tjänar så mycket då är de som producerar men de har nog så de klarar sig ändå om inte så höjer de elöverföringen eller något annat. Varje gång de höjer den så tjänar jag mer på allt som jag förbrukar av egen producerad el.

Så om man utgår från detta att jag säljer 20 000 KWh och får 50 öre = 10 000 kr + det jag förbrukar själv 15 000 X (0,625 + 0,74) 20 000 kr = 30 000 per år då tar det 11 år att betala investeringen, men det första 6 månaderna har jag fått in 49 000 kr så då är jag nere på 9,5 år, jag har inte räknat med något skatteavdrag för investeringen vilket skulle gjort att ytterligare 1,5 år och då är jag på 7 år eller för de 60 öre för elen som jag köper vilket skulle öka intäkterna med 13 000 X 0,60 = 7 800 kr.vilket skulle under en period på 6 år ta bort ytterligare 1 år och då är jag nere på 6 år.
Man får nog räkna med att håva in mellan 30 - 40 000 kr om året även i fortsättningen bara priset håller sig på 50 öre/KWh skulle det bli mer så håvar man in mer.

Tyvärr så kommer nog inte priset på el bli 50 öre men man kan alltid hoppas och hoppet är ju det sista som överger en.
långt utanför mina kunskaper så dum fråga: men du säljer alltså din el till nån annan billigt som fan så att de kan sälja den dyrare till oss? Änte könstit hä?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.